پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نوسان‌گیری، استراتژی غالب بورس

8 سال پیش ( 1394/9/4 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

در سومین جلسه معاملاتی آذرماه، شاخص کل با چند واحد نزول به کار خود پایان داد. با گشایش بازار در جلسه گذشته، شاخص مقاومت زیادی در برابر نزول از خود نشان داد، اما پس از نیم ساعت این مقاومت شکست خورد. با گذشت زمان ارتفاع شاخص به‌صورت نوسانی کاهش یافت و این رویه تا پایان زمان معاملات ادامه پیدا کرد. بدین ترتیب شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران با 72.59 واحد نزول به رقم 62723.1 واحد رسید.ارزش کل معاملات این جلسه بازار بورس حدود 137.7 میلیارد تومان گزارش شد وتعداد معاملات این جلسه بازار در رقم 31716 به ثبت رسید. بدین ترتیب ارزش میانگین هر معامله این جلسه بازار بورس در حدود 4.35 میلیون تومان محاسبه می‌شود. افزایش ارزش میانگین معاملات در دو روز گذشته یکی از تنها علایم امیدبخش بازار به شمار می‌رود.

بازار فرابورس ایران نیز در این جلسه به کاهش ارتفاع شاخص کل خود پرداخت. شاخص کل بازار فرابورس ایران در جلسه گذشته با 5.2 واحد نزول به رقم 690.3 واحد رسید تا شرایط بازار فرابورس وخیم‌تر از بازار بورس به نظر برسد. نرخ خرید به فروش کدهای حقیقی در جلسه گذشته کمتر از یک بود. این معامله‌گران حدود 24 درصد از کل فروش‌ها را انجام دادند و تنها 23 درصد از خریدهای کل بازار را به نام خود ثبت کردند. کاهش این نرخ به کمتر از یک همواره تهدیدی جدی بوده و این موضوع امروز نیز معنایی اینچنینی دارد. به‌صورت کلی زمانی که فروش هیجانی در بازار مد شود، این نرخ کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد، چرا که هیجان در کدهای حقیقی به سادگی قابل رصد است.

در حال حاضر فروش هیجانی‌ای در بازار دیده نمی‌شود، اما کاهش نرخ خرید به فروش حقیقی‌ها می‌تواند به‌عنوان زنگ خطری برای بازار تلقی شود. «محصولات شیمیایی» که مدت زیادی برای بازار شاخص‌سازی می‌کردند، در این جلسه به‌عنوان مخرب‌ترین صنعت شناخته شده و مسئولیت بخش عمده‌ای از کاهش شاخص کل را به عهده گرفتند. در رأس این گروه، «تاپیکو» قرار داشت و به‌تنهایی دلیل بیش از دو سوم از کل کاهش شاخص کل بود. این نماد 52.26 واحد از ارتفاع شاخص کل کاسته و با اختلافی چشمگیر نسبت به پارسان در رتبه نخست مخرب‌ترین نمادها قرار گرفت. در طرف مقابل «فارس» از قبل این گروه برخاسته و در دقایق پایانی 23 واحد تأثیر مثبت در شاخص کل اعمال کرد و نام خود را به‌عنوان شاخص ساز‌ترین نماد روز گذشته بازار به ثبت رسانید.

در جلسه آتی انتظار می‌رود شاخص کل کار خود را با روند صعودی آغاز کند. این رویه پس از مدت کوتاهی نقض خواهد شد و روند نزولی گریبان شاخص را خواهد گرفت. پس از آن، شاخص کل مدت زمان زیادی را با رنگ قرمز سپری خواهد کرد، اما انتظار می‌رود دقایق پایانی بازار روز جاری پر تقاضا باشد و این تقاضا بتواند حتی رنگ شاخص کل را به سبز تغییر دهد. بدین ترتیب باز هم نمی‌توان بازار سرمایه را محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت معرفی و باید به نوسان‌های کوتاه‌مدت کفایت کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yA9LhFGZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه