یکشنبه, ۴ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Sun, 25 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز
در گفت‌و‌گوی «فرصت امروز» با داوود دهخدا، رئیس اتحادیه صنف فتوکپی و پلات عنوان شد

موازی‌ کاری‌ نهادها‌ و‌ سازمان‌ها؛ بلای‌ جان‌ دفاتر‌ فنی

8 سال پیش ( 1395/3/10 )
پدیدآورنده : محمد رضا نجفی  

شاید نخستین تجربه خیلی از هم‌نسلی‌های من از کپی و تکثیر کاغذ آن هم در محیط مدرسه و آن روزهای کودکی، روزهای امتحان بود و دستگاه‌های ساده‌ای که نام‌شان را استنسیل گذاشته بودند و ما همیشه این سوال در ذهن‌مان بود که چگونه معلمان بدون اینکه نوشته‌هایشان دیده می‌شد روی قالب‌های خاصی می‌نوشتند و با جوهرهای سیاه برگه‌های امتحان‌مان را آماده می‌کردند. بعد از آن شاید برای گرفتن کپی از شناسنامه‌ها و چند برگ از اسناد گذرمان به مغازه‌های کپی می‌افتاد.

اکنون از آن روزها سال‌ها گذشته است و همپای توسعه نیازهای ما، این کسب‌و‌کار نیز به اندازه‌ای رشد پیدا کرده است که اگر با آنها سر و کار نداشته و در همان حال و هوای گذشته مانده باشیم، از پیشرفت‌شان بهت‌زده می‌شویم. برای آشنایی بیشتر با این صنف سراغ داوود دهخدا، رئیس اتحادیه صنف فتوکپی و پلات رفتیم و از چند و چون این کسب‌و‌کار جویا شدیم.

آمار اعضا

داوود دهخدا که پس از یک دوره ریاست بر اتحادیه صنف فتوکپی و پلات در انتخابات 19 اردیبهشت‌ماه 95 برای یک دوره دیگر نیز در این سمت ابقا شده است درباره تعداد اعضای این اتحادیه در شهر تهران می‌گوید: در حال حاضر 1060 عضو فعال زیر پوشش این اتحادیه هستند و 210 پرونده نیز جهت انجام امور اداری و اعطای پروانه کسب در حال پیگیری است.

رئیس اتحادیه صنف فتوکپی و پلات در مورد مشکلات و موانعی که در حال حاضر دامنگیر این حرفه شده است، می‌افزاید: بزرگ‌ترین دغدغه و مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم موازی‌کاری تعداد زیادی از سازمان‌ها و موسسات دولتی و غیر‌دولتی است که بدون رعایت اصول حرفه‌ای اقدام به راه‌اندازی این‌گونه مراکز در سطح کشور کرده‌اند.

دخالت در کار صنفی

او در ادامه می‌گوید: هم‌اکنون مراکزی همچون سازمان تامین اجتماعی، مراکز دادگستری، شهرداری‌ها، فرودگاه‌ها و بسیاری دیگر از این دست برای انجام امور فنی خود مکان‌هایی را در داخل ساختمان‌های خود دایر و اقدام به فعالیت در این زمینه می‌کنند بدون آنکه صلاحیت افراد به کار گرفته شده در این زمینه را از اتحادیه استعلام کنند یا نیروهای مورد نیازشان را با هماهنگی این واحد صنفی جذب کنند.

دهخدا اضافه می‌کند: متاسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که بسیاری از مناقصات مربوط به امور فنی سازمان‌ها و ادارات بدون گذراندن تشریفات قانونی به افرادی واگذار می‌شود که تخصص و شرایط لازم جهت راه‌اندازی این واحدها را ندارند و به نوعی از رانت‌های سازمانی و دولتی سوءاستفاده می‌کنند.

صحبت از تهدیدها

وی درباره موانع و تهدیداتی که در راه فعالیت این اتحادیه وجود دارد نیز تصریح می‌کند: متاسفانه در حال حاضر به دلیل وضع قوانین کارشناسی نشده به سمت کاهش اختیارات این اتحادیه پیش می‌رویم به‌گونه‌ای که مجوز‌های صدور پروانه کسب که جزو اختیارات ما بود از اختیار ما خارج شده است.

از سوی دیگر در انعقاد تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین این اتحادیه و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به طور شایسته و کامل از نظرات و تجربیات کارشناسی ما که به مشکلات و مسائل درون صنفی آگاهی کامل داریم استفاده نمی‌شود.

دهخدا در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که به دلیل وضع قوانین دست و پاگیر و غیرمنطقی باید هرساله برای درخواست‌های تغییر تعرفه و افزایش قیمت خدمات مبالغ زیادی را پرداخت کنیم که این امر هیچ توجیه و دلیلی ندارد. همچنین به دلیل همین قوانین و اجرای آنها هرسال شاهد افزایش ناعادلانه مالیات‌ها هستیم به‌گونه‌ای که این عوارض طی چند سال اخیر 80 تا 100 برابر شده است و این امر سبب شده بسیاری از کسانی که در این صنف مشغول به کار بودند؛ فعالیت‌های خود را تعطیل و از چرخه اقتصاد خارج شوند.

انتظار از مسئولان

رئیس اتحادیه صنف فتوکپی و پلات در ادامه می‌گوید: انتظار داریم سازمان‌های مسئول در زمینه خدمات‌دهی همچون شهرداری‌ها جهت اجرای برنامه‌های زیباسازی، ساخت تابلو و... که در مناطق مختلف شهر صورت می‌گیرد به جای به کارگیری افرادی که صلاحیت‌ این‌گونه فعالیت‌ها را ندارند از نظرات و ظرفیت‌های موجود استفاده کنند تا در این راه انگیزه‌های کاری و فعالیت و همچنین سرمایه‌گذاری‌های بیشتر برای فعالان این عرصه بیشتر از قبل فراهم شود.

چند پیشنهاد

داوود دهخدا پیرامون خروج این صنف از رکودی که در حال حاضر در آن قرار دارند، می‌گوید: بزرگ‌ترین نقطه اتکای دولت در بحث اقتصاد بخش خصوصی و اصناف هستند؛ چرا که بیش از نیمی از شاغلان کشور را اصناف تشکیل می‌دهند، اما متاسفانه راه‌حل‌هایی که برای رفع مشکلات اقتصادی ارائه می‌شود بیشتر از اینکه راهکارهای اقتصادی باشند، سیاسی است.

دهخدا در ادامه می‌افزاید: حضور نماینده اصناف در جلسات اقتصادی دولت و داشتن حق رأی یک امر بدیهی است که متاسفانه در حال حاضر اصناف که نقش و اهمیت زیادی در تولید و توسعه کشور دارند و در تکمیل حلقه تولید از تولید تا مصرف کالاها و خدمات به خوبی ایفای نقش کرده‌اند، از آن محروم هستند و امیدواریم این مهم به‌زودی محقق شود.

دهخدا با بیان این مطلب که اصناف می‎توانند ایده‎های خود را به کمیسیون‎های هیأت دولت ارائه دهند و از همان مراکز نیز پیگیری کنند، می‌افزاید: صنوف تنها قشری هستند که در تمام نقاط کشور نقطه اتکایی برای اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع به ‌شمار می‎آیند از همین ‌رو استفاده از آنها در کارگروه‌های ویژه برای تعیین مالیات بر ارزش افزوده و استفاده از اتاق‎های فکر اصناف شهرستان‌ها در جلسات کارساز خواهد بود.

وی در ادامه تاکید می‌کند که اتحادیه‎های صنفی می‎توانند با فعال کردن کمیسیون‎های مرتبط در اتحادیه‎ها از طریق فضای مجازی و حقیقی کمک‎های قابل توجهی به اتاق اصناف کنند.

چقدر سرمایه نیاز است؟

دهخدا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد تهیه ادوات و دستگاه‌های مورد نیاز جهت راه‌اندازی یک واحد کپی و پلات می‌افزاید: اگر بحث تهیه مکان قرارگیری در جغرافیای شهری را در نظر نگیریم می‌توان با هزینه‌ای 2میلیون تومانی این کسب‌و‌کار را شروع کرد، اما اگر بخواهیم به شکل حرفه‌ای وارد این کسب‌و‌کار شویم و از دستگاه‌های حرفه‌ای و به‌روز در این حرفه استفاده کنیم، همچنین دامنه فعالیت‌های خود را از تهیه کپی و چاپ کارت ویزیت بیشتر کرده و به خدمات چاپ پلات و بنر هم بپردازیم، به سرمایه‌ای حدود 150میلیون تومان نیاز خواهیم داشت.

وی همچنین اضافه می‌کند: بیشتر دستگاه‌هایی که در این حرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌صورت استوک از کشورهای دیگر خصوصا اروپا وارد کشور می‌شوند و خرید دستگاه‌های نو به دلیل جدید بودن و گران‌قیمت بودن در وضعیت کنونی بازار توجیه اقتصادی ندارد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eMa4kwId
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه