نقاشی دکوراتیو هنر نقاشی روی اجسام از قبیل چوب، شیشه، کریستال، سرامیک، دیوار و... است که باوجود قدمتی چند صد ساله که در ایران دارد همچنان برای بسیاری از افراد ناشناخته است، بنابراین شاید صحبت کردن در رابطه با سرمایهگذاری در این بخش کمی عجیب و غیرمعمول به نظر برسد. سرمایهگذاری در حوزه صنایعدستی همواره به دلیل سوددهی در بخش بازار داخلی و ارزآوری بالا در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی مورد توجه بوده اما به لحاظ عملی حمایتهای لازم در جهت شناسایی و سرمایهگذاری در این بخش به خوبی صورت نگرفته است.
پتانسیل بالای کشور ما در تولید انواع صنایعدستی، سودآوری بالایی را پیش روی سرمایهگذاران و علاقهمندان قرار میدهد و همواره جذابیتهای خاص خودش را دارد. در این میان، بخشهایی از بازار بزرگ تولیدات صنایعدستی در ایران آنچنان که باید مورد توجه و حمایت بخش خصوصی و دولتی قرار نگرفته است. یکی از این فرصتهای موجود، سرمایهگذاری در تولیدات متنوع حوزه نقاشی دکوراتیو است که در این گزارش سعی داریم به جنبههای مختلف سرمایهگذاری در این حوزه بپردازیم.
سرمایهگذاری با سرمایه اولیه بسیار ناچیز
یکی از الزامات سرمایهگذاری در هر بخش و سطحی، داشتن سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع سرمایهگذاری است. در این بین برخی فعالیتها که سرمایه اولیه پایینی را برای شروع کار نیاز دارند، میتوانند یکی از مهمترین فرصتهای سرمایهگذاری در هر جامعهای محسوب شوند. این گونه فعالیتها به لحاظ مزیت نسبی که در این بخش دارند یک فرصت جذاب برای ورود به بازار هستند. سرمایهگذاری در حوزه تولیدات نقاشی دکوراتیو یکی از این فرصتهاست که به سرمایه اولیه بالایی نیاز ندارد.
برای شروع کار شما میتوانید با سرمایه اولیهای بین 10 تا 15 میلیون تومان نسبت به راهاندازی یک کارگاه مستقل و سودآور اقدام کنید (البته این مبلغ با احتساب تمام هزینهها به غیر از اجاره کارگاه است)که بیشتر این مبلغ مربوط به سرمایه در گردش کار شماست. مساحت کارگاه میتواند بین 15 تا 20 متر مربع باشد. میتوانید کار را با نقاشی روی چوب، شیشه، پارچه، پوشاک و... یا تنها در یکی از این حوزهها شروع کنید و در ادامه با توسعه کار به فکر تنوعبخشی به فعالیتها و تولیدات خود باشید. از سرمایه اولیهای که برای این کار در نظر گرفتید حدود دو تا سه میلیون تومان را برای خرید لوازم کار در نظر بگیرید. بخشی از سرمایه شما نیز باید صرف خرید مواد اولیه از قبیل گلدان، شیشه، ظروف مختلف، پارچه، چوب، پوشاک و... شود که این مبلغ میتواند بسته به حجم اولیهای که برای کارتان در نظر دارید بین پنج تا هفت میلیون تومان باشد. توجه داشته باشید که هر چه حوزه کار و تنوع تولیدات و میزان استخدام نیروی کار شما بیشتر باشد طبیعتا سرمایه بیشتری نیاز دارید ولی برای تولید در این سطح میتوانید با سه تا چهار نیروی کار فعالیت خود را آغاز کنید.
به گفته فعالان این حوزه، برای راهاندازی این کار احتیاج به تخصص خاصی ندارید فقط باید قدری ذوق و سلیقه هنری داشته باشید و واقعا به کار هنری علاقهمند باشید تا با گذراندن برخی دورههای آموزشی که توسط آموزشگاههای مختلف و سازمان فنی و حرفهای برگزار میشود، مدارک و مهارت لازم را برای ورود به این هنر- صنعت جذاب به دست آورید، البته بهعنوان یک سرمایهگذار صرف نیاز ندارید مدرک یا مهارت خاصی در این زمینه داشته باشید ولی توجه داشته باشید که این دانش و مهارت میتواند در زمینه شناخت بازار و سلیقه مخاطبان و بهبود کیفیت تولید به شما کمک زیادی کند.
قیمتگذاری و سودآوری و شرایط بازار
قیمتگذاری در حوزه صنایعدستی بسیار متفاوت است و هنر- صنعت نقاشی دکوراتیو هم از این قاعده مستثنا نیست. مهمترین عوامل قیمتگذاری در این کار میزان کیفیت و پیچیدگی طرحهای به کار گرفته شده در محصول است. علاوه بر این، شرایط بازار و استقبال مخاطبان نیز در این امر بیتاثیر نیست بنابراین نمیتوان به طور صریح در رابطه با قیمتها حرفی به میان آورد، چون بازه قیمتی بسیار وسیع در این کار باعث شده تا قیمت محصولات تولیدی در این عرصه از پنج هزار تومان شروع شود و تا کالاها و طرحهای میلیونی گسترش یابد.
یکی از مشخصههای مهم این بازار این است که مشتریان خاص خودش را دارد و محصول تولیدی شما بیشتر در طبقه متوسط و مرفه جامعه و آن هم در میان علاقهمندان به هنر و صنایعدستی طرفدار دارد، بنابراین باید تمرکز خود را بر بازاریابی میان این طیف از افراد معطوف کنید. البته شما میتوانید با انجام کارهای متوسط و کوچک به لحاظ سایز و پیچیدگی طرح، قیمت را به حد مطلوب افراد و طبقات کمدرآمدتر برسانید و از این بابت طیف وسیعتری از مشتریان بالقوه را پوشش دهید.
سود 50 درصدی
ارائه کار با کیفیتهای مختلف و فرهنگسازی در زمینه استفاده از صنایع دستی یک راهحل مهم برای موفقیت شما در استمرار حضور در بازار است. ارزش افزوده در بخش صنایع دستی به دلیل المانهای هنری به کار رفته در تولیدات این صنعت بسیار بالاست و جنبه هنری کار، اهمیت بسیار بالایی دارد. در نهایت تولید در هر سطحی که باشد سودآوری حدود 50 درصدی برای شما دور از ذهن نیست بنابراین میتوانید با برنامهریزی درست ابتدا سطح تولید در بازار را برای کار در این زمینه مشخص کرده و با یک برنامه مدون در گذر زمان و با توسعه کار به سطح مطلوب و ایدهآل دست یابید. به یاد داشته باشید که فروش در ماههای اول نمیتواند درآمد قابل توجهی را نصیب تان کند ولی اگر با شناخت، وارد بازار شوید از همان ابتدا کارتان سودآور خواهد بود و طی مدت زمان کوتاهی در یک بازه پنج تا هشت ماهه سرمایه اولیهتان باز خواهد گشت.
فرصتها و تهدیدهای بازار
توجه به بازارهای صادراتی میتواند فرصتهای جدیدی را پیش روی شما قرار دهد؛ بنابراین میتوانید در ادامه کار نیم نگاهی هم به این بازارها داشته باشید. بیتا براتی یکی از فعالان بازار در این زمینه در گفتوگو با «فرصت امروز» اهمیت و جذابیت صنایع دستی در بسیاری از کشورها و تفاوت نگاه و استقبال افراد در ایران و سایر کشورها را یکی از عوامل ضعف بازار صنایعدستی کشور ارزیابی کرد و در ادامه افزود: خیلی از افراد در دنیا کشور ما را به نام تولیدکننده فرش میشناسند و شهرت فرش ایرانی برکسی پوشیده نیست، چرا که در بسیاری از کشورها صنایع و هنرهای دستی از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل کارهایی از این دست قیمتهای بالایی دارد اما در ایران به دلیل عدم فرهنگسازی مناسب استقبال مردم خیلی چشمگیر نیست البته در سالهای اخیر فضای بهتری بر بازار صنایع دستی حاکم شده است.
این فعال بازار با اشاره به کارهای چاپ صنعتی روی اجسام، نقش این موضوع را بهعنوان یک رقیب جدی برای بازار کارهای دستی کم اهمیت خواند و اضافه کرد: در نهایت نزدیک بودن به بازار فروش و بازاریابی درست مهمترین عامل تاثیرگذار در میزان سودآوری و فروش در این حرفه است. وی همچنین ریسکپذیری بالا و درآمد بسیار متغیر را بهعنوان عاملی منفی در بازار مطرح کرد و گفت: در برخی ماههای سال مانند ماههای محرم و صفر که بازار بسیاری از کالاها وارد رکود میشود، فروش در این حوزه نیز بسیار کاهش مییابد اما در ماههای پایانی سال بهخصوص اسفند بیشترین استقبال از بازار این محصولات صورت میگیرد.
شناخت سلیقه مردم رمز موفقیت در کار
براتی در رابطه با ورود سرمایهگذاران تازهوارد به این بازار میافزاید: اگر کسی علاقهمند به ورود به این بازار است باید بداند که شناخت سلیقه مردم مهمترین عامل موفقیت در کار است. از سوی دیگر داشتن مهارت کافی و نوآوری در کار و ارائه طرحها و تولیدات جدید و متنوع از نکاتی است که باید در کار رعایت شود. وی در ادامه افزود: شیوه قیمتگذاری متناسب با توان مالی اقشار مختلف و تولید محصولات با طیف قیمتی گسترده میتواند توان رقابتپذیری و مدت حضور و استمرار شما در بازار را مشخص کند. از سوی دیگر شرکت در نمایشگاهها، حضور در بازار عمدهفروشی و تاسیس گالری یا فروشگاه میتواند در سودآوری و شناخت فضای بازار و محصول ایدهآل مشتریان و در نهایت فروش و کسب درآمد بیشتر بسیار راهگشا باشد.