اختلال در اینترنت که چند هفته اخیر در شبکه انتقال داده کشور رخ داده است، بیش از هر سرویسی مشترکان وایمکس را تحت تاثیر قرار داده که به گفته کارشناسان، نبود رقابت کافی میان اپراتورها دلیل این امر است. در حال حاضر چند شرکت خصوصی مجوز ارائه وایمکس به مشترکان را دارند که درمیان آنها تنها مبیننت و ایرانسل پوشش سراسری داشته و بیشترین مشترک را دارند.
همین امر باعث شده مشترکانی که از این سرویسها استفاده میکنند با اختلالات و قطع و وصلیهای مداوم اینترنت بهویژه در مناطقی که حجم انتقال اطلاعات بیشتر است مواجه شده و مجبور شوند با پشتیبانی شرکتی که خدمات خود را دریافت میکنند تماس بگیرند که در اکثر مواقع با پاسخهای نامناسبی از سوی متصدی شرکت روبهرو میشوند.
رامین نیازی یکی از مشترکان شرکت ایرانسل میگوید: چند روزی است که سرویس وایمکس من مدام قطع و وصل میشود و زمان اتصال سرعت اینترنت بسیار پایین است که در بعضی مواقع عملا هیچ فعالیتی نمیتوان انجام داد و با قطع بودن هیچ فرقی ندارد.
وی افزود: وقتی با پشتیبانی شرکت تماس میگیرم و مشکل را میگویم، پاسخ میدهند اشکال از سیستم شماست و شبکه مشکلی ندارد. نیازی گفت: اما جالب اینجاست که من از یک دستگاه برای وصل شدن به اینترنت استفاده نمیکنم بلکه از سه دستگاه استفاده میکنم که همه همین مشکل را دارند. یکی از مشترکان شرکت مبیننت هم میگوید: سرویس دریافتی من از نوع حجمی است که چند وقتی است با مراجعه به پنل کاربری خود متوجه شدم حجم استفاده شده بسیار زیاد است درصورتیکه استفاده من از اینترنت نسبت به گذشته زیاد نشده و حتی کم هم شده است.
رقابت نداشتن در بازار، کیفیت را کاهش میدهد
این درحالی است که سعید رضازاده، کارشناس حوزه ارتباطات میگوید: در بازار کشور ما متاسفانه تعداد اپراتورهای ارائهدهنده وایمکس انگشتشمارند که باعث میشود کیفیت اینترنت دریافتی مشترکان پسیار پایین باشد.
وی افزود: اگر به شرکتهای بیشتری مجوز داده شود مطمئنا رقابت افزایش مییابد و اپراتورها مجبورند کیفیت را افزایش دهند.
حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره چگونگی دریافت مجوز برای ارائه وایمکس گفت: مطابق پروانه وایمکس، دارندگان پروانه PAP در سال اول فعالیت و با استفاده از موافقت اصولی شبکه بیسیم مبتنی بر فناوری وایمکس، به مدت یک سال میتوانند نسبت به ارائه خدمات در این حوزه اقدام کنند، اما پس از یک سال موظفاند مطابق شرایط و ضوابط موافقتنامه پروانه ارائه وایمکس، از رگولاتوری پروانه دریافت کنند؛ در غیراینصورت تمامی فعالیتهای ارائه خدمات وایمکس از سوی آنها متوقف میشود.
نحوه ارتقای پروانه فعالیت اپراتورهای وایمکس
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه ۱۹۰ خود در ۲۹ خردادماه ۹۳ پیشنهاد رگولاتوری درخصوص نحوه ارتقای پروانه فعالیت اپراتورهای وایمکس را تصویب کرد.
کمیسیون تغییر تعهدات توسعه و اجرای پروانه وایمکس شرکت ارتباطات مبیننت و صدور پروانه ارائه خدمات انتقال دادهها مبتنی بر فناوری وایمکس در استانهای مورد درخواست شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل شرکت انتقال دادههای رهام داتک را بررسی کرده و به منظور حفظ سرمایهگذاریهای موجود در شبکههای انتقال داده مبتنی بر فناوری وایمکس، توسعه خدمات باند پهن و خدماترسانی بهتر به مردم، مفاد آن را تصویب کرد. رگولاتوری میتواند با رعایت این مقررات، نسبت به ارتقای پروانه اپراتورهای وایمکس متقاضی به فناوریهای بالاتر از قبیل TD-LTE بدون داشتن قابلیت تحرکپذیری اقدام کند و نام این پروانهها به پروانه انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم ثابت تغییر میکند.