پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مقاومت روانی مهم پیش‌روی شاخص کل

9 سال پیش ( 1393/11/28 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

رشد یک‌دهم درصدی شاخص نتیجه دو شنبه پر‌معامله بازار بود. در جلسه معاملاتی گذشته شاخص کل با گشایش بازار در مسیر افزایشی خود قرار گرفت و نیمه نخست این جلسه معاملاتی نیز به همین منوال گذشت. شاخص کل که با گشایش بازار روندی مثبت به خود گرفته بود، پس از 80 واحد رشد، با رسیدن به نیمه بازار و مرز روانی 65000 واحد شروع به نوسان کرد و بعد از کرنش‌های فراوان در بازه‌ای 40 واحدی در رقم 64993.6 واحد بسته شد. مجموع رشد شاخص کل در روز گذشته در حدود 100 واحد بود که نوسانات نیمه دوم آن را در پایان به 66.8 واحد رشد محدود کردند.

ارزش معاملات روز گذشته نیز در نوع خود خیره‌کننده بود؛ ارزش کل معاملات بازار بورس اوراق بهادار تهران، با رشدی بیش از 50درصد نسبت به روز قبل خود، به رقم 174.6 میلیارد تومان رسید. نکته مهم در این مورد آن است که توزیع ارزش معاملات در میان گروه‌های فعال در بازار یکسان نبود و می‌توان گفت 20درصد از صنایع بیش از 70درصد ارزش معالات روز گذشته را به خود اختصاص دادند. گروه «خودرو و ساخت قطعات» سردمدار این پراکندگی توزیع بود، به‌نحوی‌که می‌توان گفت بیش از 20درصد از ارزش کل معاملات بازار به این گروه تعلق داشت. بازار فرابورس نیز در روز گذشته با رشد همراه بود. شاخص کل فرابورس ایران با رشدی دو‌و‌نیم واحدی (0.3 درصد) به 742.5 واحد رسید. ارزش کل معاملات بازار فرابورس ایران، با 74درصد کاهش نسبت روز گذشته خود، به رقم 64 میلیارد تومان رسید.

گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات»، «خدمات فنی و مهندسی»، «شرکت‌های چندرشته‌ای» و «سرمایه‌گذاری‌ها» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند. این چهار گروه در مجموع بیش از 120 واحد تاثیر مثبت در شاخص کل اعمال کردند. در طرف مقابل «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی «رایانه و فعالیت‌های وابسته» و «حمل‌و‌نقل، انبارداری و ارتباطات» در مجموع توانستند 71 واحد تاثیر منفی در شاخص کل اعمال کنند. سه نماد «ولساپا»، «فاذر» و «وصندوق» پرارزش‌ترین معاملات روز گذشته را به خود اختصاص دادند.

این سه نماد به‌تنهایی توانستند حدود 20درصد از ارزش کل معاملات بازار را به خود اختصاص دهند. نکته حائز اهمیت دیگر در مورد جلسه معاملاتی گذشته پا به عرصه گذاشتن معامله‌گران حقیقی بود. در جلسه معاملاتی گذشته 40درصد فروشندگان را معامله‌گران حقیقی تشکیل دادند، اما مهم‌تر از آن خریدهای این معامله‌گران بود که تقریبا به نیمی از معاملات بازار می‌رسید. این حضور پررنگ معامله‌گران حقیقی در بازار، ریسک تنها ماندن ایشان در آوردگاه خرید را به‌شدت افزایش می‌دهد و به‌شدت بازار را شکننده می‌کند.

در جلسه معاملاتی پیش‌رو شاخص کل مقاومت سر‌سخت 65000 واحد را در پیش‌رو دارد که نه‌تنها مرز روانی محسوب می‌شود، بلکه مقاومت سرسخت تاریخی و روند مقاومتی نزولی نیز هست. شاخص کل و به تبع آن بازار فرصت مناسب را برای رشد داشته و عبور از این مقاومت نمی‌تواند آنقدرها مشکل‌ساز باشد، اما عبوراز این مرز به معنای قرار گرفتن در محدوده مقاومتی است که به تهدیدی بزرگ برای شاخص شکننده این روزهای بازار به شمار می‌رود. حاکم شدن روند مثبت در نیمه نخست جلسه معاملاتی امروز نمی‌تواند آنقدرها غیر‌منطقی باشد، اما در نیمه دوم بازار می‌توان انتظار افزایش عرضه و کاهش خریدهای حقوقی را داشت که می‌تواند به توفق رشد شاخص کل منجر شود.

شکنندگی به وجود آمده در بازار خود دلیلی است که بسیاری از معامله‌گران دست به معامله نزنند و با دیدن علائم ضعف سایر معامله‌گران را نیز از این موضوع منع کنند. لذا این موضوع حساسیت شدیدی در بازار به وجود آورده است و نمی‌توان انتظار داشت تا رفع این مشکل توسط معاملاتی پایدار، در چند روز پیاپی، شاخص کل رشدی چشمگیر را تجربه کند.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6Xc4aqr7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه