پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

همزمان با کاهش ارزش شاخص بورس چین و رفع تحریم‌های بین‌المللی وضع شده بر بخش انرژی ایران که به افزایش تولید نفت خام این کشور منجر خواهد شد، قیمت نفت با 6 سنت کاهش به کمتر از 29 دلار در هر بشکه رسیدکه این میزان کمترین قیمت نفت خام در 12 سال اخیر به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه شاخص‌های برنت و نفت خام آمریکا اندکی افزایش را در روز پنجشنبه گذشته تجربه کردند، ارزش هر دو شاخص مذکور در معاملات آتی آنها کاهش یافت. گفتنی است که کاهش اخیر ارزش این دو شاخص بین‌المللی در سال جاری به 20 درصد رسیده است. کاهش ارزش شاخص‌های برنت و آمریکا در حالی اتفاق می‌افتد که کارشناسان معتقدند با توجه به لغو قریب‌الوقوع تحریم‌های ایران که درها را برای افزایش تولید نفت خام در این کشور باز می‌کند، روند نزولی قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد یافت.

پس از دستیابی ایران و قدرت‌های عمده جهانی به یک توافق جامع هسته‌ای، طرفین تعهد کردند تا اقداماتی را به منظور عادی‌سازی شرایط صورت دهند. در همین رابطه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به گزارش بازرسان خود، گزارشی از پایبندی ایران به تعهدات خود ارائه کند. در صورت تأیید اقدامات ایران در عمل به تعهدات خود، تحریم‌های وضع شده از سوی غرب بر اقتصاد و بخش انرژی این کشور لغو خواهند شد.

در همین رابطه و با وجود چشم‌انداز ورود موج جدید نفت خام از سوی ایران به بازار، شاخص نفتی برنت با یک دلار و 94 سنت کاهش به قیمت 28 دلار و 98 سنت در هربشکه معامله شد که این رقم ارزش این شاخص بین‌المللی را به کمتر از رقم حیاتی 30 دلار در دو روز گذشته رساند. لازم به ذکر است که کاهش قیمت برنت به ارقام مذکور محدود نشده و این شاخص جهانی نفت خام قیمت 28 دلار و 82 سنت در هر بشکه را نیز تجربه کرده که این میزان پایین‌ترین قیمت از سال 2004 میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

موج کاهش قیمت‌ها، نفت خام آمریکا را نیز بی‌نصیب نگذاشت و ارزش آن را به میزان یک دلار و 78 سنت کاهش داد که این میزان سبب شد تا نفت خام ایالات متحده به قیمت 29 دلار و 42 سنت در هر بشکه به فروش برسد. در این ارتباط فعالان و معامله‌گران بازارهای نفتی اعلام کردند که بازار در دو هفته گذشته با فروش بی‌امان نفت خام از سوی صادرکنندگان روبه‌رو بوده و این موضوع ممکن است برخی از معامله‌گران را به فروش سریع محموله‌های نفتی و کسب سود کوتاه‌مدت ترغیب کند.

Phillip Streibleاستراتژیست ارشد بازار در مؤسسه مشاوره‌ای RJO Futures که در حوزه معاملات آتی نفت خام فعالیت می‌کند در رابطه با وضعیت قیمت نفت در بازار می‌گوید: «من فکر می‌کنم که ما شاهد یک جهش در بازار خواهیم بود و قیمت نفت سه یا چهار دلار افزایش خواهد یافت و به حدود 34 تا 35 دلار خواهد رسید.»گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش قیمت نفت در پی رفع تحریم‌های ایران در حالی شدت می‌گیرد که پیش از لغو تحریم‌های بین‌المللی نیز حجم تولید نفت خام ایران به بالاترین سطح در 9 ماه اخیر رسیده بود.

به عقیده تحلیلگران بازارهای جهانی نفت، هند به‌عنوان دارنده سریع‌ترین رشد اقتصادی در آسیا و کشورهای اروپایی که پیش از این خریدار نفت ایران بودند، از جمله اهداف ایران برای صادرات نفت خام خود به شمار می‌روند. در این رابطه و با وجود روند نزولی ادامه‌دار قیمت نفت خام، کارشناسان معتقدند که قیمت‌ها هنوز به پایین‌ترین میزان خود نرسیده و کاهش قیمت همزمان با کاهش تقاضا به دلیل آغاز فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها ادامه خواهد یافت.

در این راستا کارستن فریتش تحلیلگر کامرزبانک در مصاحبه با رویترز اعلام کرد: «کاهش قیمت همچنان می‌تواند ادامه داشته و رسیدن قیمت نفت خام به بشکه‌ای 25 دلار امکان‌پذیر است هرچند به نظر نمی‌رسد که به کمتر از 25 دلار برسد.»

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/32x8cjIM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه