جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
در همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و ترکیه بررسی شد

موشکافی مشکلات تجارت با ترکیه در اتاق تهران

8 سال پیش ( 1395/2/11 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

چشم‌انداز 35میلیارد‌دلاری تجارت میان ایران و ترکیه می‌تواند در دو سال آینده محقق شود؛ خبری که رئیس اتاق صنایع استانبول در همایش توسعه همکاری‌های تجاری میان دو کشور به فعالان اقتصادی دو کشور داد. اردال باحچیوان کشورش را در توسعه مراودات تجاری اقتصادی با ایران جدی و پیگیر عنوان کرد.

به گفته او سرمایه‌گذاری 200 شرکت در ایران در زمان تحریم‌ها نشان می‌دهد که به ایران اعتماد دارد و هنوز هم ایران همسایه قابل اعتمادی برایشان است. رئیس اتاق صنایع استانبول اتفاق‌نظر در تعرفه ترجیحی را از دیگر نشانه‌های تصمیم کشورش برای توسعه روابط خواند. به گفته او تعرفه ترجیحی ایران 125 و ترکیه 140 کالاست و به‌زودی 30 قلم دیگر به آن افزوده خواهد شد.

73735723724266136136123624724724724613613612347612762

باحچیوان حل دو مشکل تجاری دو کشور را در رسیدن به چشم‌انداز 35میلیارد دلاری ممکن دانست و در تشریح آنها گفت: بازرگانان ما مشکلات گمرکی دارند. در برخی موارد کامیون‌ها برای بازرسی تخلیه می‌شوند و این مسئله آسیب زیادی به کالاها می‌رساند.

این مقام ارشد اتاق استانبول ضعیف بودن شبکه لجستیکی را دیگر مشکل میان ایران و ترکیه خواند و در معرفی زمینه‌های همکاری میان بخش خصوصی دو کشور گفت: حوزه انرژی برای هر دو کشور بسیار مهم است، شما تامین‌کننده آن هستید و ما هم به انرژی زیادی نیاز داریم، ترکیه از سرمایه‌گذاران ایرانی در حوزه پتروشیمی استقبال می‌کند.

رئیس اتاق صنعت استانبول روند حل مشکلات بانکی رو به پایان عنوان کرده و از همتای ایرانی‌اش خواست برای دیدار و گفت‌وگوی مستمر فعالان دو اتاق برنامه‌ریزی مناسب را انجام دهند.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران پس از پذیرش همتای ترکش، این همسایه را در دوران تحریم‌ها دوست و همراه معرفی کرد. به گفته او، در این روابط، کشور ترکیه نیز از سود و منفعت اقتصادی مناسبی بهره برد و بازی با انتفاع هر دو طرف جریان داشته و دارد. رئیس اتاق تهران از سایه اتفاقات سیاسی بر مناسبات اقتصادی میان دو کشور انتقاد کرد و از بخش خصوصی دو کشور خواست اجازه ندهند تنش‌های سیاسی وزنه‌های سنگینی به پای تعاملات اقتصادی دو کشور زنجیر کند.

خوانساری مسئله‌ حمل‌و‌نقل و ترانزیت میان دو کشور را از مشکلات تجاری این دو دانست و گفت: کشور ما در حال حاضر برای پذیرش هزار دستگاه کامیون در روز آمادگی دارد، اما گمرک ترکیه کمتر تمایلی به برطرف کردن مشکلات ترانزیتی دارد. او از مسائل بانکی، روابط گمرکی و نقل و انتقال پولی به‌عنوان دیگر موانع تجارت با ترکیه نام برد.

خوانساری از پتروشیمی، صنعت پوشاک، تولید برق و انرژی و صنایع پلاستیک به‌عنوان زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری مشترک نام برد و با اشاره به حجم تجاری 15میلیارد دلاری میان دو کشور گفت: در حال حاضر ترکیه چهارمین شریک تجاری ایران است و در دوره پس از تحریم‌ها باید تلاش کرد سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو کشور و نیز در کشورهای ثالث برقرارشود.

هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران که فعالان بخش خصوصی کشورش را در این همایش همراهی می‌کرد روابط دو کشور را پر فراز و نشیب اما با سابقه و عمیق‌دانست و ظرفیت‌های هر دو کشور را برای توسعه این روابط متعدد عنوان کرد. او گفت: هرچند، سطح روند دادوستدهای تجاری ایران و ترکیه، در یک سال اخیر با کندی مواجه شده است، اما در دو ماه اخیر دیدارهایی در سطح مقامات عالی‌رتبه دو کشور صورت گرفته و اراده‌ای سیاسی برای توسعه مناسبات اقتصادی وجود دارد. در واقع یکی از راه‌های توسعه روابط سیاسی، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری است.

سفیر ترکیه در ایران بهبود زیرساخت‌ها را در توسعه روابط مهم دانست و کاستی‌های این حوزه را در ایجاد برخی چالش‌ها موثر عنوان کرد. تکین از کشورش به‌عنوان دوست روزهای سخت ایران نام برد و گفت: این انتظار وجود دارد که کشور شما در روزهای خوب ترکیه را فراموش نکند.

سفیر ترکیه در ایران تعداد هیات‌های اعزامی از سوی ایران به دیگر کشورها را اندک دانست و گفت: اتاق استانبول تاکنون هیاتی در این سطح به کشوری اعزام نکرده و در اهمیت این اتاق باید بگویم که یک سوم تولیدات صنعتی ترکیه توسط اعضای اتاق استانبول صورت می‌گیرد.

به گزارش «فرصت امروز»، یک هیات اقتصادی 70نفره از کشور ترکیه به سرپرستی، رئیس اتاق صنایع استانبول و دیگر مقامات مجلس شورای اتاق صنایع استانبول روز گذشته میزبان اتاق تهران بودند. پس از صحبت‌های اولیه میان رؤسای دو اتاق و ارائه برنامه‌های اصلی، فعالان بخش خصوصی دو کشور برای توسعه روابط‌شان به گفت‌وگو نشستند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DpOGaNrg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه