شنبه, ۱۶ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 6 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و خصوصی‌سازی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: نظام اقتصاد آب کشور تاکنون ناکارآمد بوده و نتوانسته است هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز خود را پوشش دهد.

«علی‌اکبر قبادی»، در گفت‌وگو با پاون، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نیرو، اظهار داشت: در این سیاست‌ها اصلاح نظام اقتصاد صنعت آب و برق در قالب بنگاه‌های اقتصادی به‌عنوان ضرورت‌های پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی دیده شده و این رویکرد سازنده‌ای برای آینده صنعت آب و برق است.

وی با بیان اینکه نظام تعرفه فقط هزینه تمام‌شده یا درآمد نیست، گفت: تعرفه‌های موجود در نظام آب کشور برای تامین مصارف شرب و صنعت و کشاورزی به‌دلیل ناکارآمدی موثر و بازدارنده نبوده است؛ درحالی که بیشتر کشورها سیاست‌های مدیریت منابع آب خود را با نظام تعرفه تنظیم می‌کنند، به‌طوری که مصرف‌کننده وزن قیمت آب را در مصارف خود حس کند و درصورت داشتن نیاز به آب بیشتر با فناوری‌های جدید مصرف خود را کنترل کند.

قبادی به فاصله زیاد بین قیمت تمام‌شده و تعرفه‌های تکلیفی اشاره کرد و ادامه داد: محدودیت‌های قانونی در آب‌بهای زراعی یعنی اختصاص یک درصد برای سنتی‌ها و دو درصد برای تلفیقی‌ها و سه درصد برای شبکه پیشرفته عملا رقمی نیست که بتواند هزینه‌ها را جوابگو باشد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تجربه‌های جهانی در زمینه آب و پساب، گفت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت پساب طوری تعریف شده است که کمتر از قیمت آب باشد؛ درحالی که در کشورهای اروپایی تعرفه آب شرب حدود 1.5 یورو است، اما تعرفه‌های فاضلاب به‌دلیل پرهزینه بودن فرآیند جمع‌آوری و دفع تا 9 یورو نیز قابل دریافت است و بسته به نوع خدمات از مشترک دریافت می‌شود.

قبادی با اشاره به اهمیت پساب حاصل از تصفیه فاضلاب برای جبران کمبودهای منابع آب کشور، ادامه داد: در زمان حاضر، دو نگاه به مقوله پساب وجود دارد؛ برخی پساب را یک آب جدید به حساب می‌آورند که این آب به‌وسیله شرکت‌های آب منطقه‌ای یا آب و فاضلاب با تعرفه‌های موجود یا توافقی به فروش می‌رسد. در این نگاه سرمایه‌گذاران در بخش فاضلاب نیز باید در این طیف قرار بگیرند و با تعرفه‌های موجود قابل تخصیص است.

وی ادامه داد: نگاه دیگر پساب را بخشی از آب موجود در چرخه تولید و توزیع و مصرف می‌دانند که آب جدیدی نیست و باید با توجه به شرایط خشک‌سالی و کم‌آبی به‌عنوان جایگزین بخشی از آب‌های سطحی و زیرزمینی به این چرخه بازگردد. این نظریه با توجه به اینکه با افت شدید سطح آب در دشت‌ها و بحران آب مواجه هستیم، غالب است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OcFPgRkd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه