جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
افزایش ظرفیت تولید گاز کشور حدود ۶۰ میلیون متر مکعب در روز

نه بزرگ نیروگاه‌ها به سوخت مازوت

9 سال پیش ( 1393/8/11 )
پدیدآورنده : الهه ابراهیمی  

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نگاه انتقادی به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها داشت و از وزارت نفت خواسته بود تا این سوخت در اختیار نیروگاه‌ها قرار نگیرد، اما صراحتا اعلام کرده بود: «خدا به وزیر نفت برای حل این مشکل کمک کند.» اما وزارت نفت با تلاش‌های بسیار موفق شده است تا ظرفیت تولید گاز کشور را حدود 60میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد.

به این ترتیب نیروگاه‌های کشور به سوخت مازوت در زمستان امسال نه بزرگ خواهند گفت. هر ساله با آمدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز خانگی بخش‌های صنعتی به‌ویژه نیروگاه‌ها با کمبود سوخت گاز مواجه می‌شوند، به همین دلیل سوخت مازوت جایگزین می‌شد این اقدام همواره از سوی مسئولان و فعالان محیط‌زیست مورد نقد قرار می‌گرفت، چراکه موجب افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها می‌شد، اما متاسفانه به دلیل کمبود سوخت چاره‌ای وجود نداشت. اما امسال وزارت نفت اعلام کرد، از ابتدای سال جاری به دنبال آن هستیم تا تولید گاز ایران روزانه 100میلیون مترمکعب افزایش یابد تا در زمستان کمبود گاز نداشته باشیم.

افزایش 45 درصدی تولید گاز

منصور معظمی، معاون وزیر در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به اینکه افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نفت از محل افزایش تولید گاز در سال جاری است به «فرصت امروز» می‌گوید: «در همین راستا از ابتدای امسال ظرفیت تولید گاز حدود 40 درصد افزایش یافته که البته این اقدام از محل طرح توسعه فاز ۱۲پارس جنوبی رخ داده است.» با این شرایط با پیش‌بینی وزارت نفت تا پایان سال تولید گاز از واحدهای جدید فرآیندی پالایشگاه‌های فاز ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی نیز آغاز خواهد شد، بدون شک، افتتاح این واحدها می‌تواند پرونده کمبود گاز را برای مصارف داخلی و نیروگاه‌ها مختومه کند.

 

رشد 40 درصدی تحویل گاز به نیروگاه‌ها

براساس آمارهای موجود در طول شش ماهه نخست سال جاری بیش از هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌متر مکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های برق کشور تحویل شده، بدین ترتیب می‌توان گفت تحویل گاز طبیعی به نیروگاه‌های تولید برق رشد ۴۰ درصدی داشته است، به این ترتیب، با این اقدام علاوه بر کاهش مصرف سوخت مایع به‌ویژه گازوئیل و مازوت، پنج میلیارد دلاری صرفه‌جویی اقتصادی محقق شده است. اگرچه ۲۵ میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی همچون نفت کوره و گازوئیل در نیروگاه‌های برق مصرف شده است.

در همین راستا، به تازگی براساس تصمیم کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک شیر فلکه مازوت نیروگاه حرارتی شازند پلمب شد، این اقدام از سوی مدیرعامل این نیروگاه حرارتی غیرکارشناسی و اشتباه عنوان شده است. به طوری که ابوالفضل بادرستانی دلیل استفاده از مازوت در این نیروگاه را کمبود گاز عنوان کرده و این میزان استفاده از مازوت را استاندارد دانست. با توجه به اینکه با بالا رفتن مصرف گاز در کشور، کمبود گاز در فصل زمستان رخ خواهد داد، پلمب شیر فلکه مازوت قطعا در این فصل در عملکرد نیروگاه مشکل ایجاد خواهد کرد.

وزارت نفت به تعهداتش عمل کند

اما سوال اینجاست آیا وزارت نفت قادر است، صددرصد گاز نیروگاه‌ها را در سال 1394 تامین کند و استفاده از گازوئیل و مازوت در سال‌ آتی حذف خواهد شد؟ هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران در این‌باره اعلام کرد: «وزارت نفت این وعده را به ما داده که با افزایش ظرفیت تولید گاز در عسلویه زمینه برای فراهم آوردن سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها فراهم شود، اما این امر بستگی به این دارد که وزارت نفت به تعهدات خود عمل کند یا خیر؟»

اما معظمی معاون وزیر نفت در پاسخ به این اظهارنظر معاون وزیر نیرو به «فرصت امروز» می‌گوید: «وزارت نفت تلاش می‌کند تا امسال هیچ نیروگاهی با کمبود سوخت مواجه نشود تا مجبور شود از سوخت دیگری استفاده کند، سیاست‌گذاری‌ها از ابتدای امسال تزریق حداکثر گاز به نیروگاه‌ها بوده، اما در میان نیروگاه‌ها نیز باید راندمان کاری خود را افزایش دهند و این‌گونه نباشد که سوخت‌گاز تحویل بگیرند، اما بازدهی آن قابل قبول نباشد.»

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DQ0i6Kcs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه