پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

قیمت خوراک پتروشیمی در ایران ارزان است. این مسئله موجب جذب سرمایه گذاران خارجی شده که نمونه عینی آن شرکت توتال است که قصد ساخت دو پتروشیمی در ایران را دارد، با این حال وزارت نفت خوراک مفت به هیچ سرمایه گذار به خصوص هندی ها نمی دهد. این موارد تنها بخشی از سخنان معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اصحاب رسانه بود. 

به گزارش «فرصت امروز»، مرضیه شاهدایی روز گذشته در نشست خبری صریح تر از گذشته صحبت کرد و خطاب به سرمایه گذاران داخلی که بخش خصوصی هستند، گفت: متاسفانه برخی از سرمایه گذاران طرح های متنوعی را برای توسعه پتروشیمی نهایی و اجرای این طرح ها را براساس اولویت های خودشان درجه بندی کرده اند. این اقدام موجب شده پتانسیل های کشور معطل بماند و سرمایه گذاران دیگر نتوانند از ظرفیت های موجود بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه تولید برخی از محصولات پتروشیمی به حالت اشباع رسیده است، افزود: یکی از واحدهای اوره و آمونیاک پتروشیمی شیراز تعطیل شد، زیرا بازار به اشباع رسیده است. واحدهایی را که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از 40 درصد است به اتمام خواهیم رساند اما طرح هایی را که تولید محصولات شان به اشباع رسیده متوقف خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره فرآیند جذب سرمایه گذاران خارجی و دستاوردهای سفر آلمان نیز اعلام کرد: خوشبختانه تفاهم نامه های خوبی به امضا رسیده است که امیدواریم به نتیجه برسد. شعبه اروپایی شرکت UOP برای انعقاد تفاهم نامه و انتقال دانش فنی به زودی به ایران خواهم آمد. همچنین شرکت توتال فرانسه قرار است دو واحد اتان کراکر و پلی اتیلنی احداث کنند.

شاهدایی در واکنش به برخی از اظهارنظرها درباره بالا بودن نرخ خوراک اتان در کشور و تاثیر منفی آن بر جذب سرمایه گذار، گفت: این اظهار نظرات را نمی پذیرم و معتقدم با قیمت کف 220دلار خوراک اتان، همچنان سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری هستند که نمونه آن شرکت توتال است، البته شرکت شل انگلیس نیز علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری اعلام کرد.

از دید شاهدایی، تمامی واحدهای پتروشیمی با خوراک اتان، حداقل 25 تا 30 درصد حاشیه سود دارند و برخی نیز حاشیه بالایی دارند. خوراک اتان با متان دو مقوله مجزا هستند و نمی توان فرمول تعیین قیمت اتان را براساس ارزش حرارتی تعیین کرد.

وی در خصوص چرایی عدم سرمایه گذاری هندی ها در صنعت پتروشیمی نیز اعلام کرد: شرکت های هندی برای طرح احداث واحدهای اوره، آمونیاک و متانول در بندر چابهار تمایل دارند، اما آنها به دنبال خرید گاز 4 تا ۵ سنتی به عنوان خوراک برای توسعه پتروشیمی در بندر چابهار بودند که ما با این پیشنهاد هندی ها موافقت نکردیم، زیرا بر این باوریم که نمی توانیم برای توسعه پتروشیمی ارزان فروشی خوراک داشته باشیم. گاز مفت ۵ سنتی به هندی ها برای ساخت پتروشیمی در ایران نمی دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره عقب ماندگی پتروشیمی در توسعه طرح های GTL در ایران، به خبرنگار ما، گفت: GTL اولویت ما نیست، ما سوخت های ارزان تری داریم. GTL بازارهای خاص خود را دارد، زیرا سوخت پاک و ارزان است. سال ها پیش با شرکت شل مطالعاتی دراین زمینه انجام دادیم و هزینه هایی نیز داشتیم اما به دلیل تحریم ها این شرکت در نهایت با کشور قطر همکاری کرد.

شاهدایی همچنین از اجرای ۲۵ طرح جدید با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد به عنوان برنامه های اولویت دار توسعه صنعت پتروشیمی در قالب اجرای برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: توسعه صنایع پتروشیمی در سواحل جنوبی کشور همچون بندر چابهار، قشم، لاوان، عسلویه به دلیل در اختیار داشتن خوراک و نزدیکی به آب دریا از دیگر برنامه های اولویت توسعه صنعت پتروشیمی است.

وی با اشاره به اینکه امسال حدود 8.5میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی ایران افزوده می شود، تاکید کرد: سال آینده با بهره برداری از طرح های جدید پتروشیمی حدود ۵ میلیون تن ظرفیت جدید در صنعت پتروشیمی در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

شاهدایی درباره تعداد مجوزهای صادر شده برای ساخت طرح های جدید پتروشیمی گفت: تمامی مجوزهای جدید برای توسعه صنعت پتروشیمی بر پایه قیمت گاز طبیعی صادر شده است.

دراین نشست اعلام شد تا پایان امسال طرح MEG مروارید، فاز دوم پتروشیمی کاویان، طرح توسعه پتروشیمی کارون، کردستان، واحد تخت جمشید پارس عسلویه، فاز توسعه سوم پتروشیمی پردیس، پلی استایرن انتخاب و بخش هایی از خط لوله اتیلن غرب به بهره برداری و تولید محصول می رسند، همچنین پیش بینی می شود از سال آینده مجتمع پتروشیمی متانول کاوه، فاز اول پتروشیمی بوشهر، فاز اول پتروشیمی دماوند، پتروشیمی مرجان و واحد اتیلن پتروشیمی ایلام به بهره برداری برسند.

ارتباط با نویسنده : ebrahimi1941@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/m9ZvSkJp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه