بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی در همه کشورها و نه فقط ایران، کالای وارداتی هستند. از جمله کرمهای زیبایی یا شامپو، عطر یا چسب دندان مصنوعی.
وقتی در کشوری کالای وارداتی نمایندگی داشته یا تحت لیسانس شرکت دیگری کالایی تولید میشود، معمولا برچسب یا ترجمهای به زبان کشور مقصد روی کالا نوشته شده است، اما اگر چند لغت یا چند علامت اصلی استاندارد درباره محصولی را که میخرید بشناسید، محصول مناسبتری انتخاب خواهید کرد. حتی اگر درست نتوانید لغت را تلفظ کنید یا اصلا آن زبان را بلد نباشید هم راههایی وجود دارد. مثل نقاشی لغت را نگاه کنید. یادتان میماند که روی بسته شامپو اگر «Fettiges Haar» را پیدا کردید یعنی مخصوص موهای چرب اگر چند لغت با ریشه لاتین را بشناسید، بیشتر از آنکه به نظر میرسید اطلاعات مفید از روی بستهبندیها در اختیار خواهید داشت. به کمک اینترنت، بسیار راحت میتوان معادل لغت یا ترجمه لغتها به زبانهای گوناگون را پیداکرد. بارکدها هم اگر کالا جعلی نباشند، اطلاعات اولیه و درستی به ما میدهند. دو رقم یا سه رقم سمت چپ نشانه کشور تولیدکننده است. مثلا بارکدی که با عدد ۴۰-۴۴ شروع میشود، مربوط به محصول تولید شده در آلمان و برای محصول فرانسه ۳۰-۳۷ استفاده میشود و عدد بارکد مخصوص ایران ۶۲۶ است. همهچیز بارکد دارد. از کاشی گرفته تا صابون. اگر بارکد به راحتی از روی بستهبندی پاک یا کمرنگ شود هم در اصل بودن کالا فورا شک کنید.
این روزها با وارد شدن بارکدهای دو بعدی «کیو- آر» (QR – مربعهایی با چیدمان سیاه سفید) و با توجه به امکان دسترسی به اینترنت، با کمک اپلیکیشنهای بارکدخوان، در بیشتر کشورهای اروپایی و امریکایی کار مقایسه کالا و قیمتها آسان شده. کافی است گوشی را روی علامت کیو-آر نگه دارید تا از اطلاعات مربوطه باخبر شوید. اگر بخواهید بدانید قیمت کالای موردنظر شما در فروشگاههای دیگر چند است، یا مشابه آن با یک مارک دیگر با چه قیمتی وجود دارد؟ یا اطلاعات بیشتری درباره آن محصول را میتوان فورا در اینترنت پیدا کرد و روی گوشی در همان لحظه اطلاعات موردنظر را خواند. استفاده از بارکدهای کیو- آر در ایران هم روزبهروز بیشتر میشود (شبکه شبنم: شبکه بازرسی و نظارت مردمی) که به مصرفکنندگان برای تشخیص قیمت یا جعلی بودن کالا بسیار کمک میکند. وقتی کالایی برچسب قیمت نداشته باشد به وضعیت اقتصادی و قوانین کشورها بستگی دارد، اما اینکه کالایی نوشته یا برچسبی برای اطلاعات نداشته باشد، در هیچ کجای دنیا قابلقبول نیست. این حق مصرفکننده است که از کیفیت کالایی که میخرد، اطمینان داشته و صددرصد با خبر باشد.
کالاهایی را که تاریخ و زمان مصرف آنها «تمام نشده»، اما نمیتوان آنها را مدت طولانی نگه داشت معمولا فروشگاهها با قیمتهایی پایین حراج کرده و میفروشند، اما اگر تاریخ مصرف هرچیزی «تمام شده» باشد، هرچقدر ارزان، نباید آن را خرید. گاهی بستهبندی بعد از تاریخ مصرف خاصیت نفوذناپذیری خود را از دست میدهد و باعث تغییر مواد داخل بسته میشود. باید هر محصول آرایشی یا بهداشتی و خوراکی طوری بستهبندی شده باشد که فقط مصرفکننده امکان دسترسی به مواد داخلی را داشته باشد، خمیردندان یا ماست یا ریمل چشم فرق ندارد، باید مصرفکننده لایه آلومینیومی درپوش یا زرورق دور آن را باز کند. اگر بستهبندی درست نباشد، شک نکنید که محتوای چیزی که میخرید عوض شده یا استاندارد نیست. به شیک بودن مغازه یا قیمت گران و توجیه فروشنده توجه نکنید. گرما تقریبا روی همهچیز اثر گذاشته و فساد آن را تسریع میکند. اگر فروشگاهی عطر یا بطری آب (فرق ندارد) را در جلوی تابش مستقیم آفتاب چیده یا از ظاهر بستهبندی کالاها متوجه شدید به نگهداری و نظافت کالاهای مغازه رسیدگی نشده، باید به مغازه دیگری رفت و پول را برای خرید زباله دور نریخت.