پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هفته‌ای کم‌رمق پیش‌روی بازار سهام

9 سال پیش ( 1393/12/2 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

در هفته گذشته با کاهشی در حدود 120 واحد رو‌به‌رو شد و نشان داد بازگشت بازار به‌آسانی میسر نخواهد بود. شاخص کل که به‌تازگی وارد کانال 64000 واحد شده بود در تلاشی ناموفق برای شکست مقاومت 65000 واحد تلاش کرد و پس از ناکام ماندن در این مهم، باری دیگر به مسیر نزولی خود بازگشت و در انتها در رقم 64721 واحد آرام گرفت. بازار در روز شنبه با رنگ سبز گشوده شد. نخستین روز هفته پایانی بهمن، با افزایش 92 واحد به ارتفاع شاخص کل به پایان رسید. روز دوم معاملاتی هفته، نشان از بلاتکلیفی معامله‌گران داشت؛ در این روز شاخص کل در بازه‌ای 60 واحدی نوسان کرد و با کاهشی در حدود 10 واحد کار خود را به پایان برد. 

افزایش کمتر از 70 واحدی روز دوشنبه تیر خلاص تمام تلاش‌ها برای صعودی نگه داشتن شاخص بود. معامله‌گرانی که روز دوشنبه دست به خرید زدند، عموما در روزهای پس از آن از خرید خود ناراضی بودند. بازار در روز سه‌شنبه با رویه صعودی گشوده شد و تقریبا 90 واحد رشد در کارنامه شاخص کل را نیز به ثبت رساند، اما خیلی زود در مقابل فشار عرضه تسلیم شد و شاخص کل کاهش ملموسی را تجربه کرد. شاخص کل در روز سه‌شنبه با کاهش 180 واحدی رو‌به‌رو شد و بدین ترتیب وضعیت روز پایانی بهمن‌ماه نیز مشخص شد؛ منفی.

شاخص به طرز معجزه‌آسایی در دقایق نخست چهارشنبه سبز‌رنگ بود، اما این اتفاق خیلی زود به هیجان دقایق نخست بازار تبدیل شد. کاهش بیش از 90 واحد از ارتفاع شاخص کل در آخرین روز معاملاتی بهمن‌ماه ثبت شد و بدین ترتیب این شاخص در ماه گذشته نشان از نزولی بودن عمومیت بازار داشت. شاخص کل در گشایش روز ابتدایی بهمن‌ماه، رقمی بیش از 65500 واحد را به خود اختصاص داده بود. به‌رغم منفی بودن شاخص در نخستین روز، بازار در حدود دو هفته پیاپی رنگ‌و‌بوی صعودی داشت. کاهشی که در نخستین روز بهمن‌ماه در پیکره شاخص کل ایجاد شده بود، با 9 روز تلاش و کوشش جبران شد؛ بازار دو روز پس از آن نیز مثبت ماند و سپس به نزول محکوم شده و 1000 واحد از ارتفاع خود را از دست داد.

نوسانات بهمن‌ماه را می‌توان به‌نوعی استراحتی موقت در مسیر نزولی بلند‌مدت بازار تلقی کرد. موج نزولی جدیدی که از اواخر آبان‌ماه در بازار به وجود آمده بود، نیاز به توقفی موقت داشت و این اتفاق در کارنامه بهمن به ثبت رسید. تا پیش از فرا‌رسیدن بهمن‌ماه شاخص کل 11300 واحد از ارتفاع خود را در 47 روز کاری از دست داده بود و این کاهش در نوع خود بی‌سابقه تلقی می‌شد. میانگین کاهش شاخص در ماه‌های نزولی منتهی به بهمن‌ماه در حدود 240 واحد در هر روز بود و این رقم برای بهمن‌ماه تنها در 40 واحد کاهش در روز خلاصه می‌شد. این کاهش سرعت روند نزولی امری طبیعی به نظر می‌رسد، اما برای صادر کردن حکمی قطعی به معنای پایان یافتن مسیر نزولی بسیار زود است.

در هفته جاری نمی‌توان انتظار داشت بازار حرکت کاریزماتیکی از خود نشان دهد. شاخص کل تصمیم گرفته است در حوالی خط روند نزولی مقاومتی قوی خود نوسان کند و این امر تنها می‌تواند زمینه آسیب رسیدن به بازار را مهیا کند. نمی‌توان انتظار داشت شاخص کل با شیب زیاد این خط روند را به بالا بشکند، اما دور از ذهن نخواهد بود اگر شاخص کل به‌صورت عرضی این خطر روند را بشکند و خود را روی آن تثبیت کند. از سوی دیگر اگر شاخص کل زمان و انرژی زیادی را برای بازی با این خط روند صرف کند، قطعا از آن شکست خواهد خورد و نزول شدیدی از ارتفاع شاخص کل را شاهد خواهیم بود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسید دو روز ابتدایی هفته از اهمیت بسیار در تعیین روند دو ماه آینده بازار برخوردار باشند. مثبت بودن شاخص کل در دو روز ابتدایی هفته قرمز بودن دو‌شنبه و سه‌شنبه را در پی خواهد داشت که خود زمینه‌ساز چهارشنبه‌ای مثبت خواهد بود. بدین ترتیب بازار در دو ماه آینده در روندی نوسانی اما رو به پایین قرار خواهد گرفت؛ روند نزولی فرسایشی. اما منفی بودن دو روز ابتدایی هفته، از آنجایی که عموما این اواخر منفی‌ها قوی‌تر از مثبت‌ها هستند، می‌تواند شاخص کل را در مسیر نزولی قوی‌تری قرار دهد، به طرزی که میانگین نزول در پایان دو ماه آینده چیزی حدود 150 تا 200 واحد در روز باشد.

بدین ترتیب اگر دو روز ابتدایی هفته منفی باشند، می‌توان انتظار داشت روز میانی هفته نیز همین روند را داشته باشد و سه‌شنبه کمی از سرعت کاهش کاسته شود. با عنایت به روند معاملات ماه اخیر سناریوی نخست محتمل‌تر به نظر می‌رسد، اما معقول‌تر این است که تا زمان تعیین‌تکلیف از تصمیمات هیجانی خودداری شود.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fVFQkqeG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه