دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مصوبه‌ای برای هیچ

8 سال پیش ( 1394/5/12 )
پدیدآورنده : سهراب کرمی  

بازار مسکن از سال 92 در رکودی فراگیر فرورفته است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در یک سال گذشته این رکود ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده و موجب کاهش 22 درصدی ساخت‌و‌سازها در کشور شده است. بازار خریدوفروش مسکن هم با کسادی مواجه است و همین امر پس از توافق هسته‌ای تأثیر نزولی روی بازار گذاشته است. بررسی قیمت‌های مسکن در مناطق مختلف نشان می‌دهد که در چند ماه اخیر شاهد افت محسوسی در قیمت آپارتمان‌ها هستیم. این در حالی است که افت قیمت مسکن درست از زمانی آغاز شده که شورای پول و اعتبار اقدام به افزایش قیمت مسکن کرده است. تسهیلات 60 و 80 میلیون تومانی که از تصویب شورای پول و اعتبار گذشته نه‌تنها نتوانست رکود حاکم بر بازار مسکن را بشکند، بلکه شرایط سخت‌تری را برای فعالان این بازار به وجود آورد.

اظهارات مسئولان مربوطه در این مورد هم نومید‌کننده است. به‌طور مثال رییس کل بانک مرکزی که ریاست شورای پول و اعتبار را به عهده دارد می‌گوید ما می‌دانستیم که از وام60 و80 میلیون تومانی استقبال نمی‌شود. پس سوال جدی این است که چرا شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای را از تصویب می‌گذراند که هیچ چشم‌انداز اجرایی برای آن وجود ندارد؟

این مصوبه در بدو امر انتظاری را در جامعه ایجاد کرد اما با اعلام شرایط اقساط وام 80 میلیون تومانی، در بین متقاضیان سرخوردگی به وجود آورد. این سرخوردگی حاکی از ناتوانی آنها در پرداخت این اقساط بود، اما تسهیلات 60 میلیون تومانی مسکن هم که می‌توانست به دلیل اقساط کمتر آن کارایی بیشتری در بازار داشته باشد نتوانست اثری در بازار داشته باشد چون در عمل بانک‌ها تمایلی به پرداخت این تسهیلات نداشتند. استدلال بانک‌ها این بود که شرایط پرداخت این تسهیلات برای آنها به صرفه نیست. با توجه به شرایطی که بانک‌ها دارند و در بخش‌هایی با مشکلات منابع روبه‌رو هستند این استدلال پذیرفتنی است. بانک‌ها چرا باید در شرایط کمبود منابع، آن را به تسهیلاتی با شرایط نامناسب اختصاص دهند؟ این پرسشی بود که شورای پول و اعتبار در بدو امر باید طرح می‌کرد. در واقع این مصوبه برای هیچ به تصویب رسیداما پیام مهمی را به بازار مسکن انتقال داد که شورای پول و اعتبار تصمیمی جدی‌ برای این بازار ندارد و همین پیام باعث عمیق‌تر شدن رکود در بازار شد.

با توجه به این عوامل تغییر رویکرد شورای پول و اعتبار به مقوله تسهیلات مسکن تا زمان برطرف شدن مشکل منابع بانک‌ها بعید است. سخنانی که رییس کل بانک مرکزی درباره کاهش نرخ سپرده قانونی مطرح کرده است می‌تواند یکی از عوامل تعیین‌کننده باشد اما تا زمان به نتیجه رسیدن این برنامه نمی‌توانیم انتظار تسهیلات مسکن جدیدی با شرایط جذاب برای بانک‌ها و متقاضیان تسهیلات را داشته باشیم.

* کارشناس اقتصادی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4FJXYGbz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه