دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نفت، دموکراسی، نظام جهانی

9 سال پیش ( 1393/9/24 )
پدیدآورنده : حسین راغفر  

ساختار و روابط قدرت در مقیاس جهانی، سخت مخالف حاكمیت نظام‌های مردم‌سالار در كشورهای صاحب نفت در جهان است و عجیب نیست كه در برخی كشور‌های تولید‌كننده نفت مردم‌سالاری تحقق نیافته است. ساختار قدرت جهانی به دلیل منافع اقتصادی خود از هر تلاشی برای جلوگیری از تغییر نظام سلسله‌مراتبی قدرت در سطح جهانی دریغ نمی‌كند. دامنه این نظام‌ها در کشورهای عربی تولیدکننده نفت به خوبی مشاهده می‌شود.  این در حالی است كه فقدان سرمایه‌گذاری كافی و توزیع بسیار نابرابر درآمد و ثروت در كشورهای فقیر، صدها میلیون انسان را گرفتار فقر، نكبت، ناامنی و ضعف رو به تزاید ناشی از فرار سرمایه‌های مادی و انسانی كرده است. 

در چنین شرایطی نمی‌توان تنها با موعظه و دعوت مردم به خودخواهی كمتر، با معضلات اقتصادی مبارزه كرد، چرا که شرایط بد اقتصادی معلول نابسامانی‌هاست، نه علت آنها. چراكه اگر نهادهای سیاسی قادر به كنترل بازارهای اقتصادی و سیاسی بودند، این معضلات بروز نمی‌كرد. مبارزه موفق علیه معضلات اقتصادی بخشی از چالش برای اداره موثر و كارآمد جوامع است كه مستلزم شناختی جامع و دقیق از ارتباط بین نهادهای سیاسی و معضلات اقتصادی است. میزان مشاركت‌پذیری مردم در نظام تصمیم‌گیری، نظارت و كنترل آنها بر رفتار منتخبان خود كه در منصب قدرت قرار گرفته‌اند و میزان پاسخگویی مسؤولان در قبال تصمیمات گرفته شده، در میزان معضلات اقتصادی موجود در یك جامعه موثر خواهد بود.

 

به لحاظ نظری، یك جامعه مردم‌سالار به شهروندان در انتخاب نمایندگان خود، قدرت یكسانی می‌دهد، ولی در عمل، کمتر جامعه مردم‌سالاری وجود دارد كه به ثروت امكان قدرت نابرابر برای تاثیرگذاری بر نتایج درون یك جامعه را نداده باشد. ساختارهای سیاسی ضعیف موجب بروز معضلات اقتصادی هستند و نابرابری‌های شدید در توزیع درآمد و ثروت و فقر عمیق و گسترده از نشانه‌های بارز بی‌عدالتی‌های اجتماعی و معضلات اقتصادی گسترده در هر جامعه‌ای به شمار می‌روند كه راه‌حل آن در اصلاح ساختار سیاسی كشور است، به نحوی كه حضور واقعی مردم در فرآیند تصمیم‌گیری برای سرنوشت خود را امكان‌پذیر سازد. اصلاحات سیاسی و اقتصادی باید در جهت اجرای یك راهبرد توسعه اقتصادی عادلانه و با جهت‌گیری تامین عدالت اجتماعی شكل بگیرند.

كاهش فقر و نابرابری و جایگزین كردن سیاست‌های طرد اجتماعی با سیاست‌های جذب و مشاركت همه آحاد كشور، نشانه‌های ثمربخشی اصلاحات است. در نظام‌های كاملا متعادل، قلمروهایی وجود دارند كه قدرت رسمی در آنها مداخله نمی‌كند و همه چیز قابل خریدوفروش نیست. نهادها در هر دو طرف باید تا حدودی استقلال رأی و عمل داشته باشند، چراكه لازم است مقامات دولتی بتوانند كار خود را با اقتدار و به دور از سازش‌پذیری انجام دهند و مالكیت خصوصی و قراردادها مورد احترام قرار گیرند. كشور‌های نفت‌خیز كانون رقابت همیشگی قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای است. مردم‌سالاری در كشورهای نفت‌خیز، مخالف روند نوی استعماری حاكم بر مناسبات جهانی است و تبعات مردم‌سالاری در این كشورها برای نظام جهانی بسیار ویرانگر است، بنابراین نظام جهانی به هیچ وجه خواهان پدید آمدن مردم‌سالاری در این كشورها نیست. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MY8w59e1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه