چهارشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Wed, 3 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

چهارشنبه هفته گذشته، بورس نیوز از «اعتراض مردم به وضعیت بورس در تالار حافظ» نوشت. طی این خبر عده‌ای از سهامداران صبح روز چهارشنبه با تجمع در محل تالار حافظ تهران به وضعیت بد بورس اعتراض کردند. در گزارش‌های غیر‌موثق نیز آمده بود که این تجمع به درگیری فیزیکی منجر شده بود، اما این اعتراضات تنها به تالار حافظ ختم نمی‌شود. این روزها فضای مجازی شاهد موج عظیمی از اعتراضات مردمی به کاهش شاخص کل و به تبع آن کاهش قیمت سهم‌ها است.

مهم‌ترین شاخصه این اعتراضات (چه در محل تالار حافظ و چه در فضای مجازی) جای خالی فردی است که باید از او شکایت شود. برخی رییس قبلی سازمان را مسئول می‌نامند، برخی وزیر اقتصاد را، برخی ریاست جمهوری پیشین و عده‌ای دیگر ریاست‌جمهوری فعلی را مقصر می‌گمارند. در این میان عده‌ای صرفا می‌گویند: «مسئولان باید پاسخگوی وضعیت بد بازار باشند.» با این حال، صحبتی که این روزها بسیار تکرار می‌شود از وعده‌های ریاست محترم جمهور و دعوت ایشان از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس نقل قول می‌کند. برخی صحبت‌های ریاست جمهوری و فراخوان ایشان را برای سرمایه‌گذاری در بورس دست‌مایه اعتراضات خود قرار داده‌اند و سعی بر مقصر جلوه دادن وی دارند.

اخیرا نامه سرگشاده‌ای در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌گردد که متن آن به این شرح است:

آقای رییس‌جمهور به حمدالله روز مناظره فرمودید حقوق‌دانید نه سرهنگ، آقای رییس‌جمهور ما دنبال یك وكیل خوب می‌گردیم، اگر قابل بدانید شخص جنابعالی وكیل ما، به مستندات ما توجه فرمایید: رییس‌جمهور محترم كشورمان در سال قبل به تناوب مردم را به بورس دعوت می‌كرد و دم از حمایت از بورس می‌زد این هم مستنداتش: جام‌جم آنلاین: تاکید روحانی بر حمایت از بازار سرمایه. / بورس 24: روحانی بازهم از بورس حمایت کرد...

مستندات بیشتری هم قابل ارائه است، گزارش تلویزیونی ١٠٠ روزه، روز ارائه لایحه بودجه و ده‌ها سخنرانی و اشاره به حمایت و رونق بورس بعد و قبل از انتخابات همه و همه باعث شد تا بخش اعظمی از جامعه با اعتماد به حرف‌های رییس‌جمهور سرمایه‌های خُرد خویش را برای حمایت از اقتصاد و تولید وارد بورس کنند. البته می‌شود به سخنان معاون اول و سایر اعضای تیم اقتصادی دولت هم استناد كرد.

لطفا به تاریخ خبرها و دعوت‌نامه‌ها توجه كنید. همه به تاریخ آبان و آذرماه ٩٢ است و اتفاقی كه یك ماه بعد رُخ داد، فروش گسترده سهام در بالاترین قیمت‌ها به سهامداران و شروع افتی كه باعث شده تا به امروز خیلی‌ها حتی تا ٥٠درصد سرمایه ضرر كنند. به‌گونه‌ای که در دی ماه سال گذشته ارزش بازار 394هزار میلیارد تومان بود و اکنون به 295‌هزارمیلیارد تومان رسیده است و در این میان سهامداران صد هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند. جالب اینجاست كه به گزارش تسنیم، وزیر محترم اقتصاد در بهمن ماه سال گذشته پرده از واقعیتی تلخ برمی‌دارد: «دخالت دولت در بورس برای جلوگیری از رشد.»

نكته دردناك اینكه چند روز قبل از این سخنان، دولت محترم با فروش سهام كلی نقدینگی از بازار خارج كرد. یك بار دیگر مرور بفرمایید، دعوت به بورس و سپس قلع و قمع. آیا دامی برای ما گسترده شده بود؟ آقای رییس‌جمهور عزیز ما شكایت داریم، مطابق ماده٤٩ قانون بورس شكایت داریم. دولت در بورس دخالت کرده و باید پاسخگوی وضع فعلی باشد. آقای رییس‌جمهور لطفا به داد ما برسید، ما مدعی دخالت عامدانه دولت در بورس هستیم و شكایت داریم. شما گفتید با داس نیامده‌اید، ولی ما درو شدیم، شش میلیون سهامدار كه عمدتا هم به شما و برنامه‌های‌تان رأی داده‌اند، قلع‌وقمع شده‌اند، كمترین انتظار ما پاسخگویی صریح شماست، ما تقاضای ملاقاتی رودررو با رییس‌جمهور محترم و عزیزمان را داریم تا حرف‌های‌مان را بزنیم.

چند پیشنهاد برای فطانت‌فرد

یکی از دوستان هم پیشنهاد جالبی را برای باز شدن گره کور بازار سرمایه به رییس جدید سازمان بورس ارائه کرده است که بد ندیدیم آن را با شما در میان بگذاریم. این پیشنهادها به این شرح است:

1- لطفا محدودیت نوسانات روزانه را به هشت درصد افزایش دهید.
2- امکان انجام معاملات دوطرفه را فراهم آورید تا معامله‌گران بتوانند معاملات پیش‌فروش یا فروش انجام دهند.
3 -فرمول شاخص را عوض کنید.
4- شاخص شرکت‌های بزرگ را از شرکت‌های کوچک و متوسط جدا کنید.
5- از دخالت در بازار و شاخص‌سازی خودداری کنید و به تدریج به مردم بفهمانید که صعود و نزول شاخص بورس هیچ ربطی به عملکرد سازمان بورس ندارد و به اقتصاد مملکت مربوط است.
6- ترجیحا محاسبه روزانه شاخص‌های بورس را به موسسات مستقل خصوصی واگذار کنید.

* کارشناس و تحلیلگر گروه هفت ثانیه از بازار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7UrlyV8p
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه