پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هفته‌ای پر از اصلاح و کاهش شاخص کل

8 سال پیش ( 1394/9/7 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

بازار سرمایه در هفته گذشته تنها به اصلاح و کاهش شاخص کل خود پرداخت. در این هفته معاملاتی، شاخص کل با 150 واحد کاهش به رقم 62734.6 واحد رسید و بدین ترتیب روند نوسانی خود را بر هم زد.با آغاز معاملات در نخستین روز کاری این هفته، شاخص کل در مسیر نوسانی خود قرار گرفته و با رشدی محدود به کار خود پایان داد. دومین روز معاملاتی هفته نیز با روندی تقریبا مشابه سپری شد و به پایان رسید. در روز میانی هفته شاهد تغییر روند شاخص کل بودیم. در این روز رنگ قرمز در بازار گسترش یافته و این مهم باعث شد تنها در یک روز شاهد کاهشی نسبتا چشمگیر در چهره شاخص کل باشیم.

پس از آن و در روز سه‌شنبه از شدت عرضه کاسته شد و این موضوع نزول شاخص کل را محدود کرد. روز پایانی هفته اخیر، پیچیده‌ترین روز کاری این هفته محسوب می‌شود. باوجود نزولی بودن شاخص کل در طول جلسه، در چند دقیقه پایانی بازار شاهد رشد شاخص کل و پس از بازار شاهد سبز شدن شاخص کل بودیم! بدین ترتیب شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران که به یکی از حمایت‌های اساسی خود مماس شده است، وضعیت چندان وخیمی نداشته و انتظار می‌رود توانایی صعودی جزئی در هفته پیش رو را داشته باشد.

در هفته اخیر دو مسئله بیش از سایر ابعاد بازار در ایجاد مشکلات دخیل بودند؛ ضعف گروه «محصولات شیمیایی» و نزول نرخ خرید به فروش حقیقی‌ها به کمتر از یک. این دو موضوع مهم در این هفته توانستند بازار و به تبع آن شاخص کل را تحت تاثیر قرار دهند و تعادل بازار را بر هم زدند. شاخص کل در هفته‌های اخیر به لطف صعود شاخص «محصولات شیمیایی» نوسانی باقی مانده بود و هر کجا شاخص صنعت پتروشیمی دچار تزلزل می‌شد، شاخص کل نیز با مشکل رو‌به‌رو می‌گشت. این رویه در هفته گذشته نیز صادق بود و با نزولی شدن شاخص پتروشیمی در روز میانی هفته، شاخص کل بورس نیز شروع به نزول نمود.

این همبستگی تنگاتنگ شاخص کل و شاخص «محصولات شیمیایی» در روزهای طلایی موج یک بلند صعودی سیکل قبلی بازار نیز قابل مشاهده بود. به عبارت ساده تر، در صعود سال 91 بازار که از آن به‌عنوان موج یک قبلی بازار یاد می‌شود، گروه محصولات شیمیایی به حمایت از شاخص کل پرداختند و این مهم در حال حاضر نیز قابل مشاهده است. از طرف مقابل، انفعال نسبی معامله‌گران حقیقی در هفته گذشته خبر خوشی برای بازار محسوب نمی‌شود. این معامله‌گران با ظاهر شدن در سمت خریدار بازار را به سمت صعود سوق می‌دهند، و جای خالی آنها در این سمت معاملات می‌تواند هر گونه رشدی را به تعویق بیندازد.

با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد منطقی‌ترین سناریو برای گشایش بازار در این هفته افزایش شاخص کل باشد. این افزایش محدود به چند واحد بوده و به‌صورت نوسانی محقق خواهد شد. پس از آن و در ادامه معاملات این هفته، انتظار می‌رود روند نوسانی در بازار ادامه داشته باشد و شاهد تغییر تدریجی و مداوم صنایع پیشروی بازار باشیم. انتظار می‌رود صنعت پتروشیمی از نیمه‌های هفته به کمک بازار باز آمده و شرایط رشد نوسانی شاخص کل را تسهیل کند.

با توجه به این مهم، اگر بخواهیم انتخاب هوشمندانه‌ای انجام بدهیم، می‌توانیم با کنار گذاشتن «فارس»، «تاپیکو» و «پارسان» که بیشتر جنبه ابزاری دارند و همچنین با در نظر نگرفتن «شپلی» به‌عنوان سهمی مناسب (در هفته‌های اخیر رشد زیادی داشته است و به نظر می‌رسد نیاز به استراحت داشته باشد)، از میان سایر نمادهای این گروه بتوان سهمی مناسب برای خرید بیابیم.

کارشناس بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XFcTvykl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه