طرح پرداخت تسهیلات خرید خودرو بسیار زودتر از آنچه مردم فکر میکردند به پایان رسید. گشتی در نمایندگیهای فروش خودرو نشان میدهد که صبح روز یکشنبه افرادی که هنوز از توقف طرح خبر نداشتند به این نمایندگیها مراجعه کردند با پاسخ منفی روبهرو شدند. یکی از این افراد در گفتوگو با «فرصت امروز» در این باره گفت: من تصور نمیکردم که به این زودی جلوی اجرای طرح را بگیرند. اول که بحث تسهیلات مطرح شد خیلیها گفتند که باید 42 میلیون تومان برگردانیم و اقساطش زیاد است، بعد دیدیم که همه برای خریدن خودرو صف کشیدند. وی افزود: اگر بانک مرکزی اعلام کرده بود که قرار است 110 هزار خودرو بفروشند مردم زودتر تصمیم میگرفتند و در انتظار خلوت شدن نمایندگیها نمیماندند.
توقف ناگهانی پرداخت تسهیلات در حالی است که خود مسئولان هم تصور نمیکردند با توجه به کمپین نخریدن خودروی صفر چنین استقبالی از این تسهیلات شود. از سوی دیگر طرح ارائه تسهیلات کارت 10 میلیون تومانی خرید کالا هم در هالهای از ابهام قرار دارد. مراجعه خبرنگار «فرصت امروز» به چند بانک هم نشان میدهد هنوز بانک مرکزی ابلاغیهای را در این مورد به بانکها نداشته است. یکی از روسای شعب بانک ملی در این باره به «فرصت امروز» گفت: هیچ دستورالعملی در این باره به ما ابلاغ نشده است. طبیعی است که ارائه تسهیلات در قالب کارت با شیوههای دیگر ارائه تسهیلات ما تفاوت دارد و نیاز به تمهیداتی دارد که فکر میکنم تأخیر در اعلام آنها هم به همین دلیل بوده است.
تسهیلات قدیم و جدید خرید کالا باید متفاوت باشند
یکی از کارمندان بانک صادرات هم در این باره به «فرصت امروز» گفت: ما هنوز دستوری در این باره دریافت نکردهایم. وی در پاسخ به این پرسش که فکر میکنید استقبالی از این طرح بشود؟ گفت: بستگی به ضوابطی دارد که برای آن در نظر میگیرند. ما در حال حاضر هم تسهیلات خرید کالا میدهیم. متقاضی میتواند با ارائه فاکتور هر نوع وسیلهای را از هر فروشگاهی که میخواهد بخرد و در ازای آن تسهیلات بگیرد. درصورتیکه در تسهیلات جدید حتماً باید از مراکز خاصی خرید شود.
وی افزود: البته در تسهیلات خریدی که فعلاً میدهیم بیشتر متقاضیان با مشکل ضامن کارمند رسمی مواجه هستند و همین مانع موجب میشود که بسیاری از متقاضیان نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. این متصدی تأکید کرد: برای جذاب شدن تسهیلات کارت 10 میلیون تومانی باید مانعی مثل ضامن برداشته شود تا متقاضیان بپذیرند از فروشگاههای محدودی خرید کنند، در غیراین صورت این تسهیلات جذابیتی نخواهد داشت.
دولت پول پرفشار وارد بازار نمیکند
مهدی رجبی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با «فرصت امروز» در این باره گفت: برخلاف تصوری که همه دارند از اول هم اعلام شده بود که تسهیلات 25میلیون تومانی سقف دارد اما این سقف را رسانهای نکردند. ظاهراً خود خودروسازان هم قبول دارند که این تسهیلات از اول سقف داشته ولی روی مقدار آن حرف دارند و معتقدند که صحبت از 300 هزار دستگاه خودرو بوده.
وی افزود: سیاستی در همه تسهیلات اعطایی در یک سال گذشته دنبال شده و آن کنترل ورود نقدینگی به بازار است. دولت از یکسو تلاش دارد تا نرخ تورم را کاهشی نگه دارد و از سوی دیگر میخواهد تا فشارهای رکودی را از روی تولیدکنندگان بردارد. به همین دلیل است که میبینیم سیاست کنترل تزریق نقدینگی در همه این تسهیلاتها دنبال شده است. این سیاست یا از طریق گذاشتن سقف بوده مانند تسهیلات 80 میلیون تومانی خرید مسکن یا از طریق ایجاد اقساط و شرایط سخت دریافت تسهیلات. بههرحال بانک مرکزی نمیخواهد و فعلاً اجازه نمیدهد که جریان پول در کشور با سرعت مواجه شود.
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: اما اینگونه تسهیلات نمیتواند رونقی را در بخشهای تولیدی ایجاد کند. در حال حاضر با استقبال مردم سقف تسهیلات اعطایی پر شده است اما این به معنی خروج خودروسازان از رکود نیست. خودروسازان فقط از بخشی از مشکلاتشان نجات یافتند. در بخش لوازم خانگی هم همینطور است و نباید انتظار داشته باشیم معجزهای برای تولیدکنندگان رقم بخورد.
وی ادامه داد: این تسهیلات فقط به قصد کاهش فشار رکود بر تولیدکنندگان ارائه شده است و تولیدکنندگان را نجات نخواهد داد. دولت اگر میخواست تغییری جدی در وضعیت رکودی اقتصاد ایجاد کند بازار مسکن بر بازار خودرو اولویت داشت. اینکه چرا دولت از بازار مسکن آغاز نکرده است دو تحلیل وجود دارد، اول اینکه دولت پولی به اندازه بازار مسکن نداشت چون نسبت به خودرو کالای گرانتری است و تأثیرگذاری بر بازار آن پول بیشتری هم میخواهد اما تحلیل دومی هم وجود دارد که من طرفدار آن هستم و آن این نکته است که دولت قصد ندارد پول پرفشاری را وارد چرخه اقتصادی کند و هنوز از سیاست اقتصادی انقباضی دل نکنده است.