روزانه میلیونها گیمر بخشی از زمان شبانهروز خود را به بازیهای موبایلی اختصاص میدهند و این بخش برای بسیاری یک مسئله مهم و جالب توجه است. هزاران نفر در سراسر دنیا بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت فعالیت میکنند و درآمدهای خوبی به دست میآورند، اما در این خصوص کشور ما مانند بسیاری زمینههای دیگر بهرغم همه پتانسیلهایی که دارد، با فاصله از دنیا پیش میرود.
شرکتها و استارتاپهای زیادی در حوزه بازیسازی فعالیت میکنند، اما بازیهای ایرانی هیچ نام یا برند آشنایی برای کسی ندارند و به نوعی میتوان گفت در بازار داخل هیچ کسی متوجه این تولیدات نیست.
بنیاد ملی بازیسازی ایران و وزارت ارتباطات و حتی بخشهایی از وزارت ارشاد به نوعی با این مقوله درگیرند و همواره معتقدند در این زمینه ایران کشور مستعدی است، اما سوال اساسی این است که با وجود سرمایههای مالی و انسانی چرا این صنعت در ایران بیرونق است؟! در بخش تولید محتوا در هر صنعتی برخی تولیدات باکیفیت و استاندارد دارند و برخی تولیدکنندگان خاطی و بیکیفیت هم فعالیت میکنند.
این قاعده برای بازیهای موبایلی هم در ایران صدق میکند اما خوشبختانه درصد شرکتهایی که در زمینه بازیسازی بهصورت استاندارد با طراحی خوب و گرافیک و محتوای بالا فعالیت میکنند زیاد است، اما بزرگترین مشکل این صنعت مسائل مربوط به انتشار و مارکتینگ است که موجب زمین خوردن اغلب بازیها در بدو ورود به بازار میشود.
تبیان (سازمان تبلیغات اسلامی) بهعنوان ناشر دولتی و بسیاری از شرکتهای نشر در زمینه بازیهای موبایلی و رایانهای فعالیت میکنند اما متاسفانه این فعالیتها در حد ناچیز است و به دلیل آشنا نبودن ناشران به بازار بازی و دسترسی نداشتن آنها به یوزرها، بسیاری از شرکتهای تولیدکننده بازی به سمت ناشران خارجی رفتهاند و بازیها بدون نام و مشخصات ایرانی در سطح بینالملل توسط ناشر خارجی ارائه میشود.
ناشران کشورهای خارجی با استفاده از استخرهایی که در آن اطلاعات مربوط به 2تا 9میلیون یوزر را دارند با شما قرارداد بسته و بازی را با هزینههای کم در سطح وسیع توسعه و گسترش میدهند، از این رو شاید مهمترین بخشی که شرکتهای تولیدکننده بازی باید به آن توجه کنند بخش مارکتینگ و چگونگی ورود بازی به بازار و به دست گیمرهای هدف است.
وزارت ارشاد و بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم باید روی بخش مارکتینگ سرمایهگذاریهای بیشتری انجام دهند البته در حال حاضر وزارت ارشاد تسهیلاتی به شرکتهای برای ورود به بازارهای جهانی اعطا میکند که این روش اگرچه حمایتکننده است اما به نظر باید این وزارتخانه با حمایت از شرکتهای ناشر و توزیعکننده، گستره حضور در این بازار را وسیعتر کند.
طراح و مدیر بستر اپینیک