حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز حسابی است که صاحب آن به قصد کمک به نیازمندان و برخورداری از پاداش و اجر معنوی نزد بانک افتتاح می کند. به موجودی این حساب ها هیچ گونه سودی تعلق نمی گیرد اما از طرفی صاحبان حساب ها می توانند از جوایز قرعه کشی این حساب ها بهره مند شوند.
تبلیغات گوناگونی را از طرف بانک ها برای معرفی این طرح می بینیم که ضمن معرفی این نوع حساب بانکی، مخاطب خود را از هدف آن، که کمک به نیازمندان و نیکی کردن به دیگران است آگاه می کند. برای بررسی طرح بیلبورد تبلیغاتی بانک ملت به سراغ کیانوش هاتفی، مشاور و متخصص تبلیغات رفتیم تا توضیحاتی درباره این طرح تبلیغاتی دهد. در ادامه هارمیک نواسارتیان، مدیر روابط عمومی آژانس تبلیغاتی بادکوبه توضیحاتی را درباره کمپین تبلیغاتی این بانک می دهد.
طراحی تصویر فانتزی با اجرایی واقعی
کیانوش هاتفی، مشاور و متخصص تبلیغات درباره طرح آگهی حساب قرض الحسنه بانک ملت گفت: واضح است که حساب های قرض الحسنه بانکی براساس نیکی و خیریه است. در خصوص طرح بیلبورد بانک ملت که پیام آن تقسیم کردن نیکی و خیر در حساب های قرض الحسنه است، می توان گفت اجرای این طرح، از لحاظ بصری به چند دلیل واضح تکنیکی در گروه اجراهای ضعیف محسوب می شود؛ نکته اول اینکه نوع ایستایی دسته پول و سکه از نظر عمق میدان را که در حالت واقعی اتفاق می افتد در این تصویر نمی توانیم ببینیم و تجسم کنیم.
اگر ایده فانتزی تولید می شد که مخاطبان نیاز به تجسم واقعی طرح را نداشتند شاید کمی به طرح کمک می کرد در غیر این صورت باید ایده کاملا رئال و واقعی اتفاق بیفتد تا مخاطب ها بتوانند ارتباط درستی با آن برقرار کنند.
از نگاه دیگر به اجرای این طرح می توان گفت تصویر به صورت فضایی فانتزی البته کم دقت طراحی شده ولی با اجرای واقعی تفاوت بسیاری دارد. ارتفاع، زاویه بسته پول با ارتفاعی که سکه در آن قرار دارد و میزان اندازه و حجم سکه با هم هماهنگی درستی ندارند که باعث چیدمانی نامناسب شده است. حتی در اجرای سایه ها، سایه های منطقی نیز وجود ندارد.
تصویر فقط تقسیم مالی را نشان می دهد
هاتفی درباره ایده تصویر آگهی گفت: ایده ها را می توان به سه قسمت تقسیم کرد؛ اول ایده ای که در قالب پیام و متن اصلی است که با مخاطب صحبت می کند. دوم ایده ای که با زبان تصویر با مخاطب صحبت می کند و سوم این دو مکمل یکدیگر می شوند و کمک می کنند مخاطب ها بتوانند پیام طرح را بهتر یا جذاب تر درک کنند.
در این آگهی اگر پیام را برداریم و نبینیم، تصویر فقط راجع به تقسیم کردن و حساب کردن صحبت می کند و ما فقط یک تقسیم مالی را شاهد هستیم. در شعار آگهی یک کلمه دلخواه و همچنین کلمه دیگر در کنار نیکی استفاده شده که هیچ کدام از این کلمات در تصویر وجود ندارند.
در پایین شعار، پیام پس انداز را داریم که باز هم در تصویر خبری از آن نیست. در کل می توان گفت پیام تصویری باید شامل حس نیکی و حس پس انداز و بعد تقسیم کردن و در نهایت به دلخواه بودن را نشان دهد.
سه کلمه اصلی در قالب یک ایده اصلی
این کارشناس تبلیغات درباره شعار و ایده شعار آگهی گفت: در تکنیک های شعارنویسی برای یک آگهی تبلیغاتی معمولا کوتاه بودن، موجز بودن و تاثیر گذار بودن جزو کار های سختی است که متخصصان نویسنده پیام های تبلیغاتی به آن دقت می کنند تا پیام به سرعت و دقت منتقل شود و در ذهن مخاطب بماند و از طرفی برای آنها جذاب هم باشد. ولی وقتی پیام به یک نوشته طولانی تبدیل شود، دیگر نمی توان به این نوشته شعار تبلیغاتی گفت. این نوشته یک توضیح تبلیغاتی روی بیلبورد است.
اصولا در شعارهای تبلیغاتی پیام کوتاه می تواند ذهن مخاطب را درگیر کند و در زیر شعار توضیحی داریم که این توضیح را کمک کننده یا پشتیبان می نامند. شعار «نیکی را به دلخواه تقسیم کنیم» سه کلمه اصلی دارد که هر کدام در قالب یک ایده اصلی می توانند جان تصویر بگیرند. نیکی، به دلخواه بودن وتقسیم کردن.
بهتر است یک ایده اصلی در شعار تبلیغاتی باشد و برای توضیح در کنار آن یک پشتیبان وجود داشته باشد تا هر دو در کنار هم به درک بیشتر و جذاب تر شدن کار کمک کنند. شعار این آگهی حس توضیح شعار تبلیغاتی را دارد تا خود شعار تبلیغاتی. اگر شعار خوب بود در توضیح آن می توانستیم بگوییم نیکی را با حساب قرض الحسنه بانک ملت تقسیم کنید.باید بگویم که بهتر بود کلمه دلخواه در شعار نباشد و انتخاب به عهده مخاطب باشد تا این کار را انجام دهد یا ندهد. کلمه دلخواه در این جمله کمکی به شعار نمی کند.
شعار تبلیغاتی کوچک تر، پیام تصویری بزرگ تر
کیانوش هاتفی درباره هماهنگی شعار و تصویر توضیح داد: در اجراهای تبلیغاتی اصولا شعار تبلیغاتی کوچک تر، پیام تصویری بزرگ تر است. این به این معنی است که تصویر باید نیم بیشتری از راه را برای انتقال پیام به مخاطب برود تا ذهن مخاطب درگیر مسیر درستی شود و در نهایت پیامی که از شعار تبلیغاتی به مخاطب می رسد آخرین قسمت ذهن گنگ مخاطب را تکمیل کند و جذابیت انتقال پیام داشته باشد.
کار بانک ها برپایه حساب وکتاب و کاری خشک است و از طرفی کار حساب های قرض الحسنه براساس نیکی و خیریه است. از لحاظ اینکه این آگهی توانسته است در پیام تصویر و پیام نوشتاری هماهنگ باشد می توان گفت کلمه تقسیم کردن در آگهی های تبلیغاتی برای حساب های قرض الحسنه بانکی چیز جدیدی نیست و مشابه بهتر این کار در تبلیغات قبلا اجرا شده است. این پیام درباره یک نیکی صحبت می کند و می گوید نیکی را به دلخواه تقسیم کنید. پیام حسی دوستانه دارد اما تصویر کاملا برپایه حساب و کتاب است که بین شعار و تصویر فاصله زیادی است.
احساسات مخاطب در تبلیغ حساب های قرض الحسنه
او درباره میزان تاثیر آگهی بر مخاطب گفت: در آگهی های تبلیغاتی مسئله ای که فراموش می شود مخاطب است. در واقع بیشتر آگهی های تبلیغاتی برای مخاطب طراحی نشده و این در نظر گرفته نمی شود که مخاطب چه برداشت و چه نگاهی از این آگهی دارد. حال در مواقعی طرح های تبلیغاتی استاندارد های لازم را دارند و مخاطب هم آرام آرام حس را از تبلیغ می گیرد ولی در مواقعی نه استاندارد های لازم تبلیغاتی وجود دارد و نه مخاطب کار را در نظر می گیرند. در تبلیغات حساب های قرض الحسنه نیاز به تصویری است که احساسات مخاطب را درگیر کند یا حداقل حس قرض الحسنه در تصویر دیده شود.
نیکوکاران ملت
هارمیک نواسارتیان، مدیر روابط عمومی آژانس تبلیغاتی بادکوبه درباره کمپین تبلیغاتی بانک ملت توضیح داد: کمپین قرض الحسنه بانک ملت با شعار «نیکی را به دلخواه تقسیم کنیم»، به منظور معرفی حساب قرض الحسنه این بانک در آژانس تبلیغاتی بادکوبه ایده پردازی و اجرا شده است. بانک ملت خدمت جدیدی را در راستای حساب های قرض الحسنه خود ارائه می دهد که این خدمت جدید به نام «حساب قرض الحسنه ویژه» معرفی شده که در مجموعه بانک ملت به اسم «نیکوکاران ملت» شناخته می شود.
تفاوت این حساب با حساب های قرض الحسنه دیگر بانک ها را می توان در شرایط خاص اعطای تسهیلات برشمرد، به صورتی که افرادی که در این بانک به صورت حقوقی یا حقیقی افتتاح حساب می کنند می توانند به افراد مورد نظر خود تسهیلات مالی اعطا کنند به صورتی که فرد دریافت کننده تسهیلات، شیوه بازپرداخت و شرایط ضمانت را خود تعیین می کنند.
وقتی فرد خیری در بانک حساب باز می کند، خودش تعیین می کند که چه مقدار پول به چه شخصی برسد و بازپرداخت آن به چه شکل باشد و در ازای آن چه ضمانتی را از فرد دریافت کند. در واقع مخاطب ما مدیریت حساب خود را به بانک محول می کند.
این کمپین براساس معرفی این نوع خدمات بانکی طراحی شده است. در ابتدای کار رسانه های مختلفی به بانک ملت پیشنهاد شد که در بین آنها بانک، آگهی محیطی، آگهی تلویزیونی، رادیویی و آرم آگهی را انتخاب کرده و در نهایت در رسانه های داخلی و در اختیار بانک ملت نیز آگهی اکران شده است.
تقسیم کردن نیکی
هارمیک نواسارتیان درمورد شعار و ایده شعار آگهی گفت: درباره شعار کمپین تبلیغاتی بانک ملت، شعار «نیکی را به دلخواه تقسیم کنیم» براساس مفهوم تقسیم کردن نیکی و مشارکت بانک در این امر ایده پردازی شده است. مخاطبان کمپین افرادی هستند که می توانند تسهیلات قرض الحسنه، از محل وجوه خود را به اشخاص نیازمند پرداخت کنند، اما امکان مدیریت عملیات پرداخت تسهیلات و جمع آوری اقساط آن را ندارند یا تمایل دارند ناشناس باقی بمانند، می توانند از طریق این خدمت کار خیر خود را توسط بانک مدیریت کنند.
از طرفی دیگر، هدف بانک این است که نیازمند ها هم از این کمپین آگاه شوند و با اطلاع رسانی با این خدمات بانکی آشنا شوند و از این طریق از این خدمات استفاده کنند.
المان های مالی، سکه و اسکناس
او درباره طرح و ایده پردازی این آگهی گفت: در آگهی های محیطی و چاپی طراحی براساس شعار صورت گرفته و تاکید روی تقسیم کردن پول و نیکی بوده است و از المان های مالی یعنی سکه و اسکناس استفاده شده است، همچنین فضای مینیمال بانک ملت را داراست و سعی شده این فضا در آگهی ها اعمال شود.