مشتريان
گلستان يک مرکز خريد قديمي با معماري شاخص است. حياط خوش فرم و خوش آب و هواي اين مرکز خريد پاتوق قرارهاي بسياري است. وجود کافهها و فست فودها در اين حياط نيز موجب شده تا مشتريان زيادي به اين مرکز خريد مراجعه کنند. البته طيف مشتريان اين مرکز خريد طبقه خاصي را بهلحاظ اقتصادي تشکيل ميدهند. از ظاهر اين مشتريان هم ميتوان چنين چيزي را دريافت.
گلستان به دليل واقع شدن در منطقه شهرک غرب تهران که دارای ساکنان تقريبا مرفهي است، خريداران ويژهاي هم دارد. طيف سني مشتريان هم بسيار متنوع است. از پير تا جوان. با چند نفر از آنها صحبت ميکنم و دليل انتخاب اين مرکز خريد را جويا ميشوم. خانم مسني که لباس بافت قرمز رنگي بر تن دارد با کفش اسپرت آبي رنگ، دليل حضورش در اين مرکز خريد را اينچنين توضيح ميدهد: به دليل سکونت در اين منطقه نزديکترين مرکز خريد به من همين جاست. از طرفي خدماتي که در اين مرکز خريد ارائه میشود، موجب ميشود که نيازي به مراجعه به مکانهاي ديگر نداشته باشم. بهويژه وجود خشکشويي در اين مرکز خريد و چندين بانک موجب شده تا وقت کمتري از ما تلف شود.
از جمله مشتريان ديگر اين پاساژ ميتوان به جوانان برندبازي اشاره کرد که از فروشگاهي به فروشگاه ديگر ميروند تا پوشاک و لوازم مورد نياز خود را خريداري کنند. يکي از اين جوانان که به دنبال خريد ساعت است، ميگويد: تقريبا همه برندهاي ساعت معتبر دنيا در اين مرکز خريد فروخته ميشود و تنها در مورد مدل و رنگ ترديد دارم. البته هيچ اشارهاي به قيمت بالاي ساعتها نميکند. ساعتهايي که با توجه به برندي که دارند، دست کم قيمت شان از يک ميليون و پانصد هزار تومان شروع ميشود. خانوادهها ديگر خريداران اين مرکز به شمار ميروند. به دليل وجود فضاي کافي براي استراحت و صرف غذا و فروشگاههاي مواد غذايي در اين مرکز خريد، معمولا مورد علاقه خانوادهها براي خريد دسته جمعي است. چندين فروشگاه لباس کودک، فروشگاههاي لوازم آرايش، فروشگاههاي فروش لوازم و وسايل مربوط به خواب نيز از ديگر دلايل رجوع خانوادهها به اين مرکز خريد است. همچنين فرش دستباف، مبلمان و لوازم دکوراسيون داخلي دليل موجه ديگري براي خريد از اين مرکز خريد به شمار ميرود. مديريت اين مجتمع تجاري در مورد تعداد مشتريان اين مرکز خريد به «فرصت امروز» ميگويد: در روزهاي تعطيل بين پنج تا شش هزار مشتري به اينجا مراجعه ميکنند که اين تعداد در روزهاي تعطيل مانند پنجشنبه و جمعه به هشتتا 10هزار نفر هم ميرسد.
فروشندگان
تا دلتان بخواهد در اين مرکز خريد برندهاي معتبر دنيا حضور دارند. تا جايي که اين مرکز خريد تقريبا به مکاني براي برپايي جشنواره برندها تبديل شده است. تنوع برندها در پوشاک، کيف و کفش، ساعت، جواهرات و لوازم آرايشي و بهداشتي به چشم ميخورد. با چند نفر از فروشندگان در اين پاساژ در مورد دليل انتخاب چنين مرکز خريدي براي ايجاد فروشگاه صحبت کردهايم.
يکي از حاضران در فروشگاه يکي از برندهاي مشهور پوشاک در اين مورد ميگويد: مهمترين دليل انتخاب اين مرکز خريد وجود برندهاي معتبر ديگر است. چون وجود چندين برند در يک مرکز خريد موجب جذب مشتري بيشتري ميشود. حتي اگر راستهکاري ديگر برندها مشابه ما نباشد. بنابراين حضور در کنار برندهاي ديگر به نوعي شانس فروش را بالا ميبرد و خريد و فروش هم مهمترين اصل در دنياي تجارت است. وي همچنين اشاره ميکند که اگر در کنار شما برندهاي معتبر مشغول به کار باشند هميشه ميتوان با خيال راحت کار کرد زيرا آنها چون برند هستند ارزش برند خود را ميدانند و موجب شکستن بي دليل قيمتها و تغييرات ناگهاني در فروش نميشوند. خريداراني هم که به اين برندها مراجعه ميکنند معمولا طيف خاصي بهلحاظ اقتصادي هستند و همين مسئله موجب ميشود که مثلا اگر کسي براي خريد ساعت به مرکز خريد مراجعه کرده باشد چون توان مالياش را دارد، احتمال اينکه از فروشگاه پوشاک هم خريدي بکند، بالاست.
يکي از فروشندگان فروشگاه لوازم آرايشی هم در توضيح حضور در اين مرکز خريد ميگويد: در فروشگاه ما برندهاي روز دنيا با محصولاتشان ارائه ميشود. از کشورهايي چون فرانسه محصول وارد ميکنيم. مشتريان ما اين مسئله را به خوبي ميدانند و در واقع کيفيت برندهايي را که ما ارائه ميکنيم به خوبي ميدانند. به همين دليل، به راحتي با قيمتهاي بالا هم کنار ميآيند. برندهاي کتوشلوار از ديگر فروشگاههاي اين مرکز خريد به شمار ميروند. برندهايي که عمدتا خريداران بسيار خاص دارند. خريداراني که مسلما حقوق وزارت کار جمهوري اسلامي ايران را دريافت نميکنند. زيرا کف قيمت ست کت و شلوارهاي برندهايي چون جورجيو آرماني و ماسيمو دوتي، پنجميليون تومان است.