چهارشنبه, ۱۰ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 31 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

میراثی که رو به نابودی می‌رود

9 سال پیش ( 1394/4/1 )
پدیدآورنده : پاکسیما مجوزی  

بار دیگر خبر از بین رفتن یکی دیگر از آثار باستانی به گوش می‌رسد. سه نقش برجسته که در نوع خود کم‌نظیر هستند در شهرستان کازرون رو به فرسایش و نابودی‌اند. این سه نقش که در سه نقطه متفاوت از شهرستان کازرون قرار دارند نقش قندیل، نقش بهرام و نقش پریشو نام دارند و تنها جزء کوچکی از 300‌ آثار باستانی ثبت شده در شهرستان کازرون هستند. غیر‌از این نمی‌توان وجود 9‌نقش برجسته مربوط به دوران ساسانیان و یک نقش برجسته دوران اسلامی را در این منطقه نادیده گرفت.

نقش برجسته پریشو شاید اما حکایت متفاوت‌تری را در خود جای داده است. این اثر برای نخستین بار در سال ۸۵ کشف شد. براساس مطالعات ابتدایی روی این نقش، تصویر یک زن که به اواخر دوره ساسانی یا اوایل دوره اسلامی برمی‌گردد، قابل مشاهده است. اما متاسفانه در ناحیه صورت، پاها و یکی از دست‌ها آسیب‌های جدی دیده است اما دست راست، نیم تنه و بخشی از دست چپ آن همچنان سالم باقی مانده است.

3547568569

با این حال، خبر رو به فرسودگی و نابودی این نقش برجسته‌های باستانی سوالی تکراری را مطرح می‌کند: «میراث فرهنگی چه برنامه‌هایی را برای حفظ این آثار در دست دارد؟» سوالی که هنوز پاسخ مشخص و شفافی ندارد. شنیده‌ها اما حکایت از این دارد که مردم بومی منطقه در حفظ و نگهداری از این آثار اقدام‌هایی کرده‌اند. هرچند مقامات دولتی قول داده‌اند به‌زودی با فنس‌کشی از نزدیک شدن بازدیدکنندگان به این آثار جلوگیری خواهند کرد. اما باید به این نکته اشاره کرد که فنس‌کشی خود به تنهایی نمی‌تواند کاری ریشه‌ای برای حفظ این آثار باشد و تنها راه‌حلی موقتی است.

تجربه کشورهای دیگر در حفظ نقش برجسته‌های باستانی برای مثال کشور هند نشان می‌دهد که پوششی شیشه‌ای با فاصله‌ای رعایت شده روی نقش‌ها قرار می‌گیرد تا به اثر صدمه‌ای وارد نشود و از سوی دیگر، از عوامل طبیعی و انسانی در امان بماند و خوبی آن در این است که غیر ‌از حفظ اثر بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک آن را تماشا کنند. البته تنها نقش برجسته زنان باستانی شهر کازرون در معرض این خطر قرار ندارد. برای مثال خط میخی سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه در همدان یا شکل شاه در جاده هراز شمال (مربوط به دوره ناصری) و موارد بسیار دیگر بدون در نظر گرفتن این حفاظت‌ها از سوی میراث فرهنگی، یعنی تنها سازمانی که می‌تواند در حفظ این آثار بکوشد، در طبیعت رها شده‌اند و گویا آنهایی در نهایت خبرساز می‌شوند که در مسیر نابودی قرار می‌گیرند.

* نویسنده

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zg4VGeC9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه