اهمیت نوآوری برای شروع کار بنگاههای اقتصادی و همچنین پس از آن، بقا و رقابت بین بنگاهها، واقعیتی غیرقابل انکار است. انفجار اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، رشد اقتصاد جهانی و روند رو به رشد بحرانهای اقتصادی، قوانین کسبوکار را تغییر داده است.
افرادی که قصد دارند یک بنگاه اقتصادی راهاندازی کنند و بنگاههای در حال فعالیت بایستی فرآیندهای نوآوری را جهت اطمینان از پایداری و ترویج موقعیتهای برجسته در بازارهای حوزه فعالیتشان اداره کنند. تمام صنایع جدید شامل ظهور تکنولوژیهای جدید، محصولات و خدمات جدید و فرآیندهای جدید هستند.
از انقلاب صنعتی، کسبوکارها بر تکنولوژی بهعنوان محرکی برای فرآیندهایشان استفاده میکنند. نوآوری بهعنوان اجرایی پایدار از پیشرفتها و ایدههای جدید شناخته شده است که به عوامل متعددی بستگی دارد. هر عاملی كه بر فرآیند نوآوری تاثیر منفی داشته باشد یك مانع نوآوری است و عواملی كه تاثیر مثبت دارند، تسهیل كننده نامیده میشوند. عوامل بازدارنده و تسهیل كننده بیارتباط با یكدیگر نیستند و با تغییر شرایط خارجی، ممكن است تسهیلکننده به مانع تبدیل شود و برعكس. موانع و چالشهای پیشروی بنگاهها با توجه به ویژگیهای هر بنگاه و محیط سیاسی و اقتصادی که در آن قرار دارند متفاوت است.
با توجه به سهم بزرگ فعالیتهای نوآورانه در میزان رقابتپذیری و موفقیت بنگاهها، شناسایی و تلاش درصدد رفع این موانع در پیشبرد اهداف و سودآوری بنگاهها مثمرثمر خواهد بود و هدف از شناسایی موانع حتی المقدور ریشه کن کردن موانع است. یكی از روشهای متداول جهت شناسایی موانع تفاوت قائل شدن بین موانع داخلی و خارجی است. این موانع که در شکل یک نشان داده شدهاند در بعد داخلی و خارجی بنگاه، بعضا با هم دارای همپوشانی هستند. موانع خارجی در ایجاد و حمایت از نوآوری با توجه به محیط کشور در جدول یک نشان داده شده است. همچنین در جدول 2 موانع موجود در مسیر پیشرفت بنگاهها جهت استفاده از نوآوری نشان داده شده است.
بهصورت کلی موانع ممکن است در یك یا چند نقطه از فرآیند نوآوری تاثیر بگذارند. اگر این فرآیند را بهصورت یك توالی خطی از شكلگیری ایده تا مرحله اجرا در نظر بگیریم، اثر یك مانع احتمالا در یك مرحله نسبت به مرحله دیگر بیشتر خواهد بود. مثلا در صورت فقدان منابع مالی، احیانا در مرحله اجرا تبعات بیشتری بروز خواهد كرد. فرض نهفته در ورای رویكرد موانع آن است كه اگر یك بار، عوامل بازدارنده نوآوری شناسایی شوند، اثرات آنها درك میشود و اقدام لازم برای برطرف ساختن آنها به عمل میآید. بهعنوان مثال فقدان منابع مالی، ضعف مدیریت و بازاریابی، فقدان کارکنان ماهر و ضعف در اطلاعات و ارتباطات بیرونی عواملی هستند كه امكان نوآوری در بنگاهها را محدود میسازند.
با توجه به اثرات چالشها و موانع نوآوری بر بهره وری و سودآوری بنگاهها، اگر هر بنگاه بخواهد خودش به تنهایی تکنیکهای محصول، از بین بردن چالشها و موانع را پیادهسازی کند، علاوه بر اینکه این عوامل و تکنیکها شامل شاخصهای پیچیده همراه با پیچیدگی زیادی است، هزینه زیادی را هم دربرخواهد داشت، زیرا بنگاهها به خودی خود درگیر تامین منابع مالی، مواد اولیه، نیروی انسانی، همچنین مشکلات مربوط به حوزه تولید و فروش هستند. بنابراین توجه به این شاخصها در هیچ کجای دنیا توسط خود بنگاه صورت نمیگیرد، بلکه در قالب شرکتهای متخصص مشاورهای ذیربط در قالب شبکهای اعمال میشود. یک نمونه از موسسات تحقیقاتی، موسسه فناوران نوآور کارآفرین با آدرس سایت
http://www.TCKIT-Germany.com است که آماده مشاوره و خدمترسانی به سرمایهگذاران بالقوه یا صاحبان بنگاههاست.