چهارشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Wed, 3 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
جایگاه تاثیرگذار نوآوری در راه‌اندازی یک بنگاه اقتصادی

نوآوری، رمز موفقیت SME‌ها

8 سال پیش ( 1394/7/7 )
پدیدآورنده : داود فدایی   پدیدآورنده : مهرسا احسانی  

اهمیت نوآوری برای شروع کار بنگاه‌های اقتصادی و همچنین پس از آن، بقا و رقابت بین بنگاه‌ها، واقعیتی غیرقابل انکار است. انفجار اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، رشد اقتصاد جهانی و روند رو به رشد بحران‌های اقتصادی، قوانین کسب‌و‌کار را تغییر داده است.
افرادی که قصد دارند یک بنگاه اقتصادی راه‌اندازی کنند و بنگاه‌های در حال فعالیت بایستی فرآیندهای نوآوری را جهت اطمینان از پایداری و ترویج موقعیت‌های برجسته در بازارهای حوزه فعالیت‌شان اداره کنند. تمام صنایع جدید شامل ظهور تکنولوژی‌های جدید، محصولات و خدمات جدید و فرآیندهای جدید هستند.

2453552525252356352525235623

از انقلاب صنعتی، کسب‌و‌کارها بر تکنولوژی به‌عنوان محرکی برای فرآیندهای‌شان استفاده می‌کنند. نوآوری به‌عنوان اجرایی پایدار از پیشرفت‌ها و ایده‌های جدید شناخته شده است که به عوامل متعددی بستگی دارد. هر عاملی كه بر فرآیند نوآوری تاثیر منفی داشته باشد یك مانع نوآوری است و عواملی كه تاثیر مثبت دارند، تسهیل كننده نامیده می‌شوند. عوامل بازدارنده و تسهیل كننده بی‌ارتباط با یكدیگر نیستند و با تغییر شرایط خارجی، ممكن است تسهیل‌کننده به مانع تبدیل شود و برعكس. موانع و چالش‌های پیش‌روی بنگاه‌ها با توجه به ویژگی‌های هر بنگاه و محیط سیاسی و اقتصادی که در آن قرار دارند متفاوت است. 

با توجه به سهم بزرگ فعالیت‌های نوآورانه در میزان رقابت‌پذیری و موفقیت بنگاه‌ها، شناسایی و تلاش درصدد رفع این موانع در پیشبرد اهداف و سودآوری بنگاه‌ها مثمرثمر خواهد بود و هدف از شناسایی موانع حتی المقدور ریشه کن کردن موانع است. یكی از روش‌های متداول جهت شناسایی موانع تفاوت قائل شدن بین موانع داخلی و خارجی است. این موانع که در شکل یک نشان داده شده‌اند در بعد داخلی و خارجی بنگاه، بعضا با هم دارای همپوشانی هستند. موانع خارجی در ایجاد و حمایت از نوآوری با توجه به محیط کشور در جدول یک نشان داده شده است. همچنین در جدول 2 موانع موجود در مسیر پیشرفت بنگاه‌ها جهت استفاده از نوآوری نشان داده شده است.

به‌صورت کلی موانع ممکن است در یك یا چند نقطه از فرآیند نوآوری تاثیر بگذارند. اگر این فرآیند را به‌صورت یك توالی خطی از شكل‌گیری ایده تا مرحله اجرا در نظر بگیریم، اثر یك مانع احتمالا در یك مرحله نسبت به مرحله دیگر بیشتر خواهد بود. مثلا در صورت فقدان منابع مالی، احیانا در مرحله اجرا تبعات بیشتری بروز خواهد كرد. فرض نهفته در ورای رویكرد موانع آن است كه اگر یك بار، عوامل بازدارنده نوآوری شناسایی شوند، اثرات آنها درك می‌شود و اقدام لازم برای برطرف ساختن آنها به عمل می‌آید. به‌عنوان مثال فقدان منابع مالی، ضعف مدیریت و بازاریابی، فقدان کارکنان ماهر و ضعف در اطلاعات و ارتباطات بیرونی عواملی هستند كه امكان نوآوری در بنگاه‌ها را محدود می‌سازند.

با توجه به اثرات چالش‌ها و موانع نوآوری بر بهره وری و سودآوری بنگاه‌ها، اگر هر بنگاه بخواهد خودش به تنهایی تکنیک‌های محصول، از بین بردن چالش‌ها و موانع را پیاده‌سازی کند، علاوه بر اینکه این عوامل و تکنیک‌ها شامل شاخص‌های پیچیده همراه با پیچیدگی زیادی است، هزینه زیادی را هم در‌برخواهد داشت، زیرا بنگاه‌ها به خودی خود درگیر تامین منابع مالی، مواد اولیه، نیروی انسانی، همچنین مشکلات مربوط به حوزه تولید و فروش هستند. بنابراین توجه به این شاخص‌ها در هیچ کجای دنیا توسط خود بنگاه صورت نمی‌گیرد، بلکه در قالب شرکت‌های متخصص مشاوره‌ای ذیربط در قالب شبکه‌ای اعمال می‌شود. یک نمونه از موسسات تحقیقاتی، موسسه فناوران نوآور کارآفرین با آدرس سایت
http://www.TCKIT-Germany.com است که آماده مشاوره و خدمت‌رسانی به سرمایه‌گذاران بالقوه یا صاحبان بنگاه‌هاست.

353646234356346437347376347347347

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rbUfqEKi
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه