چکشهای بصری به سه دسته زیر تقسیمبندی میشوند:
1- چکشهای بیربط (مورد استفاده شرکتهای پیشرو)
2- چکشهای مرتبط (مناسب شرکتهای دنبالهرو)
3- چکشهای مخفی (معمولا خصوصیتی از کالا یا خدمات برند شماست)
در ادامه به تعاریف این سه نوع چکش و نحوه ساخت آنها اشاره میکنیم.
چکشهای بیربط
در این چکش شرکتها معمولا از المانهای بیربط به برند استفاده میکنند. این نوع چکش بصری اثرگذاری کوتاهمدت خود را دارد ولی در بلندمدت اثربخشی آن کم میشود مگر اینکه کمپینهای تبلیغاتی بلندمدتی را برای آن طرحریزی کنید. مانند پری دریایی برند استارباکس.
چکشهای مرتبط
چکشهای مرتبط عملکرد بهتری در انتقال مفهوم برند دارند مانند «نی داخل پرتقال» برند آبمیوه تروپیکانا . این چکش اگر با میخ گفتار مناسبی همراه شود موفقیت آن برند بسیار زیاد خواهد بود، میخ گفتار تروپیکانا «آبمیوه ما از کنسانتره ساخته نشده» است.
چکش جاسازی شده
این چکش که بسیار کارآمدتر از دو نوع قبل است معمولا بدون نیاز به کمپینهای تبلیغاتی طولانی مدت اثرگذاریش را دارد لذا اگر پول کافی برای تبلیغات ندارید این چکش میتواند شما را برای مقابله با غولهای صنعت خود تجهیز کند. نمونهای از این نوع چکش عبارت است از بند ساعت رولکس یا کف قرمز کفشهای کریستین لوبوتین. توصیه میشود برندهایی که اول بازار خود نیستند بهجای استفاده از علامت تجاری از چکش بصری استفاده کنند.
چگونه یک چکش بصری ساخته میشود؟
به 10 طریق میتوانید چکش بصری مناسبی را برای سازمان خود بهوجود آورید.
1- شکل: مانند M برند مکدونالد
2- رنگ: مانند رنگ زرد فیلمهای عکاسی کداک
3- محصول: مانند بند ساعت رولکس
4- بستهبندی: مانند شکل شیشه خاص آب انار پوم
5- کاربرد: مانند آهسته ریخته شدن کچاپ هاینز
6- بنیانگذاران: مانند نماد شرکت کیافسی
7- نمادها: مانند علامت دهنکجی برند نایکی
8- ستارگان: مانند استفاده شرکت اکسنچر از تایگروود
9- جانوران: مانند موش والتدیسنی
10- میراث گذشته
در مباحث آینده به خصوصیت هر کدام از این 10 آیتم میپردازیم.
* کارشناس ارشد بازاریابی