پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نقطه حساس شاخص کل

8 سال پیش ( 1394/8/30 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

در واپسین جلسه معاملاتی آبان ماه، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران با چند واحد صعود به کار خود پایان داد؛ محدودیت صعود شاخص از دو رنگ بودن نمادها خبر می‌دهد و این واقعیت به سادگی در بازار روز گذشته قابل‌مشاهده بود. با آغاز معاملات در جلسه معاملاتی اخیر، شاخص کل جهت نزولی را انتخاب کرده و پس از چند دقیقه تغییر روند داد. این نوسانات تا پایان زمان معاملات ادامه داشت و به‌صورت کلی شاخص کل، دو روند نزولی و دو روند صعودی را پشت سر گذاشت.

بدین ترتیب در این جلسه شاخص کل با 17.73‌واحد رشد به رقم 62889 واحد رسید. ارزش کل معاملات بازار بورس در این جلسه 80 میلیارد تومان گزارش شد که در قیاس با روز پیش‌تر از آن 15 درصد رشد داشت. تعداد معاملات این جلسه بازار در رقم 32667 به ثبت رسیدکه در قیاس با روز پیشین خود رشدی 12 درصدی داشت. بدین ترتیب ارزش میانگین هر معامله این بازار در جلسه گذشته حدود 2.45 میلیون تومان محاسبه می‌شود که تفاوت چندانی نسبت به روز پیشین خود نداشت. بازار فرابورس ایران اما در این جلسه از ارتفاع شاخص کل خود کاست. در جلسه روز گذشته، شاخص کل فرابورس با 0.7 واحد کاهش به رقم 701.5 واحد رسید و این شاخص در کانال 700 واحد باقی ماند.

3251313512512525125152525125

معاملات روز گذشته به دو دسته سبز و قرمز تقسیم شدند. ‌«‌فلزات اساسی»، ‌«‌سرمایه‌گذاری‌ها» و ‌«‌محصولات غذایی‌»‌ سبزترین گروه‌ها بودند که از میان آنها تنها ‌«‌فلزات اساسی‌»‌ تأثیری قابل توجه بر شاخص کل اعمال کرد و در رتبه دوم فهرست ‌«‌تأثیر‌گذارترین نمادها بر شاخص کل‌»‌ قرار گرفتند. ‌«‌محصولات شیمیایی‌»‌ که تنها چند نماد سبز رنگ داشتند، با 47.34 واحد تأثیر در رتبه نخست این فهرست قرار گرفتند. در طرف مقابل، ‌«‌مخابرات»، ‌«‌فرآورده‌های نفتی‌»‌ و ‌«‌بانک‌ها و موسسات اعتباری‌»‌ به ترتیب با 16.04، 14.67 و 13.7 واحد تأثیر منفی در شاخص کل، در رتبه‌های اول تا سوم مخرب‌ترین نمادهای روز گذشته قرار گرفتند. همچنین در این جلسه، نرخ خرید به فروش کدهای حقیقی کمتر از یک بود که این موضوع آنقدرها بحران‌زا به نظر نمی‌رسد.

با توجه به شرایط موجود انتظار می‌رود گشایش جلسه معاملاتی پیش‌رو با اعمال نفوذ پسماند تقاضای جلسه اخیر همراه باشد. بدین ترتیب انتظار می‌رود با به صدا در آمدن زنگ معاملات در جلسه جاری، شاخص کل صعودی شده و مدت زمانی در حدود 30 دقیقه را بدین منوال سپری کند. پس از آن می‌توان انتظار داشت شاخص کل نزولی شده و تا پایان جلسه به نوسان بپردازد. جلسه معاملاتی امروز می‌تواند تأثیر بسزایی در تعیین روند معاملات آذرماه اعمال کند. نزولی بودن این جلسه می‌تواند به معنای آغاز پیش از موعد فصلی بوده و صعودی بودن آن می‌تواند به رشد پیش از این نزول اشاره داشته باشد. با توجه به شواهد و قرائن موجود، این نزول آن قدرها محتمل به نظر نمی‌رسد و انتظار می‌رود جلسه معاملاتی پیش‌رو با رشد شاخص کل به پایان برسد.

* کارشناس بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EgdRiOUF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه