دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نگاه تحلیلی در آستانه بهار

8 سال پیش ( 1394/12/25 )
پدیدآورنده : کامبیز حیدرزاده  

سنگین‌ترین سال رکود اقتصادی ایران یعنی سال 1394 در نیم قرن اخیر به پایان رسید. رکودی که از اوایل دهه 1390 شمسی تقریبا با دو ضربه اساسی مکمل دیگر به  «سطح درآمد خانوارهای ایرانی» همراه بود: افزایش سه برابری نرخ دلار در مقابل ریال در پنج سال اخیر و همچنین کاهش قیمت جهانی خرید نفت خام به یک چهارم قیمت سه سال گذشته... اتفاقاتی که در کنار فشار تحریم‌های بیرحمانه و گسترده بین‌المللی که سرانجام با تدبیر حاکمیت دیواره تحریم‌ها در همین سال ترک برداشت - سبب شد 10درصد از طبقه متوسط مردم ایران کاسته شده و به طبقه زیر خط فقر افزوده شود و شکاف طبقاتی عیان‌تر شود، همچنین قیمت یک لیتر آب آشامیدنی از یک لیتر نفت خام در بازارهای جهانی گران‌تر شود.

ایران  (به‌دلیل پایین بودن هزینه‌های اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری) اقتصادی‌ترین صنعت نفت جهان است، آیا باید به کنفرانس افزایش تولید و عرضه نفت‌خام عربستان سعودی، عراق، روسیه پیوست یا با خرید سهام پالایشگاه‌های جهان، امنیت چند ده ساله برای تقاضای نفت ایران ایجاد کرد؟ 65درصد کالاهایی که در سطح جهان جابه‌جا و تجارت می‌شوند با دلار آمریکا مبادله می‌شوند، آیا دلار باید نفرین شود یا به نقطه تعامل اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی تبدیل شود؟

تولید جهانی در آمریکا دو برابر تولید در اروپا است، آمریکا در حال اعمال سیاست‌های پولی انقباضی و اروپا در حال اعمال سیاست‌های پولی انبساطی است، بنابراین طبیعی است که دلار تقویت و یورو تضعیف می‌شود و شاید در سال جدید نرخ برابری یک یورو در مقابل دلار به یک برسد و این یعنی ضعیف شدن یورو. آیا با توجه به فضای پسابرجام و چراغ سبز و مجوز آمریکا به جهان برای تجارت با ایران و تلاش دولت برای واردات بیشتر کالاهای سرمایه‌ای و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی، باید از یوان، یورو، لیر و روبل در واردات استفاده کرد یا دلار آمریکا؟

اعمال سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا سبب دگرگونی و سقوط قیمت موادخام و کالاهای اساسی  (از جمله نفت) در جهان شده است، آیا باید صرفا کشورهای همسایه را عامل سقوط قیمت نفت خام دانست یا تلاش کرد از تنش سیاسی و نظامی  (تا سرحد حفاظت از عزت و استقلال کشور) در منطقه غرب آسیا کاست؟ و. . .

به جمیع دلایل ذکر شده و ذکر نشده، سال جدید شمسی سالی پر از بارقه‌های امید در اذهان  «مصرف‌کنندگان ایرانی» است تا با سلاح تدبیر و هوشمندی و تعامل از سوی دولت، مجلس جدید و قوه‌قضاییه در اجرایی کردن پاسخ سوالاتی این گونه و به نفع ارتقای سطح کیفیت مردم ایران تصمیماتی درست‌تر از سال‌های گذشته اتخاذ و در سطح داخلی و بین‌المللی عملیاتی شود.

به‌دلیل شرایط کماکان رکودی در اقتصاد کشور و به استناد تئوری‌های مدیریت بازاریابی، خانوارهای ایرانی کماکان به  «قیمت» به‌عنوان اصلی‌ترین عامل تصمیم‌گیری در خریدهای‌شان توجه خواهند کرد و تولیدکنندگان در تولید و عرضه محصولات‌شان باید به تقاضای کالاهای ارزان‌تر نسبت به رقبا در طبقات محصولی خود توجه ویژه داشته باشند و از ارائه تخفیف‌های دوره‌ای و متناوب و برگزاری مسابقات و جوایز خرید برای تهییج و تحریک تقاضا در مقیاس خودشان نسبت به رقبا در  «بودجه‌های بازاریابی» سال جدید غافل نبوده و با تبلیغات در رسانه‌ها به صورت مستقیم نسبت به  «یادآوری برند» در میان رقبا جدیت داشته باشند، زیرا بدیهی است برخی از رقبا در شرایط رکود اقتصادی تاب تحمل خود را از دست داده و با حربه  «جنگ‌های قیمتی» به‌تدریج از بازار خارج می‌شوند.

پر واضح است که تولیدکنندگان ایرانی باید به‌دلیل پیر شدن تدریجی جمعیت کشور، توجهی خاص و همان‌طور تدریجی نیز به این بخش بااهمیت و استراتژیک سال‌های ابتدای دهه 1400 شمسی داشته باشند.تاسی از نگاه حضرت مولانا در کلیه امور زندگی از جمله  «مدیریت بازاریابی» را برای سال جدید به خودم و شما پیشنهاد می‌کنم:

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود

رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

کارشناس مدیریت بازاریابی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6yuHfrZU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه