پنجشنبه, ۴ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به نیاز صنعت نفت به پژوهش گفت: مهم‌ترین اولویت پژوهشگاه بخش بالادستی است که نیاز به اقدام سریع دارد. به گزارش فارس حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در همایش بین‌المللی فرصت‌های فناورانه نفت و گاز گفت: پژوهشگاه صنعت نفت توانست به منظور رفع چالش‌ها و فرصت‌های فناورانه موجود در بخش بالادست صنعت نفت کشور، این همایش را به عنوان فرصتی برای تبادل اطلاعات در مورد فناوری‌های روز جهان با نمایندگان شرکت ملی نفت ایران برگزار کند.

وی ادامه داد: موسسات تحقیقاتی و فناوری نمی‌توانند تنها بر دستاوردهای خود تکیه کنند، در نتیجه به اشتراک گذاشتن دارایی با همکاران بهترین رویکرد برای استفاده بهینه از فناوری‌های روز است. به گفته کاتوزیان دومین همایش بین‌المللی فرصت‌های فناورانه نفت و گاز از مزیت تغییرات مثبت در فضای جهانی برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران در سایه تصویب برنامه جامع اقدام مشترک برجام و ١+٥ بهره‌مند است.

113131242424352412412525241242

وی با اشاره به اینکه تحلیلگران بر این باورند که این توافق مهم روابط میان ایران و جهان را تغییر خواهد داد، یادآور شد: این شرایط موقعیت بی‌بدیلی را برای تقویت اقتصاد ایران در اختیار کشور قرار می‌دهد.رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: نتایج تحقیقاتی که از سوی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن انجام شده حاکی از آن است که ایران در میان ١١ کشوری قرار دارد که در قرن ٢١ می‌تواند به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شود. به گفته این مقام مسئول با توجه به بررسی‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود در‌نتیجه اجرای برجام، بازاری با سود ٨میلیارد دلار در انتظار شرکت‌های جهانی و سرمایه‌گذاران بالقوه خواهد بود. 

کاتوزیان با بیان این که در دو سال گذشته تغییرات و اقدامات زیادی به منظور تحقق اهداف رئیس‌جمهوری برای توسعه اقتصادی ایران در بلندمدت صورت گرفته است، گفت: همسو با اهداف چشم‌انداز ١٤٠٤ برای کسب رتبه نخست صنعتی علمی و فناوری در منطقه، فعالیت‌های بسیاری باید انجام شود و از این رو پژوهشگاه صنعت نفت نقش مهمی در تحقق الزامات فناورانه صنعت نفت کشور دارد. وی با اشاره به اینکه باور بر این است صنعت نفت ایران به عنوان بزرگ‌ترین منبع درآمد ملی، یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی کشور در سال‌های آتی خواهد بود، تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت نیز به عنوان بازوی تحقیق و توسعه وزارت نفت مصمم است توانمندی‌های خود را برای کمک به این مهم از طریق ابزار فناوری تقویت کند.

کاتوزیان ادامه داد: وزیر نفت سه اولویت اصلی برای جهت‌گیری فعالیت‌های پژوهشگاه را اعلام کرده و مهم‌ترین اولویت بخش بالادستی است که به توجه سریع نیازمند است. وی اولویت دوم پژوهشگاه صنعت نفت را حوزه شدت مصرف انرژی در کشور و اولویت سوم را تأمین دانش فنی مورد نیاز بخش پایین دستی دانست و گفت: باتوجه به اینکه مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت ایران افزایش ضریب برداشت از میدان‌های بزرگ است از این رو فناوری‌های ازدیاد برداشت را به عنوان محور اصلی این همایش انتخاب کردیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت افزود: به‌طور همزمان شرکت ملی نفت ایران، تحت نظارت وزیر نفت، تصمیم گرفته طرح جدیدی را با هدف افزایش نرخ تولید برای توسعه تحقیقات‌محور میدان‌های نفت کشور اجرا کند. وی با اشاره به واگذاری مطالعه میدان‌های اهواز و یادآوران به پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: این دو میدان از بزرگ‌ترین میدان‌های نفت کشور به حساب می‌آیند و قرارداد رسمی انجام مطالعات ازدیاد برداشت روی میدان اهواز در اواخر سال گذشته بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با پژوهشگاه منعقد شد.

کاتوزیان ادامه داد: با وجود موانع ناشناخته زیادی که سر راه این طرح جدید قرار داد، پژوهشگاه صنعت نفت به همراه همکاران نامی بین‌المللی خود پیشرفت قابل قبولی در این حوزه داشته است. رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با ابراز امیدواری از برگزاری این همایش یادآور شد: امیدواریم این همایش آغازی برای همکاری‌های نزدیک‌تر بین پژوهشگاه، شرکای بین‌المللی این مجموعه و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب باشد.

همچنین محمدرضا مقدم در این همایش، اظهار داشت: جذب کارآفرینان، خلق فناوری، انتشار فناوری، سیستم‌دهی و نظام بخشیدن به فناوری، تأمین منابع مالی و اثربخشی از‌جمله کارکردهای نظام نوآوری فناورانه است که باید در صنعت نفت کشور مورد توجه قرار گیرد. معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با بیان اینکه در دنیا، ارزش اقتصادی پروژه در انتها نسبت به ابتدای کار چند برابر می‌شود، افزود: افزایش هزینه‌ها و طولانی شدن پروژه‌ها در کشورمان باعث کاهش ارزش اقتصادی طرح‌ها می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم بازنگری نظام فنی اجرایی صنعت نفت و تغییر رویکرد این نظام به سمت بالادست، اضافه کرد: در نظام فعلی فنی - اجرایی این صنعت، توجهی به بخش بالادست نشده است، درحالی که نظام مهندسی که تنها معطوف به فعالیت‌های پایین‌دست باشد، کاربردی ندارد. مقدم ادامه داد: با ابلاغ قانون جدید وزارت نفت، امکانات قانونی لازم برای رسیدن به اهداف دانش بنیان صنعت نفت فراهم شده و با توجه به اینکه دانش‌بنیان کردن اقتصاد کشور از دانش بنیان کردن صنعت نفت و گاز سرچشمه می‌گیرد، این ظرفیت‌ها می‌تواند تا حدود زیادی راهگشا باشد.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با بیان اینکه در دنیای امروز انرژی مهم‌ترین مبحث توسعه به شمار می‌رود، گفت: مزیت نسبی اقتصاد ایران، برخورداری از نعمت انرژی است و مطالعات نشان می‌دهد در آینده فرصت‌های زیادی برای اکتشاف به‌خصوص در حوزه گاز را در اختیار داریم.  مقدم با یادآوری رتبه نخست ایران در برخورداری از منابع نفت و گاز، خاطرنشان کرد: بند ١٧ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، ابلاغی از سوی رهبرمعظم انقلاب مبنی بر دانش بنیان کردن بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، نقشه راه این صنعت خواهد بود. وی با اشاره به تعریف کردن یک‌هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان پروژه براساس نظام جامع پژوهش و فناوری در صنعت نفت، گفت: باید بررسی شود از این میزان پروژه، چه تعداد به تولید فناوری منجر شده و همچنین چه تعداد قابلیت جذب سرمایه‌گذار و کارآفرین پیدا کردند.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع ریاست خود بر دو معاونت امور مهندسی و پژوهشی وزارت نفت پرداخت و افزود: حوزه‌های پژوهش و فناوری و مهندسی، دو کارکرد جدا از هم ندارند و عملکرد یکپارچه این حوزه‌ها می‌تواند به افزایش کارآمدی و خلق و توسعه فناوری بینجامد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/v2aiIoVt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه