پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نزول خرید و فروش کدهای حقیقی

8 سال پیش ( 1394/7/29 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

در جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه، بازاری که رنگ قرمز در آن به‌مراتب گسترشی بیشتر از رنگ سبز داشت، شاخص کل را 15.28 واحد به صعود واداشت. در جلسه معاملاتی روز گذشته، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران با رشدی جزئی به رقم 63142 واحد رسید. با آغاز این جلسه، اکثر گروه‌های بازار کار خود را در بخش قرمز تابلویشان شروع کرده و تنها چند گروه مؤثر محصولات شیمیایی و مخابرات توانستند از نزول شاخص کل جلوگیری کنند. رویه نوسانی شاخص کل تقریبا تا پایان این جلسه ادامه داشت و تنها رشد چند دقیقه‌ای انتهای بازار توانست تغییرات شاخص را به بیش از 10 واحد افزایش دهد.

نوسان شاخص کل در مقابل اصلاح بسیاری از گروه‌ها می‌تواند یکی از نشانه‌های مطلوب بازار به شمار بیاید. ارزش معاملات این جلسه بازار حدود 91.1 میلیارد تومان به ثبت رسید که در قیاس با روز پیشین خود کاهشی بیش از 40 درصد را به همراه داشت. تعداد 31270 تایی معاملات در این جلسه ارزش میانگین هر معامله را حدود 3 میلیون تومان به دست می‌دهد. این رقم در مقایسه با روز پیشین خود کاهشی در حدود 35 درصد را به ثبت رسانید. کاهش ارزش میانگین هر معامله در این جلسه را می‌توان از محل کاهش هیجان فروش دانست.

نزول نرخ خرید به فروش کدهای حقیقی به کمتر از یک در جلسه گذشته، یکی از عواملی است که نشان از عدم میل بازار به صعود در بازه کنونی زمان دارد. در جلسه گذشته حقیقی‌های بازار، بیش از نیمی از کل فروش‌ها را انجام دادند؛ این مهم در حالی محقق شد که کمتر از 45 درصد کل خریدها توسط این کدها انجام شده است. از سوی دیگر، با فروکش کردن موقت تب اتفاقات سیاسی کشور، نمی‌توان از بازار انتظار خاصی داشت؛ چرا که اتفاق عملیاتی خاصی در مورد هیچ یک از صنایع بازار به وقوع نپیوسته است. این موضوع در کنار خالی بودن جای حواشی و شایعات باعث ورود بازار به خلسه‌ای مطلق بوده و این روند نوسانی را بلند‌مدت می‌کند. گروه «انبوه‌سازی» که در جریان روند صعودی چند روز گذشته از اقبال زیادی برخوردار نبود، در جلسه گذشته رنگ سبز مطلوبی از خود به نمایش گذاشت؛ اما ارزش کم معاملات این گروه و اهمیت پایین آن باعث شد تمام اثر مثبت این رنگ سبز در شاخص کل به کمتر از پنج واحد محدود شود.

در این جلسه گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «مخابرات‌»‌ و «شرکت‌های چند رشته‌ای‌»‌ به ترتیب با 39.79، 28.94 و 19.83 واحد تأثیر مثبت در شاخص کل بازار بورس، مؤثرترین صنایع سبز بازار بودند. در سوی مقابل رفتار هیجانی سهامداران گروه‌های ‌«‌خودرو و ساخت قطعاًت‌»‌ و ‌«‌بانک‌ها و موسسات اعتباری‌»‌ این دو گروه را به‌عنوان مخرب‌ترین گروه‌های این جلسه معرفی کرد. این دو گروه در مجموع بیش از 93 واحدتأثیر منفی را در شاخص کل اعمال کردند.

با توجه به اتفاقات اخیر بازار نمی‌توان انتظار خاصی را برای جلسه معاملاتی پیش‌رو برای بازار تعریف کرد. منطقی‌ترین سناریو برای گشایش این جلسه از نوسان شاخص کل و حضور هر دو رنگ (با چیرگی رنگ قرمز) در بازار سخن می‌گوید. پس با توجه به روند رشد ارزش معاملات می‌توان صعود، نوسان یا نزول را برای شاخص کل دید. در بازه زمانی کنونی افزایش نقطه به نقطه ارزش معاملات به معنای احتمال نزول و کاهش یا عدم تغییر این فاکتور به معنای آینده نوسانی بازار است. به این ترتیب، اگر در جریان معاملات امروز افزایش ارزشی نسبت به روز گذشته نداشته باشیم، می‌توان انتظار داشت شاخص کل در تمام روز نوسانی باقی بماند.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TJbIDwk6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه