به گزارش شاتا از مرکز ملی فرش، در حاشیه بیستوچهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس مرکز ملی فرش ایران به گفتوگو با بازرگانان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در کشورهای خارجی پرداختند. مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست پس از شنیدن دغدغههای تجار فرش با تشکر از حضور همه فعالان صادرات و تجارت خارجی فرش دستباف ایران در این نشست، گفت: برخی از فعالان از کمکاری دولت در زمینه صادرات فرش دستباف گله میکنند؛ درحالیکه دولت باید از تصدیگری به سمت سیاستگذاری حرکت کند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وظیفه دولت تنها سیاستگذاری است و مرکز ملی فرش ایران با استفاده از اندیشه و افکار فعالان بخشخصوصی فرش دستباف و فرآیندسازی این افکار، به سیاستگذاری در حوزه فرش دستباف بپردازد. وی با تأکید بر نقش بخشخصوصی در تولید، بازاریابی و صادرات فرش دستباف، افزود: نقش دولت در این خصوص، حذف قوانین دست و پاگیر و ورود به موضوعاتی است که بخشخصوصی نمیتواند به آن ورود کند، بهعنوان مثال، در تبلیغات عمومی فرش دستباف ایرانی دولت باید دخالت کند و این حوزه محل فعالیت بخشخصوصی نیست.
خسروتاج با اشاره به پیشنهاد ممانعت از صدور فرشهای نامرغوب و لزوم استانداردهای اجباری برای تولید فرش در کشور گفت: این استانداردها را در صنایع مختلف داریم و اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف نیز باید استانداردهای موردنظر خود را به دولت ارائه دهد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای عالی استاندارد آنها را به تصویب برساند.
وی با اشاره به لزوم بررسی سلایق و علایق موردنظر مخاطبان خارجی در نشستهای اتحادیههای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان فرش دستباف، تصریح کرد: آنچه مزیت رقابتی فرش دستباف ایران با سایر فرشهای تولیدی رقبای فرش ایران است، اصالت فرهنگی و هنری و اعمال خلاقیت هنری در فرش ایران است؛ در غیراین صورت به دلیل بالا بودن دستمزد تولید فرش تجاری در ایران نسبت به چین هند و پاکستان، ما توان رقابت با این کشورها در زمینه تولید فرش تجاری را نداریم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود رقیبی قدرتمند برای فرش دستباف به نام کفپوشهای صنعتی مانند فرش ماشینی، پارکت، سرامیک، سنگ و امثال این نوع کفپوشهای صنعتی، گفت: دولت میتواند با اعمال سیاستهای تشویقی با ایجاد برخی معافیتهای مالیاتی از فرش دستباف حمایت کند. وی اهمیت بازاریابی علمی و استفاده از بازاریابی الکترونیکی را یادآور شد و اظهار کرد: دنیا تجربه خوبی در زمینه ایجاد شرکتهای بزرگ، برندسازی و شناسنامهدار کردن تولید انواع محصولات را دارد و اتحادیه صادرکنندگان نیز باید از این تجربه سود برده و با این اقدام مانع از تولید فرشهای نامرغوب و فروش آن در دنیا با نام فرش ایرانی میشود.
حمید کارگر در نشست هماندیشی بازرگانان برونمرزی فرش دستباف با اشاره به وضعیت کنونی صادرات فرش دستباف ایران، به ارائه گزارشی کوتاه از اقدامات مرکز ملی فرش ایران در تسهیل صادرات پرداخت. رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به لغو ممنوعیت صادرات فرش دستباف به آمریکا، اظهار امیدواری کرد که شاهد افزایش صادرات فرش دستباف ایران باشیم و افزود: ورود به بازار آمریکا نیازمند برنامهریزی و هوشمندی است.
وی با اشاره به تغییرات مداوم سلایق و علایق مخاطبان خارجی فرش دستباف تأکید کرد: لازم است برای ورود به بازار آمریکا برنامهریزی مناسبی داشته باشیم تا بتوان براساس میزان سلیقه مخاطبان امروزی، به تولید فرش دستباف پرداخت. در این نشست بازرگانان، صادرکنندگان و فعالان بخشخصوصی فرش دستباف به بیان نظرات، انتقادات و مشکلات خود پرداختند.
ظهور انواع کفپوشهای جدید و صنعتی، مشکلات اقتصادی مردم و دولتهای اروپایی، نبود تبلیغات تخصصی و معرفی فرش به اروپاییها، لزوم استفاده تولیدکنندگان از مواد اولیه مرغوب، لزوم اعمال معافیت مالیاتی برای فعالان فرش دستباف، کمک به تولید انبوه و اشتغالزایی با فرش دستباف در استانها، نبود تنوع کافی در فرش ایرانی برای استفاده در صنایع مد و مبلمان، ضعف و کم توانی در انجام سفارشهای انبوه و تحویل بهموقع محصول، بالابودن قیمت تمام شده تولید فرش دستباف در ایران برخلاف تولید فرش در هند و پاکستان، حذف مشوقهای صادراتی، لزوم ایجاد تورهای جذاب برای گردشگران خارجی و توسعه توریسم فرش از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بود.