پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در آخرین روز معاملاتی این هفته تالار شیشه ای، دماسنج بازار سهام در ابتدای معاملات توانست از کانال 79 هزار واحدی بالا رود، اما در ادامه با افت  مواجه شد و به رقم 78 هزار و 991 واحدی رسید تا در نهایت رشد 7 واحدی را به ثبت برساند.

در این روز نمادهای گروه فلزات اساسی با نوسان گیری معامله گران حرفه ای بازار سهام شاخص کل را مثبت کردند و گروه محصولات شیمیایی در اکثر نمادها افت قابل توجهی را تجربه کرد. در آخرین روز معاملات این هفته بورس اوراق بهادار تهران، در گروه فلزات اساسی، نماد فولاد مبارکه اصفهان با 39 واحد تاثیر مثبت در شاخص بیشترین نقش را در رشد هفت واحدی شاخص کل داشت.

پس از این نماد فولاد خوزستان بیشترین نقش را در نوسان صعودی دماسنج بازار سهام داشت. در نماد فولاد خوزستان که رتبه دوم بیشترین تاثیر در شاخص کل را داشت، از مجموع عرضه ها بیش از 96 درصد توسط سهامداران حقوقی خریداری شد، به طوری که 5میلیون و 49 هزار سهم را سهامداران حقوقی خریدند و تنها 210 هزار و 883 سهم توسط حقیقی ها خریداری شد.

روز گذشته اکثر نمادها در گروه محصولات شیمیایی روند کاهشی قیمت را تجربه کرد. در این گروه 13 میلیون و 435 سهم به ارزش بیش از 4میلیارد تومان در 1867 نوبت معامله، مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین نماد سرمایه گذاری غدیر با 11 واحد تاثیر منفی در نوسانات شاخص بیشترین نقش کاهنده را در نوسانات دماسنج بازار سهام داشت.

علاوه بر این پالایش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت اصفهان نیز تاثیرات کاهشی در شاخص کل داشتند. در گروه بانک ها 26 میلیون و 992 هزار سهم به ارزش بیش از 7میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

ادامه خروج نقدینگی از بورس به بازارهای موازی

در معاملات روز چهارشنبه، حجم معاملات در بورس با افت شدید مواجه شد و این در حالی بود که بازار اوراق بدهی همچنان با رونق روبه رو است. در این بین وحشت حقوقی ها از بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها با قیمت هایی به مراتب پایین تر از قیمت اسمی، باعث شده فضای حاکم بر معاملات بورس تهران با ناامیدی همراه باشد.

در عین حال برخی از معامله گران بازار سهام ترجیح می دهند تا در روزهای بی رمقی بازار، با نوسان گیری در تک سهم ها بهانه ای برای حضور خود در بازار داشته باشند. به نظر می رسد در اوضاع و احوال کنونی اغلب معامله گران ترجیح می دهند تا روشن تر شدن دورنمای بازار سهام یا از بازار فاصله گرفته یا از هرگونه معامله جدی در بازار خودداری کنند.

از سوی دیگر بورس تهران در شرایطی روز آخر هفته را به پایان برد که بازارهای رقیب به شدت بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داده اند و در نتیجه تا زمانی که شاهد ثبات نسبی در این بازار نباشیم، ادامه خروج نقدینگی از بورس به سمت بازارهای موازی ادامه خواهد یافت. با این حال براساس سنت حمایتی حقوقی های بازار، شاهد رشدهای اندک چند واحدی در شاخص کل بازار هستیم؛ موضوعی که برخلاف رویه منطقی بازار سهام اتفاق می افتد و در نتیجه واکنش های منفی سهامداران حقیقی را به دنبال داشته است.

آیفکس در ارتفاع 845 واحدی

در آخرین روز از هفته معاملاتی جاری، ارزش معاملات در بازار سهام فرابورس ایران به بیش از 328 میلیارد ریال رسید. روز چهارشنبه 15 دی ماه سهامداران شاهد دادوستد 169 میلیون ورقه در 14 هزار و 699 دفعه بودند که ارزش معاملات آن به یک هزار و 491 میلیارد ریال رسید. در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه نیز 98 میلیون سهم به ارزش 328 میلیارد و 830 میلیون ریال دست به دست شد که بالاترین حجم معاملات به نماد «غشهداب» که روز جاری در بازار دوم گشایش یافت، اختصاص داشت.

در نماد شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان معامله گران شاهد خریدوفروش 13 میلیون سهم به ارزش 17 میلیارد ریال بودند. در عین حال نماد «کیمیا» متعلق به شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران نیز با بالاترین ارزش معامله به میزان 37 میلیارد ریال روبه رو شد.

بررسی معاملات در مجموع این سه بازار همچنین نشان می دهد نمادهای «ذوب»، «خراسان» و «شاوان» به عنوان پربیننده ترین نمادهای معاملاتی بودند که نماد شرکت ذوب آهن با رشد قیمت و نماد شرکت های پتروشیمی خراسان و پالایش نفت لاوان با افت قیمت به کار خود پایان دادند. روز گذشته همچنین در کنار گشایش نماد «غشهداب» در بازار دوم، شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سیمان لار سبزوار با نماد «سبزوا»، پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بودیم.

شاخص کل فرابورس روز گذشته افتی نزدیک به 6 واحد را تجربه کرد تا به این ترتیب آیفکس در ارتفاع 845 واحدی بایستد. تاثیر منفی از جانب نمادهای پتروشیمی و پالایشی همچون «زاگرس»، «مارون»، «شراز» و «شاوان» که تا سقف بیش از 3 واحد به ثبت رسید در مقابل تاثیر مثبت تا حداکثر یک واحد از جانب نمادهای «هرمز»، «کوثر» و «شپاس» قرار گرفت و افت نزدیک به 6 واحدی آیفکس را رقم زد.

ارتباط با نویسنده:sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Id2kX3W0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه