برگزاری نمایشگاهها، فستیوالها و جشنوارههایی که به منظور توسعه صنعت گردشگری و معرفی کالاها و صنایع دستی کشورها برگزار میشوند، فارغ از بعد فرهنگی، بازده اقتصادی قابل توجهی دارد.بزرگی یا کوچکی این نمایشگاهها چندان اهمیتی ندارد، آنچه مهم است، میزان استقبال مخاطبان، بهویژه مخاطبان خارجی از نمایشگاههاست. برخی نمایشگاهها شهرت منطقهای و جهانی دارند و برخی چندان اقبالی در جذب مخاطبان غیربومی کسب نمیکنند.
با وجود اینکه در کشورهای مختلف تعداد نمایشگاههای موفق که در عین سادگی و غیرتجملی بودن پررونق هستند، کم نیستند و نام بردن تک تک آنها زمان زیادی میخواهد، اما میتوان به تعدادی از آنها اشاره کرد :
نمایشگاه هنر و صنایع دستی
مکان برگزاری: هلسینکی، فنلاند
این نمایشگاه به شکل تمام و کمال در خدمت هنر فعالیت میکند، فعالیتی چند وجهی و بسیار منظم.درواقع مخاطبان این نمایشگاه به چهار طیف اصلی تقسیم میشوند: صادرکنندگان محصولات هنری و صنایع دستی ، واردکنندگان محصولات هنری و صنایع دستی، مخاطبان خاص و هنرمندان و در نهایت، مخاطبان عام.نمایشگاه هلسینکی فرصت خوبی برای تولیدکنندگان فراهم میکند تا با شرکتهای خارجی قراردادهای صادرات ببندند، محصولات خود را ارائه کنند و به فروش برسانند.از سوی دیگر، واردکنندگان صنایع دستی نیز در غرفههای خود به فروش محصولاتی میپردازند، که مربوط به فرهنگهای دیگر است.
این تعامل دوسویه باعث شده، هر فرد با ورود به فضای داخلی این نمایشگاه به سرعت متوجه فضای بینالمللی دلنشین جاری در غرفهها شود. بر همین اساس هر سال غرفههای محصولات خارجی و بینالمللی این نمایشگاه جزو پربازدیدترین بخشها هستند و قراردادهای صادرات و واردات زیادی بین هنرمندان داخلی و خارجی بسته میشود.
نمایشگاه سنتی/فرهنگی آرتیجیانو
مکان برگزاری: میلان، ایتالیا
کشور ایتالیا، تا حدی در زمینه برگزاری نمایشگاه، فستیوال و جشنواره مربوط به صنعت گردشگری فعال عمل میکند، که شاید انتخاب یک نمایشگاه از این میان، نوعی بیانصافی تلقی شود. با این وجود یکی از مهیجترین نمایشگاههای ایتالیا، نمایشگاه آرتیجیانو است. امکانات و تعدد بخشهای این نمایشگاه عواملی هستند که هر شهروند و گردشگری را به سمت این نمایشگاه رهسپار میکنند.این نمایشگاه دارای بخشهای موادغذایی، البسه، جواهرات و صنایع دستی کهن است.
علاوه بر اینها، بخش آشنایی فرهنگی با صنایع دستی، ویژه کودکان، از جمله بخشهای منحصر به فرد نمایشگاه تلقی میشود. بهگونهای که بسیاری از گردشگران خارجی دقایق و حتی ساعتها زمان خود را در این بخش سپری میکنند.یکی از امکانات خوب این نمایشگاه ارائه عکس و خبرهای نمایشگاه روی وبسایت رسمی نمایشگاه است.این قابلیت، به اضافه امکان خرید اینترنتی محصولات حاضر در نمایشگاه، کمک کرده بازار پر رونق اقتصادی در بخش مجازی هم در جریان باشد و حتی خریدهای متعددی از سوی خریدارانی که در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا ساکن هستند انجام شود.
یک اقدام موثر دیگر از سوی برگزارکنندگان این نمایشگاه، تبلیغات و ارائه بروشورهای مناسب به هتلهایی است که میزبان گردشگران خارجی هستند.بسیاری از گردشگران با دیدن تصاویر و توضیحات این نمایشگاه مشتاق میشوند در این فضای جذاب حضور پیدا کنند و البته پس از رضایت از این حضور، دیگر دوستان خود را نیز به دیدن این نمایشگاه ترغیب کنند.
نمایشگاه هنر و صنعت
مکان برگزاری: آتن، یونان
خرید کردن از کشوری مثل یونان که فرهنگی غنی، محصولاتی خاص و پیشینهای قابل توجه دارد، برای بسیاری از گردشگران مشکل پسند، دشوار است! نمایشگاه هنر و صنعت آتن، این مشکل را حل کرده است.این نمایشگاه که به بهشت گردشگران هم مشهور شده، پر است از محصولاتی که میتوانند بهعنوان سوغاتیهای اصیل و دستساز یونانی خریداری شوند.از صنایع دستی گرفته تا صنایع دارویی.
اما بخش صنعت این نمایشگاه که شامل بخشهای پزشکی، مبلمان و دکوراسیون است، نیز مورد توجه تاجران کشورهای مختلف است.با فراخوان برگزاری این نمایشگاه، سالانه تعداد زیادی تاجر، صادرکننده و خریدار از کشورهای مختلف برای حضور در این نمایشگاه وارد آتن میشوند.در واقع این نمایشگاه نمونه بسیار خوبی از ارائه محصولاتی کاملا بومی برای افرادی غیربومی است.
نمایشگاه تجارت بینالملل و صنایع دستی
محل برگزاری: کلن، آلمان
حضور کشورهای متعدد با رقم تخمینی سالانه 40کشور در نمایشگاه بینالمللی کلن و برپایی بیش از 300غرفه در این نمایشگاه، اعتبار ارزشمندی برای بینالمللی بودن این نمایشگاه تلقی میشود. یکی از پربازدیدترین بخشهای این نمایشگاه بزرگ، بخش صنایع پوشاک است. بخشی که باعث شده مارکهای آلمانی هر سال با استقبال زیادی از سوی مشتریان خارجی مواجه شوند و پیامد این استقبال، بستن قراردادهای صادرات پوشاک از سوی واحدهای تولیدکننده بوده است. بخشهای سرگرمی و استقبال از میهمانهای خارجی و گردشگر که با هدف جذب مشتریان آژانسهای تبلیغاتی از سوی مدیران نمایشگاه طراحی شده است، اقدام موثر دیگری برای شناخته شدن هر چه بهتر این نمایشگاه نزد مخاطبان غیربومی است.