پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته با 199واحد کاهش به 65هزار و 703واحد رسید. چهارمین روز پیاپی منفی بازار سهام در‌حالی اتفاق افتاد که همگان انتظار داشتند با انتشار خبر توافق هسته‌ای صف‌های خرید و تقاضای جدید در بازار شکل بگیرد اما در عمل واکنش سرمایه‌گذاران به اتفاقات بازار منفی بود. هرچند در مذاکرات هسته‌ای به توافق رسیده‌ایم و بازار سهام واکنش روانی مناسبی را در کوتاه‌مدت به آن نشان نداده است، اما باید منتظر بود تا در عمل و میان مدت اثرات این توافق در اقتصاد و سوددهی شرکت‌ها تاثیر بگذارد تا پس از آن شاهد ورود نقدینگی جدید به بورس و رشد شاخص‌ها و قیمت‌ها باشیم.

5465758688

از زمان توافق هسته‌ای در 23 تیرماه تاكنون شاخص کل بورس حدود ۵.۵درصد افت كرده است. اصلی‌ترین دلیل این افت طولانی‌تر شدن روند مذاكرات نسبت به پیش‌بینی‌های صورت ‌گرفته بوده است. در حال حاضر نیز با وجود اینكه حقوقی‌ها از بازار حمایت می‌كنند اما بورس واکنش مناسبی از خود نشان نمی‌دهد كه یکی از دلایل مهم آن به بازخورد انتشار صورت‌های مالی و گزارش عملكرد سه‌ماهه شركت‌ها بر می‌گردد، چراكه عملكرد شركت‌ها پایین‌تر از حد انتظار بود و نشان‌دهنده آن بود كه سودهای پیش‌بینی‌شده برای پایان سال‌جاری‌شان عملا دست‌نیافتنی است.

رشد 8 واحدی شاخص فرابورس

در آخرین روز معاملاتی هفته و در بازار نقدی فرابورس ایران شاخص کل با 8 واحد تقویت به 782 واحد و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به 51هزار میلیارد تومان رسید. روز گذشته معامله‌گران فرابورسی بیش از 49میلیون برگ بهادار در قالب بیش از 10هزار نوبت معامله و به ارزش حدود 34میلیارد تومان یعنی کمتر از نصف ارزش معاملات بورس دادوستد کردند. نمادهای پتروشیمی مارون و گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان در تقویت شاخص فرابورس ایفای نقش کرده و نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب، نفت ایرانول و بیمه پاسارگاد نیز در کاهش شاخص اثرگذار بودند.

ادامه خرید حقوقی‌ها در گروه بانک

در گروه بانک و موسسات اعتباری معاملات در اوایل بازار با روندی نزولی انجام گرفت، سپس با معاملات متعادل در اکثر نمادهای گروه همراه بودیم. در پایان معاملات اکثر نمادهای گروه در بازه منفی و نزدیک صفر تابلو قرار گرفتند. بانک خاورمیانه و بانک کارآفرین تنها نمادهای مثبت گروه بودند. در ادامه خرید‌های حقوقی‌ها، این گروه از سرمایه‌گذاران در گروه بانک خریدار بود. معاملات گروه بانک کم‌حجم بود و با معامله 35.7میلیون سهم بانک صادرات ایران پرحجم‌ترین نماد است. بانک ملت که روز سه شنبه با 7-درصد بازگشایی شد دیروز هم منفی معامله شد و احتمال ادامه روند نزولی آن محتمل است.

در گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات نوسانی و کم حجم انجام گرفت. در پایان معاملات اکثر نمادها در بازه منفی قرار گرفتند. با معامله 21میلیون سهم، پارس خودرو پرحجم‌ترین نماد معاملاتی گروه بود. آهنگری تراکتورسازی ایران مدت‌هاست که در حوالی 180تومان معامله می‌شود، اما خبر‌هایی از آغاز فعالیت برخی گروه‌های بورسی روی این سهم به گوش می‌رسد. پیرامون این گروه نشریه اقتصادی فوربس با اشاره به جذابیت بازار خودروی ایران نوشت: دولت آمریکا باید برای برداشتن موانع از پیش پای شرکت‌های خودروسازی این کشور کارهایی را انجام دهد و خودروسازان باید به منافع حضور در بازار پرسود ایران توجه کنند. این خبر می‌تواند محرک صعود در این گروه برای روزهای آینده باشد.

افزایش قیمت 17درصدی سیمان از اوایل شهریور

در گروه محصولات شیمیایی معاملات نسبت به سایر گروه‌ها متعادل‌تر انجام گرفت. صنایع پتروشیمی خلیج فارس تنها نمادی بود که بر شاخص کل تاثیر مثبت داشت. با معامله 6میلیون سهم، گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان پرحجم‌ترین معاملات گروه را به خود اختصاص داد. روز گذشته گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان معاملات را مثبت آغاز کرد و با حمایت حقوقی همراه بود. در گروه سیمان معاملات منفی و طبق روند هفته‌های اخیر کم حجم بود. سیمان شرق و سیمان غرب تنها نمادهای مثبت گروه در پایان معاملات بودند و با معامله 1.4میلیون سهم، سیمان شرق بیشترین حجم معاملاتی را بین نمادهای گروه داشت.

پیرامون این گروه عبدالرضا شیخان که پیش از این از ابلاغ بخشنامه مهم 26 تیر توسط معاون اجرایی رییس‌جمهور درمورد آزاد شدن‌های قیمت‌گذاری سیمان خبر داده درباره زمان اجرایی شدن افزایش قیمت 17درصدی گفت: مقرر بود پس از ماه رمضان افزایش نرخ صورت گیرد اما شرایط مساعد نبود. لذا از اوایل شهریور ماه تعدیل نرخ صورت می‌گیرد، البته باید توجه داشت که افزایش قیمت برای سودآوری صنعت نیست بلکه برای حفظ این صنعت است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/z7JYl5NQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه