عضو هیاتمدیره شرکت هواپیمایی زاگرس گفت: اکنون برای خرید هواپیما نه امکان نقل و انتقال پول وجود دارد و نه پول نقدی موجود است، ضمن آنکه ایرلاینها با مشکلات تحریمهای بینالمللی بیمه و تعمیر و نگهداری هواپیماها هم مواجه هستند.
سیدعبدالرضا موسوی در گفتوگو با فارس با اشاره به جلسه اخیر نمایندگان کمپانی بویینگ با ایرلاینهای داخلی اظهار داشت: نمایندگان شرکت سازنده هواپیمایی بویینگ، چند روز پیش به تهران آمدند و با شرکتهای هواپیماهای داخلی جلساتی برقرار کردند.
وی بیان کرد: در حال حاضر برای خرید هواپیما نه امکان نقل و انتقال پول وجود دارد، نه اصلا پولی وجود دارد، ضمن آنکه مشکلات بیمه و تعمیر و نگهداری هواپیما را داریم، بنابراین باید واقعبینانه عمل کرد.
عضو هیاتمدیره شرکت هواپیمایی زاگرس با تاکید بر اینکه روند خرید هواپیمای نو باید تدریجی و پلکانی باشد، افزود: اصلا باید در گام اول روی خرید فقط یک فروند هواپیما کار کنیم یا اینکه به پشتیبانی فنی هواپیماهای موجود در ناوگان بیندیشیم و توافقی در این باره با کمپانی سازنده داشته باشیم.
موسوی گفت: همه این موارد به نمایندگان بویینگ اعلام شد و آنها نیز پذیرفتند که در گام اول فعلا یک تا دو فروند مدل هواپیما به ایران معرفی کنند و حتی فروش هواپیما از سوی آنها بهتر است با یک فروند هواپیما آغاز شود.
عضو هیاتمدیره شرکت هواپیمایی زاگرس با بیان اینکه شرکت بویینگ در مذاکره اخیر خود با ایرلاینهای ایرانی یک «جنراللایسنس» با خود به همراه داشت، افزود: این جنرال لایسنس در سایت اوپَک هم موجود است که اجازه مذاکره شرکتهای آمریکایی با شرکتهای ایرانی برای خریدوفروش محصولات آمریکایی را میدهد.
موسوی با بیان اینکه بویینگ فعلا در گام اول به معرفی محصولات خود پرداخته است، اضافه کرد: آنها به ما گفتند اجازه بدهید در جلسات اولیه فقط ارزیابی دو طرف انجام شود و این منطقی است. باید افقهای چشمانداز دو تا پنج سال آینده مشخص شود و سپس مذاکرات انجام و بحث تامین مالی نیز بررسی شود.
وی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد از روز سهشنبه 23 فروردین به مدت یک هفته کمپانی بویینگ دو تا چهار مدل هواپیمای تولید خود را به ما معرفی و اعلام کند که این هواپیماها دقیقا در چه تاریخی پس از تامین مالی تحویل ایران میشود.
عضو هیاتمدیره شرکت هواپیمایی زاگرس گفت: البته باید پیش از آن نیز یک پیشقرارداد به امضا برسد و آنها این پیشقرارداد را به اوپَک ببرند و مجوز بگیرند، مبنی بر اینکه بهعنوان یک شرکت آمریکایی، میخواهند چند فروند هواپیما را به ایرلاین ایرانی بفروشند و همزمان با آن با شرکتهای لیزینگی و فاینانسرهای بینالمللی هم رایزنی کنند.
موسوی با بیان اینکه شرایط خرید هواپیما چندین مدل مالی دارد، گفت: یک مدل «اجاره به شرط اپریشن» است که در قرارداد با لیزینگ کمپانی اعلام میشود که برای 10 سال رقمی بابت سرمایهگذاری ماهانه دریافت میشود و ارقام دیگر بابت موتورهای هواپیما، بدنه و از این قبیل دریافت میشود.
وی افزود: در مدل مالی دیگر خرید در قالب اجاره به شرط تملیک است که بخشی بهصورت نقدی است و بخش دیگری بهصورت اقساط پرداخت خواهد شد. موسوی گفت: در مدل دیگر تامین مالی، تحویل هواپیما در قالب تامین فاینانسلیز است بدین ترتیب که فاینانسر پول را مستقیم به کمپانی سازنده هواپیما میدهد و دریافتکننده هواپیما اقساط را پرداخت میکند. عضو هیاتمدیره شرکت هواپیمایی زاگرس بیان کرد: فعلا این جلسات با بویینگ در حد پیشنهاد و آشنایی است.