پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

245235413124241314245131412

روز گذشته با تحرک برخی حقیقی‌ها برای نقد کردن سهام و تلاش برای تأمین نقدینگی جهت خرید عرضه اولیه روز یکشنبه، معامله‌گران شاهد مثبت شدن اندک نوسان قیمت سهام و افزایش تقاضای حقوقی‌ها برای خرید سهام ارزان شده شرکت‌های بزرگ در بازار سهام بودند. از سوی دیگر ترس سهامداران از ادامه ریزش شاخص کل موجب شده تا اقدام به خرید در بورس نکنند. رکود حاکم بر روند معاملات بازار سهام ناشی از سیاست‌های دولت در جهت کاهش رکود و کنترل تورم است که این موضوع سبب تأثیرپذیری صنایع موجود در بازار سهام از شرایط اقتصادی شده است. در عین حال با انتشار گزارش‌های شش ماهه و پیش‌بینی کاهش تولید و سودآوری بنگاه‌ها می‌توان این موضوع را تأیید کرد.

بازار سهام در انتظار تعدیل منفی شرکت‌ها

گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده است و زیان دهی یا تحقق نیافتن سوددهی، شرکت‌ها را مجبور به تعدیل خواهد کرد و تعدیل منفی بنگاه‌ها نیز ریزش بیشتر شاخص و قیمت‌ها در بورس را به همراه خواهد داشت. همچنین درآمدهای نفتی دولت تحت تأثیر تحریم‌ها کاهش یافته و دولت با فشار بر بنگاه‌ها از طریق مواردی چون افزایش مالیات، بالا بردن نرخ خوراک پتروشیمی و موضوع بهره مالکانه سنگ‌آهنی‌ها قصد جبران این مشکل را دارد که این فشارها خود را در کاهش سودآوری و افزایش زیان‌دهی شرکت‌ها نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد روند رکود بازار سهام با ادامه‌دار بودن شرایط نامناسب اقتصادی همچنان ادامه داشته باشد و در این شرایط نباید انتظار بیشتری از بورس داشت.

حاکم شدن معامله‌های کم‌‌حجم بر بازار سهام

در گروه بانک معاملات روندی متعادل و تقریبا ثابت و کم‌حجم داشت اگرچه در روزهای گذشته حقیقی‌ها در گروه بانک خریدار بودند. در گروه خودرو معاملات در بازه مثبت آغاز شد اما شاهد حاکمیت روند نزولی بسیار کم‌شیبی بر گروه بودیم چنان‌که در پایان معاملات اکثر نمادها در حوالی قیمت صفر تابلو قرار گرفتند. در گروه حمل‌ونقل و در پی ‌سخنان وزیر راه و شهرسازی درباره برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران در حوزه دریایی تمام نمادهای گروه مثبت معامله شدند اما در اواخر معاملات شاهد افزایش نسبی عرضه در این گروه بودیم. توکاریل و حمل‌ونقل توکا نمادهای منفی گروه در پایان معاملات بودند و حجم و ارزش معاملات در گروه پایین بود. در گروه سیمان مدت‌هاست که سرمایه‌گذاران توجهی به این گروه ندارند و معاملات نمادهای آن مثبت و منفی و با حجم کم معامله می‌شوند. از ۲۰ روز پیش دولت عراق تعرفه‌های وارداتی سیمان را از ۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش داد که همین موضوع باعث کاهش ۲۰ درصدی صادرات سیمان ایران به این کشور شد.

عرضه اولیه سهام پگاه فارس در فرابورس

در پایان معاملات 7 مهرماه 1394 فـرابـورس ایـران،62 میلیون ورقه بهادار خرید و فروش شد و ارزش آن به 566 میلیارد و 730 میلیون ریال رسید. در روز گذشته، معامله 3 میلیون و 860 هزار سهم سرمایه‌گذاری مسکن تهران بیشترین حجم معاملات روز گذشته را به نام خود ثبت کرد، این در حالی‌است که بیشترین ارزش معاملات به میزان 13میلیارد و 870میلیون ریال مربوط به سهام شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بود. سهام معادن مس تکنار، نفت پاسارگاد و سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب بیشترین افزایش قیمت را در بازار فرابورس تجربه کرد و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های قند شیروان، شمال شرق شاهرود و قند چهارمحال با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند. آیفکس در جریان معاملات دیروز 3.7واحد افت کرد و در رقم 682.81متوقف شد ضمن آنکه اوراق تسهیلات مسکن در محدوده 660 تا 717هزار ریال قیمت خورد.

گفتنی است، در روز گذشته، نماد اوراق مشارکت شهرداری کرج با نرخ 21درصد در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران گشایش یافت و نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه وعمران استان کرمان در روز جاری پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، بازگشایی شد. در عین حال قرار است سهام شرکت‌ شیر پاستوریزه پگاه فارس، یکشنبه 12مهرماه برای نخستین‌بار در بازار دوم فرابورس ایران عرضه ‌شود. از 20میلیون سهم عرضه شده، 10میلیون سهم برای کشف قیمت و 10میلیون سهم مابقی نیز به معامله‌گران آنلاین اختصاص پیدا کرده است. شرکت پگاه فارس با 200 میلیارد ریال سرمایه در 9 آذر‌ماه 93 در فهرست نمادهای بازار دوم درج شده و فعالیت آن در زمینه تولید لبنیات است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qRxdHPru
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه