در بیشتر بازارهای خودروی جهان احیای یک برند خودروساز که آخرین محصول آن همزمان با رئیسجمهور شدن جان اف کندی در آمریکا به بازار عرضه شده، کاری بسیار دشوار و خطرناک محسوب میشود، مگر آنکه شما قصد داشته باشید محصولات جدید تولید شده توسط این برند را در بازار چین به فروش برسانید.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، گروه خودروسازی Borgward جدیدترین خودروسازی است که قصد دارد شانس خود را در بازار بزرگ و اغواکننده خودروی چین آزمایش کند. این در حالی است که نخستین و آخرین خودروی این شرکت با نام «Isabella» در سال 1961 میلادی تولید و به بازار عرضه شده است اما با کمک شرکت دولتی «Foton» چین که در حوزه تولید خودروهای سنگین و نیمهسنگین فعالیت میکند، برند Borgward فروش نخستین خودروی SUV خود در بازار چین را در پکن آغاز کرد.
در این راستا «اولریخ والکر» مدیر اجرایی شرکت خودروسازی Borgward معتقد است استفاده از مهندسی آلمانی برگ برنده این خودروساز آلمانی در بازار چین محسوب میشود. وی در ادامه از علاقه مشتریان چینی به خرید خودروهایی با برند اروپایی اشاره کرد و افزود: سال گذشته میلادی نیمی از خودروهای فروخته شده در بازار خودروی چین محصول خودروسازان اروپایی، آمریکایی و آسیایی بوده و استفاده از یک نام آلمانی روی یک خودرو کافی است تا فروش آن در بازار خودروی چین تضمین شود.
مدیر اجرایی شرکت Borgward که پیشتر مدیر بخش آسیای شرکت دایملر بوده و سابقه مدیریت بخش اسمارت این شرکت بزرگ خودروسازی را در کارنامه خود دارد، در رابطه با احیای این برند پس از سالها اظهار داشت: «این یک برند با دی انای آلمانی، طراحی منحصر به فرد و تاریخی طولانی است.» وی در ادامه محصولات برند Borgward را با کیفیت بالا ارزیابی کرد و گفت: «ما جایگاه خودمان را بالاتر از خودروسازان کرهای و ژاپنی و اندکی پایینتر از فولکس واگن ارزیابی میکنیم. اولریخ والکر ادامه داد: «بازار هدف ما خانوادههای جوان و تحصیلکرده است که قصد خرید محصولات BMW را داشته اما قادر به پرداخت قیمت آن نبوده و در عین حال تمایلی به خرید خودروهای ارزانقیمت ندارند.»
احیـــای برنــد آلمانـی Borgward در شـــرایطی صورت میپذیرد که ریشههای این برند به سال 1924 میلادی باز میگردد، زمانیکه یک مهندس آلمانی به نام «Carl F. W. Borgward» یک وسیله نقلیه موتوری به منظور حملونقل افراد را اختراع کرد. از آن زمان تا سال 1950 میلادی این خودروساز آلمانی سومین تولیدکننده خودرو در این کشور بوده و 60درصد از حجم صادرات خودروهای آلمانی را به خود اختصاص داده بود.
با این وجود برند مذکور فعالیت خود را به مدت طولانی متوقف کرد تا اینکه نوه بنیانگذار آن در سال 2008 مجددا Borgward را احیاء کرده و فعالیتهای این خودروساز قدیمی آلمانی را با تولید نخستین مدل SUV آن یعنی «BX7» در کارخانه «Foton» چین و با استفاده از خطوط تولید آن آغاز کرد. گفتنی است ظرفیت ابتدایی تولید مدل «BX7» شرکت Borgward 100 هزار دستگاه در سال بوده که این میزان میتواند در صورت نیاز به 360 هزار دستگاه نیز افزایش یابد.
استفاده از کارخانه و خطوط تولید شرکت «Foton» چین برای تولید خودروی SUV شرکت Borgward در شرایطی صورت میگیرد که این خودروساز آلمانی همچنان به دنبال احداث کارخانهای در اروپا بوده تا بتواند نسخه برقی مدل «BX7» را در آن تولید کرده و به بازار عرضه کند.
دشواریهای حضور در بازار خودروی چین
با وجود تمایل شدید مدیران شرکت Borgward برای حضور جدی در بازار چین، کسب بخش قابل توجهی از بازار سگمنت محبوب SUV در این کشور در حالی صورت میپذیرد که «جان زنگ» از تحلیلگران مؤسسه
«LMC Automotive» در شانگهای معتقد است حضور در بازار خودروی چین فرآیندی بسیار دشوار است.
وی در این رابطه به مشکلات شرکت هوندا در عرضه مدل گرانقیمت «Acura» در چین اشاره کرد و افزود که این خودروساز ژاپنی تنها 2هزار و 400 دستگاه از مدل «Acura»را در بازار چین به فروش رسانده است.
این کارشناس چینی حوزه صنعت خودرو در رابطه با برندهای خارجی و لوکس معتقد است: «برندهای لوکس از تاریخ و پیشینه مشخصی برخوردار بوده و شما نمیتوانید صرفاً با احیای یک برند فراموش شده قدیمی آن را بهعنوان یک محصول لوکس به مصرفکنندگان چینی عرضه کنید.»
در این رابطه بسیاری از تحلیلگران و فعالان حوزه صنعت خودرو معتقدند احیای یک برند قدیمی و فروش محصول آن بهعنوان یک خودروی لوکس کار آسانی نیست و خریداران به سادگی برای خرید آن متقاعد نخواهند شد.