آیا میدانستید داشتن نقشه راه، یعنی دانستن وضعیت حال و هدفگذاری برای آینده؟ دانستن راه رسیدن به آن آینده مشخصا از ملزومات اولیه هر سازمانی است. تبیین این نقشه راه از طریق برنامهریزی استراتژیک سازمان یا نهاد میسر است. البته باید این برنامهریزی به طور موازی با فعالیت نهاد و به دست نیروهای خود آن انجام گیرد. اما آنچه به واقع در شرکتها شاهد هستیم، نبود یک استراتژی مشخص است. شاید مشکل در عدم فهم مفهوم دقیق استراتژی سازمانی باشد.
البته برنامهریزی استراتژیک یک چیز غیرقابل تغییر و ثابت نیست. به شما شاخصهایی میدهد که با آن کار کنید. برای همین مهم است که اولاً فرآیند برنامهریزی استراتژیکتان را بر اساس درکتان از محیط بیرونی بگذارید و ثانیاً از کاری که قبلاً انجام دادهاید یا انجام میدهید برای افزایش درکتان از محیط بیرونی، تواناییهایتان و نقاط ضعف و قوتتان استفاده کنید. چرا که درک شما از محیط بیرونی به طور پیوسته تغییر میکند، چون محیط بیرونی نیز همواره در حال تغییر است.