پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز معاملاتی هفته با رشد 12 واحدی به عدد 78 هزار و 622 واحد رسید. در معاملات کم حجم بورس تهران، نمادهای گروه استخراج کانه های فلزی توانستند رشد قابل ملاحظه ای داشته باشند، اما در طرف مقابل گروه فرآورده های نفتی شرایط نامساعدی را تجربه کرد.

از سوی دیگر، بازار سهام در حالی نظاره گر گزارش های عملکردی صنایع شاخص ساز و پربیننده بازار بود که در گروه خودرویی ها، اعلام ظرفیت های تولیدی و فروش به اقبال برخی خریداران به ویژه در نماد ایران خودرو انجامید. هرچند معاملاتی متعادل بر این گروه حاکم بود.

در گروه  خودرویی ها حق تقدم خرید سهام پارس خودرو در حالی به کمتر از 7 تومان به ازای هر سهم رسیدکه انتظار برای اعلام تعدیل مثبت پس از پایان پذیره نویسی حق تقدم به افزایش تقاضا برای این دارایی انجامیده است.

پیشرو شدن دوقلوهای سنگ آهنی

در عین حال همزمان با افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی کالاهای اساسی، گروه معدنی ها به پیشرو شدن دوقلو های سنگ آهنی و به دنبال آن گروه فلزات اساسی شاهد لیدر شدن گروه سنگ آهنی در بازار سهام و افزایش خریداران با وجود افزایش عرضه های حقوقی ها بود. گروه استخراج کانه های فلزی نیز شاهد روند رو به رشدی بود. به طوری که تعداد قابل توجهی از نمادهای این گروه تا 5 درصد رشد در قیمت پایانی را تجربه کردند.

در این گروه 26 میلیون و 968 هزار سهم به ارزش نزدیک به 9 میلیارد تومان در 3290 نوبت مورد معامله قرار گرفت. همچنین در گروه فرآورده های نفتی که بیشترین نقش را در کاهش شاخص کل داشتند، شرایط مساعد نبود، به طوری که در اکثر نمادهای این گروه قیمت پایانی تا مرز 5 درصد افت را نشان داد.

در گروه پالایشی ها پس از انتشار گزارش ناامیدکننده پالایش نفت تبریز و ارائه نرخ های نفت خام در سه ماهه اول و دوم امسال از سوی پالایش نفت اصفهان، در حالی غلبه عرضه بر تقاضای سهام نمایندگان این گروه را تا کف کامل دامنه نوسان قیمت ها کشاند که انتظار برای اعلام بودجه های قابل اتکا در سال آینده فرصتی را برای جمع آوری سهام محدود در این گروه فراهم آورد.

افزایش سرمایه 200 درصدی لیا

در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی شرکت مواد ویژه لیا انتظار برای افزایش سرمایه دست کم 200 درصدی، هدف 1500 تومانی را پیش پای سهامداران خود گذاشته است. در گروه پتروشیمی ها اما تداوم افزایش قیمت جهانی اوره در حالی همچنان جمع آوری برخی سهم ها در این گروه را جذاب کرده که افزایش عرضه سهام از سوی حقوقی ها، اصلاح ناگزیر قیمت ها را همچنان در پی داشته است.

در گروه فولادی ها نیز اگرچه افزایش عرضه در برابر تقاضا معاملات سهام را در محدوده صفر تابلو مدیریت می کند اما در تک سهم  های این گروه برخی امیدها را برای معامله گران افزایش داده است. در بازار فرابورس ایران، آیفکس در آخرین روز معاملاتی هفته 3.6 واحد رشد کرد و به رقم 830.5 رسید.

ارزش معاملات فرابورس ایران روز گذشته به رقم 98 میلیارد و 642 میلیون و 100 تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن 196میلیون و 442هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 18هزار و 790 نوبت معامله بود.

بازدهی 350 درصدی گروه روی

گروه روی همچنان لیدری و رهبری بازار را در اختیار دارد و طبق آمار منتشر شده، میانگین بازدهی یک ساله این صنعت از 350 درصد نیز فراتر رفته است. در عین حال پیش بینی می شود بازگشایی نمادهای متوقف بانکی و انتشار صورت های مالی ادواری این صنعت به مذاق بازار خوش نخواهد آمد و احتمال ریزش شاخص کل دور از انتظار نیست. مگر اینکه متولیان بازار سهام اقدام به اتخاذ تمهیدات و راهکارهای مناسبی کنند تا از سقوط آزاد قیمت سهام بانکی ممانعت به عمل آورند.

در بازارهای موازی نیز به جز بازار طلا و ارز، سایر بازارها نظیر بازار املاک و مستغلات، بازار کالا و مواد، بازار خودرو و... در رکود نسبی به سر می برند. قیمت ارزها در بازار در حال افزایش تدریجی است و این مهم به همراه رکود بازارهای موازی، همچنان سهم های صادرات محور بازار سهام را ارزنده می کند.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LtRrJIYs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه