در ادبیات اقتصادی عموما افراد به سه دسته ریسکپذیر، ریسکگریز و ریسک خنثی تقسیمبندی میشوند. براساس این طبقهبندی، افراد رفتارهای متفاوتی را در فرآیند تصمیمگیری در جریان سرمایهگذاری و کسبوکار از خود نشان میدهند. از این رو هر چه میزان ریسکپذیری افراد بالاتر باشد بیشتر به دنبال ایدههای نوآورانه و خلاق هستند. این افراد همواره تمایل دارند تا با تحمل ریسک بیشتر جریان سودآوری خود را ارتقا بخشند. این ماجراجویان به دنبال فرصتهای جدید و نو در عرصههای اقتصادی هستند و عموما از ایدههای نوآورانه که در زمره سرمایهگذاریهای خطرپذیر قرار میگیرند، استقبال بیشتری میکنند. در سالهای اخیر در کشور ما نیز بحثهایی در خصوص سرمایهگذاری ماجراجویانه مطرح شد اما میزان استقبال از این طیف موضوعات سرمایهگذاری بهخوبی نشان میدهد که همچنان شناخت کافی نسبت به این حوزه وجود ندارد یا شاید ایرانیها افراد ریسک گریزی هستند.
نکته اساسی در جریان سرمایهگذاریهای ماجراجویانه مسئله نوآوری است. بنابراین این افراد همواره به دنبال حوزههای نوآور و فرصتهای خاص در فضای اقتصادی هستند. شرکتهای جوان، کالاهای جدید، شیوههای نوین که همواره ریسک بالاتری را نسبت به جریانهای متداول سرمایهگذاری دارند مهمترین موضوع سرمایهگذاری ماجراجویانه است. هر چند که بیش از 90 درصد این سرمایهگذاریها به شکست منجر میشود اما در صورت موفقیت سودآوری بالایی برای سرمایهگذاران به همراه خواهد داشت.
نخستین گام در برنده شدن درآینده سرمایهگذاری تشویق نوآوری است. نوآوری بهعنوان یک عنصر مرکزی در ترویج عملکرد اقتصادی در تمام بنگاههای کوچک و بزرگ نقش تعیینکنندهای دارد. مرزهای فنآوری و دانش به طور موثر یکی از جریانهای هدف سرمایهگذاری ماجراجویانه است. از طرف دیگر یکی از راههای دسترسی به رشد بالا در کشورهای در حال توسعه افزایش ریسکپذیری و قرار گرفتن در جریان سرمایهگذاریهای ماجراجویانه است. در یک نتیجه کلی رومر در نظریههای جدید رشد خود، سرمایهگذاری در نوآوری را عامل درونزا و بسیار مهم در ایجاد رشد اقتصادی مطرح کرده است.
بنابراین رشد آینده اقتصاد بستگی به توانایی ما در تبیین و شکلدهی جریان نوآوری بهعنوان یک عامل مهم در افزایش سرمایه انسانی دارد که بهعنوان یکی از ارکان سرمایهگذاریهای ماجراجویانه مطرح است. از این رو ضرورت دارد تا با توجه بیشتر به نقش و عملکرد نوآوری و ایدهپردازی در جریان سرمایهگذاری از این شاخص بهعنوان یک عامل مهم و تاثیرگذار در رشد به نحو موثرتری استفاده شود.