جیم استنجل پس از آنکه مدتی بهعنوان مدیر بازاریابی شرکت Procter & Gamble فعالیت کرد این شرکت را به منظور تاسیس شرکت مشاورهای خود ترک کرد. وی در کتاب جدید خود مینویسد مردم و خلاقیت دو عنصر اساسی موفقیت برندها به شمار میروند. خلاقیت که در لاتین به معنای انجام کارهای جدید است، یعنی فکر کردن بهصورت مستمر برای یافتن راههای جدید به منظور انجام بهتر کارها. معنای دیگر خلاقیت آن است که شما هرگز نسبت به آنچه که هستید احساس رضایت نداشته باشید و همواره برای بهتر شدن تلاش کنید. چنانچه شما تصمیم به توقف گرفته و از تلاش دست بردارید، دیگران به آسانی با خلاقیت خود و ابداع روشهای نوین از شما پیشی خواهند گرفت. خوشبختانه خلاقیت بخشی از ذات انسان بوده و آدمی همواره به رشد و پیشرفت گرایش دارد.
ایده
استیو زادس تشکیلاتی با نام Odyssey Network را اداره میکند. احتمالا از نام شرکت وی زمینه فعالیت آن را حدس زده باشید، وی افراد را به سفرهای ماجراجویانه و اکتشافی میبرد. البته سفرهای اکتشافی وی نسبت به سفرهای مشابهی که در گذشته انجام میشد و شما ناچار بودید برای انجام سفر اکتشافی خود به مکانهای خطرناکی پا بگذارید، کمخطرتر است. آقای زادس معمولا سفرهایی را برای مدیران اجرایی و تیمهای طراحی و خلاقیت ترتیب داده و آنها را به کشورهای مختلف میبرد تا با نوآوریهای فرهنگی و تجاری خارج از حوزهای که در آن کار میکنند آشنا شوند.
وی همچنین رویدادهایی در رابطه با خلاقیت و نوآوری نیز برگزار کرده و از این طریق با جمع کردن ذهنهای خلاق از سراسر جهان در یک مکان، امکان به اشتراکگذاری ایدهها را فراهم میآورد. استیو اعتقاد راسخی به استراتژی ROI دارد که یک استراتژی مختص به برندینگ بوده و به رشد توسعه پایدار برندها کمک میکند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* 20درصد از منابع مالی خود را به مبحث خلاقیت و نوآوری اختصاص دهید. نظیر اختصاص دادن یک روز کاری کارمندان به مبحث نوآوری.
* ایدههای جدید باید از جایی وارد شوند و این به معنای نشستن پشت میز و خیره شدن به گوگل نیست. بهتر است خود و کارکنانتان جهان خارج را تجربه و ایدهپردازی کنید.
* ایده میتواند از تماشا کردن برنامههای تلویزیونی، یادگیری یک زبان خارجی و حتی به هنگام پیادهروی به شما الهام شود. بهتر است زمانی را به کسب تجربیات جدید اختصاص دهید، آنگاه خواهید دید ایدههای بسیار جذابی به ذهن شما وارد میشوند که پیش از این هرگز تصور آن را هم نمیکردید.