پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نقطه صفر تبلیغات

8 سال پیش ( 1394/7/12 )
پدیدآورنده : میلاد موسوی  

یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کشور ما بیش از مابقی موارد به چشم می‌آید، اپیدمی شدن یک شیوه تبلیغاتی است. اینکه آن شیوه درست یا غلط استفاده شده مهم نیست، مهم این است که یک شرکت تبلیغاتی از آن استفاده و مابقی نیز به پیروی از آن، شیوه مورد نظر را به‌کار برده‌اند؛ مانند بیرون‌زدگی بیلبوردها. دقیقا مشخص نیست، چه کسی برای نخستین بار این روش را به‌کار برده و بخشی از طرح تبلیغاتی را از کادر تصویر بیلبورد در داخل ایران بیرون زده است، ولی بعد از این شرکت، طراحان دیگر شروع به استفاده از این شیوه کرده‌اند، این موضوع در حالی اتفاق افتاده که طراحان در پیروی از این شیوه از نحوه درست به کارگیری آن اطلاع دقیقی ندارند.

54542346325262624762473473

البته بخشی از این موضوع به سفارش‌دهندگان آگهی‌ها نیز برمی‌گردد، اکثرا وقتی یک بیلبورد جالب می‌بینند فورا از طراح تبلیغاتی خودشان می‌خواهند که آن شیوه را برایشان اجرا کند، اینکه طرح و موضوع آنها به استفاده از آن شیوه ارتباطی دارد یا نه، مهم نیست. مهم استفاده از شیوه مورد‌نظر سفارش‌دهندگان است. این شیوه دنباله‌روی مانع از حرکت روبه جلوی تبلیغات داخلی خواهد شد. البته شرایط به نسبت قبل بهتر شده و برخی از طراحان قوی درحال تغییر طرز نگاه سفارش‌دهندگان هستند، سفارش‌دهندگانی که اگر نگاهشان تغییر کند، کار برای همه طراحان تبلیغاتی سخت خواهد شد، چون دیگر آنها به راحتی از هر طرحی خوششان نمی‌آید. اما نکته اینجاست این تغییر نگاه به کندی در کشور ما اتفاق می‌افتد. به‌طور کلی مردم ما پیشرفت می‌کنند ولی به کندی. برای مثال، ما از معدود مردمی در جهان هستیم که 40سال پیکان سوار شده‌ایم، بدون اینکه طراحی آن را تغییر دهیم. این درحالی است که در کشورهای پیشرفته مردم بیش از چند ماه موضوعی را نمی‌پذیرند و به سرعت سعی می‌کنند روند حرکتی خود را تغییر دهند.

سفارش‌دهندگان آگهی‌ها گله دارند

علاوه بر این موضوع بحث اعتماد سفارش‌دهندگان به طراحان و برعکس نیز در تبلیغات کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی سفارش‌دهندگان گله دارند که طراحان به تبلیغات نگاه هنری دارند. آنها می‌گویند: درست است که شاید چنین طراحی‌هایی از لحاظ اصول گرافیکی درست باشد ولی اینها طرح‌هایی نیستند که باعث ارتقای فروش برای سفارش‌دهندگان شوند و همین موضوع باعث ایجاد عدم اعتماد به طراحان تبلیغات شده است.

برای مثال، سفارش‌دهنده‌ای می‌گفت ما هم می‌دانیم اگر تصویر با پس زمینه رنگ لوگوی برندمان که فقط نام برند در وسط آن قرار گرفته باشد یعنی استفاده از طرح‌های ساده جالب است ولی همین طرح‌ها باعث فروش نخواهد شد. به همین دلیل هرقدر طراحان تبلیغاتی طرح‌های هنری زیبا به سفارش‌دهنده پیشنهاد دهند، چون باعث فروش آنها نخواهد شد، از نظر آنها طرح جالبی نخواهد آمد. سفارش‌دهندگان از طرح‌های تبلیغاتی، فروش بیشتر و رونق بهتر کسب‌وکارشان را طلب می‌کنند. به همین منظور باید اندک طرح‌های تبلیغاتی که از دید کارشناسان در روزهای اخیر جالب بوده است، به دقت مورد بررسی قرار بگیرد که چقدر توانسته نظر مخاطبان و مشتریان را جذب کند، اگر این اتفاق نیفتاده باشد، طراحان برای دلشان کار کرده‌اند.

23452464532526247246234647347345

با این توصیفات باید گفت که در عرصه تبلیغات کشور ما اندک طراحان تبلیغاتی هستند که دستشان برای ارائه کارهای خلاقانه باز است. در واقع بی‌اعتمادی سفارش‌دهنده اجازه بروز خلاقیت را به آنها نمی‌دهد. به‌طورکلی باید گفت متاسفانه در کشور ما طراح حرفه‌ای تبلیغات وجود ندارد. به همین دلیل طراح تبلیغاتی که برای بانک طراحی می‌کند برای نمایشگاه و تئاتر نیز طرح می‌زند و فردای آن روز برای یک شرکت لوازم خانگی هم طراحی می‌کند.

همین موضوع باعث شده که وقتی کاری هرچند ضعیف ولی متفاوت ببینیم سریع طراح را بزرگ می‌کنیم و می‌گوییم که طرح خوب بوده است. باید بگویم در تبلیغات کشورمان متاسفانه قحط‌الرجال است و به همین دلیل هر طرحی که کمی متفاوت باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد؛ وگرنه اگر بخواهیم طرح‌های داخلی را با طرح‌های کشورهای دیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم طراحان ما در نقطه صفر قرار دارند.

* طراح گرافیک و کارشناس تبلیغات

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/oqWS9cNQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه