پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مزایا و معایب نزول یکپارچه بازار

8 سال پیش ( 1394/7/4 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار در هفته گذشته بیش از 600 واحد نزول را به ثبت رسانید و در رقم 61686 بسته شد. در این هفته، شاخص کل نزولی بیش از 1000 واحد را در سه روز نخست متحمل شد. با گشایش معاملات در روز شنبه شاهد معاملاتی کم رمق و بار ارزشی بسیار پایین بودیم. در این جلسه شاخص کل تغییر چندانی را تجربه نکرد. یکشنبه اما شرایط دیگری را برای شاخص و بازار رقم زد؛ در جلسه معاملاتی روز یکشنبه شاهد افزایش نسبی عرضه، افزایش چند برابری ارزش معاملات و کاهش شاخصی در حدود 700 واحد بودیم. این نزولی پر شیب تا نیمه‌های جلسه معاملاتی روز میانی هفته ادامه داشت.

425235253663525364747363536

با گشایش بازار در روز دوشنبه شاهد نزول شاخص کل بودیم و پس از گذشت نیمی از زمان معاملات، با کاهش عرضه و افزایش همزمان تقاضا روند شاخص کل تغییر یافت. در نیمه نخست این جلسه، شاخص کل نزولی در حدود 400 واحد داشت و در نیمه دوم آن بیش از نیمی از این نزول جبران شد. رنگ سبز دلنشینی در روز سه‌شنبه مهمان اکثر نمادهای بازار شد تا شاخص کل رشدی در حدود 240 واحد داشته باشد. در جلسه پایانی هفته نیز رشد شاخص کل رقمی بیش از 200 واحد را تا ساعت 11:30 نشان می‌داد، اما این رویه پایدار نبود و در یک ساعت نهایی بازار شاهد کاهشی 100 واحدی از این مقدار بودیم.

بدین ترتیب، نزول شاخص کل در هفته گذشته با پایانی نسبتا خوش همراه بود. نزول اخیر بازار که از حصول توافق اتمی در وین آغاز شد، یکی از بلند‌مدت‌ترین روندهای نزولی بازار از زمستان 92 به شمار می‌رود. این اصلاح یکپارچه بازار مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد. بزرگ‌ترین مزیت این روند را می‌توان افزایش پتانسیل صعود بازار دانست. در طرف مقابل بلند‌مدت شدن یک روند معمولا تحلیل آن را سخت کرده و روند را غیر‌قابل پیش‌بینی می‌کند.

به‌طورکلی چند اتفاق مثبت در روند معاملات هفته گذشته به وقوع پیوست. نخست آنکه کدهای حقیقی به معاملات اعتماد کرده و خریدشان را در سطح فروش‌شان قرار داده و در بعضی روزها پا را از آن هم فراتر گذاشتند. نکته دیگر افزایش ارزش معاملات و ارزش میانگین هر معامله در این هفته است که به معاملات اعتبار می‌بخشد. در پایان می‌توان به ثبات نسبی قیمت نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد.

اگر اعتقاد داشته باشیم که روند نزولی اخیر بازار هنوز به اتمام نرسیده است، منطقی‌ترین سناریو منفی شدن بازار در پایان جلسه معاملاتی امروز یا در دقایق نخست فردا است. پس از آن نیز بازار تا انتهای هفته در همان رنگ قرمز باقی خواهد ماند و ارزش معاملات کاهش خواهد یافت. در طرف مقابل، اگر انتظار رشد از بازار سرمایه داریم، سناریوی دیگری مطرح می‌شود. در این سناریو، شاخص کل در روزهای نخست هفته جاری تغییر چندانی نخواهد داشت و ارزش معاملات نیز کمتر از 100 میلیارد تومان خواهد بود. پس از آن موج تقاضای جدیدی در بازار به وجود خواهد آمد که می‌تواند مسیر صعودی را روشن‌تر کند.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2tubnCjs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه