یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

نام هایی که داستان ها دارند

8 سال پیش ( 1395/7/12 )
پدیدآورنده : رویا پاک سرشت  

انتخاب نام در هیچ زمینه ای کار ساده ای نیست. از انتخاب نام برای فرزندان گرفته تا انتخاب نام برای یک برند یا فروشگاه. با این وجود داستان های انتخاب نام برای کمپانی های وابسته به دنیای فناوری و تکنولوژی بسیار جالب تر است. نام شرکت های مشهوری مثل گوگل، یاهو، مایکروسافت و. . . به دلیل ارتباط مستقیم با کاربران همواره مورد توجه است.

اما تاکنون به این فکر کرده اید که این نام ها از کجا آمده اند؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید در خصوص تاریخچه نامگذاری این شرکت ها بیشتر بدانید با ما همراه باشید. در ادامه این مطلب نگاهی داریم به تاریخچه شکل گیری نام شرکت های مختلف عرصه فناوری.

Twitter

نام شرکت توییتر از یک کلاه آمده. بله، این یک داستان جالب است اما حقیقت دارد. داستان از جایی آغاز شد که تعدادی از کارمندان شرکت edeo یک پادکست راه اندازی کردند، پس از گذشت مدت زمانی از راه اندازی پادکست، قرار بر این شد که فعالیت های این گروه دوستان سانفرانسیسکویی افزایش یابد و شکلی جدی تر به خود بگیرد.

نخستین تصمیم این دوستان شرکت در مراسم نامگذاری برای شرکت بود. قرار شد نخستین اسم جدید (حتی بی معنا) که به ذهن افراد می رسد روی کاغذ نوشته و داخل کلاه یکی از حاضران جمع بگذارند. سپس نخستین اسمی که به طور اتفاقی از کلاه خارج شد به عنوان نام شرکت انتخاب شود. نیازی به توضیح اضافی نیست که در نهایت نام توییتر از کلاه خارج شد. توییتر به معنای چهچه است و چون برای مخاطب یادآور بلبل محسوب می شود، بنابراین انتخاب لوگوی توییتر نیز بسیار هوشمندانه و متناسب ارزیابی می شود.

Yahoo

در خصوص نام یاهو، شایعات و داستان های متعددی وجود دارد، اما یکی از داستان ها که منطقی تر و البته باورپذیر تر از سایر داستان ها به نظر می رسد این است؛ دو بنیانگذار اولیه یاهو، یعنی دیوید فیلو و جری یانگ، در آغاز دوره دکترای خود قرار داشتند که تصمیم گرفتند شرکتی ارتباطی و خدماتی را بنیانگذاری کنند.

از سوی دیگر آنها برای پذیرش دوره دکترای خود یک پروژه به دانشگاه استنفورد ارائه کردند که نام آن «راهنمای جری و دیوید برای شبکه جهانی وب» بود. وقتی هر دو این دانشجوهای آینده دار برای دوره دکترا پذیرش شدند؛ تصمیم گرفتند از مخفف نام پروژه خود برای نام گذاری شرکت استفاده کنند؛ مخففی که در نهایت «یاهو» شد.

Adobe

داستان نامگذاری شرکت adobe از جایی آغاز شد که بنیانگذاران این شرکت نرم افزاری، یعنی جان وارناک و چاک گشک در دهه 80 میلادی به همراه یکدیگر به پیک نیکی دوستانه رفته بودند. بخشی از برنامه آنها در این گردش، ماهیگیری بود. نام نهری که این دو برای ماهیگیری انتخاب کرده بودند Adobe بود.

از آنجایی که نخستین ایده تاسیس شرکت و توافقات اولیه در کنار همین نهر و حین ماهیگیری رخ داد، این دو تصمیم گرفتند نام شرکت خود را Adobe بگذارند. براساس اطلاعات موجود در وب سایت های نقشه برداری محلی نام این رودخانه در قرن نوزدهم و براساس نام یکی از فرمانداران محلی انتخاب شده است.

 Black berry

شاید یکی از نخستین حدس ها برای انتخاب نام بلک بری به معنای توت سیاه، علاقه شدید بنیانگذاران این شرکت به توت سیاه باشد. اما اگر شما هم جزو افرادی هستید که همین حدس را زده اید، سخت در اشتباهید. این نام دقیقا بر مبنای اصول بازاریابی و با هدف جلب توجه مخاطبان انتخاب شده است. درواقع مدیران ارشد این شرکت کانادایی در نخستین روزها تصمیم برای تاسیس شرکت خود، از چندین مشاور امور بازاریابی نظر سنجی کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که نام یک میوه، آن هم میوه ای محبوب می تواند به عنوان برترین انتخاب در نظر گرفته شود.

Apple

بسیار عجیب به نظر می رسد، اما هیچ داستان رسمی و معتبری در خصوص نامگذاری اپل وجود ندارد. در مورد نام این شرکت داستان های متعددی وجود دارد که سه داستان ار بقیه پرتکرار تر هستند؛ داستان هایی که هر یک می تواند داستان اصلی باشد:

*استیو جابز دوران کودکی خود را به اشتغال در یک مزرعه سیب در کالیفرنیا گذرانده و در نتیجه به پاس تجربه ای که از کار در این مزرعه کسب کرده، نام شرکت خود را اپل گذاشته است.

*انتخاب سیب گاز زده به داستان اسحاق نیوتن و کشف قانون جاذبه مرتبط است.

*استیو جابز با انتخاب این لوگوی ساده به دنبال ایجاد یک تفاوت آشکار با سایر شرکت های پرزرق و برق کامپیوتری بود.

Google

کمتر فردی پیدا می شود که تا به حال از موتور جست وجوی مشهور گوگل استفاده نکرده باشد. اما نام عجیب و بامزه این موتور جست وجو از کجا آمده؟ به نظر می رسد نام گوگل از کلمه «گوگال» آمده است.

گوگال به عدد 10 به توان 100 اشاره دارد، این عدد یکی از جادویی ترین اعداد به شمار می رود. تاریخچه استفاده از این عدد به دهه 40 میلادی بازمی گردد که برای نخستین بار توسط یک ریاضیدان استفاده شد، بنابراین به نظر می رسد مدیران گوگل با کمی تغییر از همین کلمه برای معرفی موتور جست وجوی خود استفاده کرده اند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Oef1KwoU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه