به منظور آشنایی توسعهدهندگان و ناشران بینالمللی با وضعیت نامشخص گیمرهای بازیهای موبایل در ایران، اطلاعات جدیدی درtechcrunch منتشر شده است. به گزارش «هات اپ نیوز» این دادههای جالب که نگاهی به وضعیت گیمرهای بازیهای موبایل در ایران دارد از طریق یک نظرسنجی در تاریخ ۲-۱۰ ژانویه ۲۰۱۶ از بین ۸۳۷ گیمر موبایل در کانال لاین جمعآوری شدهاند که در زیر میخوانید.
شاید برای توسعهدهندگان خارجی سرمایهگذاری در بازار بکر بازیهای موبایل در ایران چندان چشمگیر نباشد اما طبق گزارش Newzoo درآمد بازیهای موبایل در سال ۲۰۱۵ در کشور ایران ۳۹میلیون دلار بوده است. این رقم در مقایسه با درآمد کلی بازار موبایل (۱۹۴میلیون) تقریبا ۲۰درصد است که نسبت به میانگین جهانی (۳5-۳0درصد) پایینتر است.
این برآورد امیدوارکننده است چراکه باید انتظار داشته باشیم درآمد بازیهای موبایل در سال ۲۰۱۶ به رقم ۴۴میلیون دلار برسد. با اضافه کردن ۱۰۰میلیون دلار به این رقم متوسط درآمد سالانه بازیهای موبایل در ترکیه به دست میآید. با اینکه این کشور وسعت و جمعیتی تقریبا برابر با ایران دارد اما ایران از نظر بازیهای موبایل سه تا چهار برابر عقبتر است.
حدود ۶۰درصد جمعیت ۸۰میلیونی ایران را جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل میدهند، بنابراین ۶۷درصد گیمرهای موبایل در ایران زیر ۲۴ سال هستند. ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین نسبت آموزش به جمعیت را دارد و جای تعجب نیست که ۶۳درصد این گیمرها را دانشآموزان و دانشجویان تشکیل میدهند.
همچنین باید این موضوع را در نظر گرفت که ۸۰درصد این جمعیت مجرد هستند و درآمد ۴۷درصد آنها زیر ۵۷۱ دلار در ماه است. با توجه به این میزان درآمد، بیشتر گیمرها به دنبال بازی رایگان هستند.
توسعهدهندگان تلاشی در ارائه عنوان بازیهای خود به زبان فارسی نکردهاند (۷۸درصد گیمرها بازی را به زبان انگلیسی انجام میدهند) که دلیل این موضوع شرایط مشخص اجتماعی-اقتصادی ایران است.
از نظر پرداخت هزینه بازیها به دلیل تحریمهای موجود امکان بومیسازی دروازههای پرداخت برای توسعهدهندگان وجود نداشته است و فقط شبکههای شتاب و شاپرک امکان پرداختهای درون اپلیکیشنی را از طریق کارتهای خود در مواقع خاص فراهم آوردهاند. به ندرت میتوان بازیای یافت که هزینههای آن بر مبنای پول رایج داخلی ایران محاسبه شده باشد. همین موضوع برای گیمرهای جوان ایرانی شرایط دشواری ایجاد کرده است.
یک نفر از هر پنج نفر (۱۹درصد) برای انجام بازیها هزینه پرداخت میکنند که معمولا این پرداختها از طریق کارتهای هدیه انجام میگیرد. بقیه گیمرهای جوان از اپلیکیشنهای بازی شخص ثالث یا بازیهای داخلی استفاده میکنند. حدود ۶۰درصد گیمرها کمتر از ۵ دلار و ۱۹درصد هم بین ۵ تا ۲۰ دلار در ماه برای بازیهای موبایل هزینه میکنند.
فقط یکدرصد گیمرها ماهانه 142-85 دلار و ۱درصد هم بیش از ۲۸۵ دلار صرف بازیها میکنند، در حقیقت حد متوسطی وجود ندارد. بازار بازیهای پولی ظاهر سالمتری دارد؛ ۳۵درصد گیمرهای این بازیها اعلام کردهاند که برای بازی هزینه پرداخت میکنند و ۳۰درصد نیز گفتهاند حداقل ماهی یک بار پرداخت دارند.
از نظر تعداد انجام بازیها در طول روز ۶۷درصد گیمرها چندین بار در طول روز بازی میکنند و ۱۹درصد آنها حداقل ۳ ساعت (۳۴درصد ۱ تا ۳ ساعت) در روز بازی میکنند. ۸۴درصد گیمرها از گوشیهای اندروید و ۱۳درصد از پلتفرم iOS استفاده میکنند. ملاک اصلی انتخاب بازی توسط گیمرها توصیه دوستانشان (۵۲درصد)، امتیاز بازی (۴۷درصد) و اخبار یا مجلات (۲۸درصد) است.
ژانر محبوب گیمرهای ایرانی بازیها اکشن (۵۲درصد)، بازیهای استراتژی (۴۹درصد)، بازیهای ورزشی (۳۰درصد)، مسابقه (۲۳درصد)، پازل (۱۷درصد) و بازیهای فانتزی (۱۵درصد) هستند.