جمعه, ۱۵ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 5 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
استقبال رسمی رئیس‌جمهوری از نارندا مودی نخست‌وزیر هند و اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان

موافقت نامه بین المللی چابهار بین ایران هند و افغانستان امضا شد

8 سال پیش ( 1395/3/4 )
 

موافقت‌نامه راهبردی تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین ایران، هند و افغانستان موسوم به (موافقت‌نامه چابهار) در حضور سران سه کشور امضا شد.

دکتر روحانی، نارندرا مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از امضای این موافقت‌نامه مهم سه‌جانبه، در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

موافقت‌نامه بین المللی چابهار بین ایران هند و افغانستان امضا شد

پیش از این نشست سه‌جانبه، رئیس جمهور به صورت جداگانه و رسمی از نخست‌وزیر هند و رئیس جمهور افغانستان استقبال کرده بود.

دیدار دو جانبه با مودی

رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای همکاری میان ایران و هندوستان، بر تلاش مسئولان دو کشور برای تحقق روابطی راهبردی و جامع میان تهران دهلی نو تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیروز و در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با اشاره به نقش سفر نخست‌وزیر هندوستان به تهران در تعمیق همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، ‌اقتصادی و فرهنگی، گفت: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران روابط با هندوستان به‌عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه و اقتصادی نوظهور در جهان، از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس‌‌جمهوری، بنیان‌ها و اشتراکات تاریخی و فرهنگی، ادبیات و معماری را پایه و اساس روابط ایران و هندوستان برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیاری از واژگان فارسی در زبان هندی وجود دارد و فراگیری زبان و ادبیات فارسی، یکی از زبان‌های مورد علاقه مردم هند است.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال استحکام هر چه بیشتر روابط با هندوستان است و این سفر می‌تواند پایه‌های جدیدی را در روابط دو کشور بنیانگذاری کند، افزود: امروز پس از برجام و عبور از تحریم‌ها، شرایط جدیدی برای توسعه همه‌جانبه مناسبات ایران و هندوستان مهیا شده که باید به بهترین شکل از آنها استفاده کنیم.

وی گسترش روابط و همکاری‌های بانکی میان دو کشور را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: ایران و هندوستان می‌توانند در زمینه روابط تجاری و در راستای تسهیل و توسعه همکاری‌ها از ظرفیت‌های اتاق پایاپای تجاری آسیا (ACU) نیز بهره بگیرند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه بندر چابهار می‌تواند هاب ترانزیت شمال و جنوب و مرکز همکاری‌های چندجانبه در منطقه شود، گفت: از طریق بندر چابهار می‌توان بسیاری از کالاها را از کشورهای منطقه به آسیای مرکزی، قفقاز و شرق اروپا منتقل کرد و جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در بندر چابهار و همچنین مشارکت در احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان که پس از آن به مشهد متصل خواهد شد، استقبال می‌کند.

روحانی با اشاره به امکان همکاری و مشارکت ایران و هندوستان در زمینه صنایع آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی در منطقه چابهار ادامه داد: ایران و هندوستان فضا و فرصت‌های بسیاری برای همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر دارند که می‌توانند از آن به نفع دو کشور و منطقه استفاده کنند.

رئیس‌ جمهوری همچنین همکاری‌ در زمینه انرژی را از دیگر زمینه‌های توسعه روابط ایران و هندوستان برشمرد و خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند منبع مطمئنی برای تأمین نیاز هند به نفت و گاز باشد. 

روحانی با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک گازی ایران، خاطرنشان کرد: هندوستان هم می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در میادین مشترک گازی از جمله میدان گازی فرزادB، اقدام و مذاکره کند.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اهتمام دارد تا روابط خارجی خود را با هندوستان، از حالت تجاری خارج کرده و به روابط جامع اقتصادی میان دو کشور تبدیل کند، افزود: سرمایه‌گذاری‌های مشترکی که در گذشته محدود بوده است باید گسترش پیدا کند.

رئیس‌جمهوری افزود: صادرات ایران به هند باید با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان متنوع شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در هند، از جمله احداث پالایشگاه مشارکت کند.

روحانی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی در ایران و هند و بهره‌برداری مشترک از این معادن برای استفاده در صنایع فولاد و آلومینیوم در چابهار تأکید کرد.

وی توسعه راه‌آهن در ایران را یکی از پروژه‌های مهم دولت یازدهم برشمرد و اظهار داشت: با اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و در نهایت به مشهد و شبکه ریلی کشور، می‌توان کالا را از چابهار به کشورهای آسیای میانه منتقل کرد که در زمینه احداث این خط آهن، ایران و هندوستان می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

رئیس‌جمهوری افزود: در زمینه توسعه بندر چابهار و راه‌آهن این منطقه می‌توانیم از تکنولوژی و سرمایه‌گذاری دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی نیز استفاده کنیم.

روحانی با اشاره به قرار گرفتن ایران در مرکزیت بازاری 400 میلیون نفری و نیز وجود بازاری بزرگ در هند، بر توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تولید و صادرات محصولات مختلف تأکید کرد.

وی روابط پولی و مالی مستمر و بسیار قوی را از ضرورت‌های توسعه روابط و انجام حرکت‌های بزرگ اقتصادی میان ایران و هندوستان برشمرد و افزود: بانک‌های جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش روابط با بانک‌های بزرگ هند در سطح دوجانبه و نظام مالی بین‌المللی هستند.

روحانی همچنین توسعه گردشگری و ارتباط مردم ایران و هندوستان را در ایجاد روابط نزدیک‌تر فرهنگی میان دو کشور مؤثر دانست و افزود: ایران و هندوستان فرهنگ بسیار نزدیکی بهم دارند و می‌توانند با همکاری بیشتر با یکدیگر، اسلام رحمانی را که معتقد به همزیستی مسالمت‌آمیز است، در جهان تبلیغ و ترویج کنند.

رئیس‌‌جمهوری همکاری‌های منطقه‌ای ایران و هندوستان در راستای ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه را مورد تأکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از حل و فصل مشکلات از طریق سیاسی میان کشورهای منطقه استقبال کرده و خواستار گسترش صلح و ثبات میان کشورهای منطقه است.

روحانی، تروریسم و افراطی‌گری را مشکل همه کشورهای منطقه و به ضرر آنها برشمرد و بر همکاری و رایزنی بیشتر ایران و هندوستان برای گسترش صلح و ثبات در منطقه، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان‌یافته در کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن، تأکید کرد.

آینده چابهار با صنعت توریسم پیوسته است

نارندرا دامورداس مودی، نخست‌وزیر هندوستان نیز در این نشست ضمن تقدیر از استقبال و میهمان‌نوازی گرم جمهوری اسلامی ایران از هیأت عالی‌رتبه کشورش و با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور، خواستار توسعه مناسبات همه‌جانبه و ایجاد روابط راهبردی میان ایران و هندوستان شد.

نخست‌وزیر هندوستان با بیان اینکه امروز ظرفیت‌ها و فرصت‌های متعددی برای گشودن فصلی نوین در روابط دو کشور وجود دارد، بر توسعه همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک تأکید کرد.

مودی، اتصال راه‌آهن چابهار – زاهدان به مشهد و پس از آن به آسیای مرکزی را در گسترش روابط تجاری میان ایران و هندوستان و کشورهای منطقه تأثیرگذار دانست و بر همکاری و مشارکت دو کشور در این زمینه تأکید کرد.

نخست‌وزیر هندوستان با اشاره به اینکه نسل جوان، مستعد و متخصص در ایران می‌تواند کمک شایانی برای توسعه همکاری‌های فناورانه میان ایران و هندوستان باشد، گفت: شرکت‌های هندی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری صنعتی در چابهار هستند، می‌توانند در حوزه تکنولوژی، اطلاعات و فناوری نانو هم با استفاده از نسل جوان ایران، فعالیت‌ها و مشارکت خوبی با طرف‌های ایرانی داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت گسترش توریسم و ارتباط مردم دو کشور، گفت: آینده چابهار با صنعت توریسم پیوسته است و چابهار می‌تواند آغاز خوبی برای همکاری‌های دو کشور در بخش گردشگری باشد.

نخست‌وزیر هند همچنین همکاری‌های دو کشور را در زمینه فناوری‌های فضایی مورد تأکید قرار داد.

نخست‌وزیر هندوستان توسعه همکاری‌های علمی، دانشگاهی و روابط دانشجویان و اساتید دو کشور را در گسترش مناسبات ایران و هندوستان حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: گسترش کرسی‌های آموزش زبان فارسی و هندی در دانشگاه‌های دو کشور به روند توسعه مناسبات و همکاری‌های مشترک میان تهران  دهلی‌نو سرعت بیشتری خواهد بخشید.

ایران و هند 12 سند همکاری امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران و هند در حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی و نارندرا مودی 12 سند همکاری در بخش‌های مختلف امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت امور خارجه ایران و هند درخصوص گفت‌وگوهای سیاستگذاری و تعاملات اتاق‌های فکر، یادداشت تفاهم همکاری بین دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و مؤسسه سرویس خارجی وزارت خارجه هند و پروتکل اجرایی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت علوم و فناوری هند در زمینه همکاری‌های علمی و فناوری از جمله اسناد امضاشده دیروز هستند.

یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و آرشیو ملی هند، برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی، یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و شورای روابط فرهنگی هند دیگر اسنادی هستند که بین دو کشور امضا شد.

قرارداد توسعه بندر چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت ایندیا پورتس گلوبال پرایوت لیمیتد نیز دیروز بین دو کشور به امضا رسید.

از دیگر اسناد امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و هند می‌توان به یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و اگزیم بانک هند اشاره کرد که درخصوص تعیین شرایط کنونی خط اعتباری بندر چابهار است. بیانیه تأیید بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و اگزیم بانک هند و یادداشت همکاری‌های بازرگانی و مشارکت فیمابین شرکت دولتی آلومینیوم هند (نال کو) و سازمان ایمیدروی ایران نیز از دیگر اسناد امضا شده دو کشور است. یادداشت تفاهم همکاری بین صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات هند و یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و شرکت دولتی ایرکون هند نیز دیروز بین دو کشور امضا شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GxcCPK6y
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه