چین در بازار خودروهای برقی سروری می کند اما حالا به دنبال شروع رقابت دیگری با تسلا است. چین می خواهد در مسابقه ربات های انسان نما که انتظار می رود جای کارگران انسان را در خطوط تولید خودروهای برقی بگیرند، پیروز شود.
به گزارش رویترز، بیش از 20 کمپانی چینی در کنفرانس جهانی رباتیک پکن ربات های انسان نمای خود را به نمایش گذاشتند. این ربات ها برای کار در کارخانه ها و انبارها طراحی شده اند. یکی دیگر از نکات مهم این نمایشگاه نمایش قطعات دقیق و ظریف موردنیاز برای ساخت ربات ها بود که همگی در چین تولید شده اند.
نیروی محرک این صنعت نوظهور چینی با نیروی محرک صنعت خودروهای برقی در دهه گذشته یکی است: حمایت دولتی، رقابت بی رحمانه بر سر قیمت ها به علت ورود بازیگران بسیار زیاد و گسترده و زنجیره های تأمین عمیق.
متخصصان چینی قدرت اصلی صنعت ربات های انسان نما در چین را برتری واضح آن در یکپارچه سازی زنجیره های تأمین و قابلیت های تولید انبوه می دانند. در این نمایشگاه، تبلیغات زیادی برای نقش سیاست های شی جین پینگ در توسعه «نیروهای تولیدی جدید» در فناوری انجام گرفت.
شهر پکن زمستان گذشته یک صندوق مالی دولتی ۱.۴ میلیارد دلاری برای صنعت ربات های انسان نما در چین افتتاح کرد. شهر شانگهای نیز اخیراً اعلام کرده برنامه ۱.۴ میلیارد دلاری برای این صنعت در نظر گرفته است.
کمپانی مالی گلدمن ساکس پیش بینی می کند ارزش بازار جهانی ربات های انسان نما تا ۲۰۳۵ به ۳۸ میلیارد دلار برسد و فروش آن ۱.۴ میلیون شود. طبق تخمین های این کمپانی، هزینه مواد اولیه و تولید هر ربات، بدون درنظرگرفتن هزینه های تحقیق و توسعه، در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰ هزار دلار رسیده بود.
وقتی تسلا سال ۲۰۱۹ کارخانه شانگهای خود را افتتاح کرد، مقامات چینی اعلام کردند این کمپانی پیشرو در صنعت خودروهای برقی «اثر گربه ماهی» روی صنعت چین داشته باشد. اثر گربه ماهی زمانی رخ می دهد که رقیبی بزرگ و قدرتمند در بازار باعث شود رقبای ضعیف تر خودشان را بهبود دهند؛ درست مانند یک گربه ماهی که باعث می شود ماهی های کوچک تر سریع تر شنا کنند.
به نظر می رسد ربات اپتیموس تسلا نیز چنین اثری روی صنعت چین داشته. تسلا اپتیموس را سال ۲۰۲۱ معرفی کرد. ایلان ماسک باور دارد ربات سازی این قابلیت را دارد که طی زمان از خودروسازی مهم تر شود.
تسلا از رویکرد هوش مصنوعی برای اپتیموس استفاده می کند که براساس نرم افزار «تمام خودران» این کمپانی برای ماشین های برقی اش است. کمپانی ایلان ماسک در هوش مصنوعی از چین جلوتر است اما چینی ها می گویند می توانند با گذشت زمان هزینه های تولید را کاهش دهند.
تسلا نیز در نمایشگاه امسال اپتیموس را به صورت مانکن و داخل محفظه لکسی گلاس کنار یک سایبرتراک به نمایش گذاشت. اما بسیاری از ربات های انسان نمای چینی با دست تکان دادن، راه رفتن یا حتی شانه بالا انداختن عملکرد بهتری نمایش دادند. البته ربات تسلا همچنان یکی از محبوب ترین ربات های نمایشگاه بود و افراد زیادی با آن عکس می گرفتند.
یادداشتی کنار اپتیموس می گفت «سال بعد بیش از هزار نمونه از هم نوعان من در کارخانه خواهند بود.» تسلا اعلام کرده سال آینده از نمونه های اولیه فراتر می رود و اپتیموس را در تعداد پایین تولید خواهد کرد.
چین امروز بیشترین تعداد ربات های صنعتی را در کارخانه های خود دارد. ربات های صنعتی در چین بیش از 3 برابر این ربات ها در کشورهای آمریکای شمالی هستند. البته متخصصان می گویند حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال طول می کشد ربات های انسان نما به کاربردهای گسترده تجاری برسند. تا آن زمان چین وقت دارد به یکی از نیروهای بزرگ این صنعت تبدیل شود.