دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

مزاحمت‌های ما علمی است

9 سال پیش ( 1394/1/16 )
 

اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور طبیعی، در گفت‌وگو با «فرصت امروز» و در واکنش به سخنان رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، مبنی بر مزاحمت یکی از سازمان‌ها برای اجرای روش‌های اصلاح ژنتیک گیاهان، تصریح می‌کند: مهندسی ژنتیک یعنی دستکاری در DNA و ژن محصولات، برای اینکه مثلاً خرمای براق‌تر و درشت یا پرتقال با پوست نازک‌تر تولید شود. این تغییرات ژنتیکی روی محیط‌زیست و خود انسان به‌عنوان مصرف‌کننده، تاثیرهای مخربی دارد.

وی اظهار می‌کند: بسیاری از کشورهای پیشرفته و مترقی در صنعت و دانش مانند جامعه اقتصادی اروپا شامل 27 کشور، حتی اجازه وارد کردن یک دانه گندم که به شیوه تغییر ژنتیک تولید شده را نمی‌دهند چون هنوز تاثیر این‌گونه محصولات و زیان‌های آن به انسان آشکار نیست. با این توصیف چگونه ما باید اجازه تولید چنین محصولات مضر برای محیط‌زیست و انسان را صادر کنیم؟

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، ادامه می‌دهد: برخی کشورهای جامعه اقتصادی اروپا (EEC) مانند انگلستان با توجه به وابستگی شدید به واردات محصولات کشاورزی آمریکا زیر فشارهای این کشور، همچنان نسبت به وارد نکردن محصولات به اصطلاح تراریخته مقاومت نشان می‌دهند. کهرم این‌گونه محدودیت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست را مطلوب می‌داند و می‌افزاید: این محدودیت‌ها یا به گفته آقایان مزاحمت‌ها از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست با دلایل علمی بیان می‌شود و به نظر می‌رسد کسانی که مخالف هستند از پیامدهای آن آگاه نیستند.

وی با اشاره به وظایف وزارت جهاد کشاورزی، تصریح می‌کند: گویا این وزارتخانه اساسا غیر‌از ضرر و زیان به کشور کار دیگری ندارد! بهتر است آقایان به جای متهم کردن سازمان‌های مسئول دیگر، نگاهی به کشورهای جامعه اقتصادی اروپا و دلایلی که آنها برای استفاده نکردن از محصولات تراریخته و تغییر ژن یافته ارائه داده‌اند، بیندازند و مطالعه‌ای داشته باشند. اگر آنها هم متوجه ضرر و زیان‌هایی که این‌گونه محصولات برای محیط‌زیست و انسان‌ها دارند، شوند بی‌تردید از در مخالفت وارد خواهند شد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار می‌کند: در مهندسی ژنتیک، با اصلاح گونه‌ها و ارقامی از درختان و گیاهان، آنها را نسبت به سرما مقاوم می‌کنند. این مسئله شاید برای کشاورزان سودمند باشد اما نسل‌های زیادی باید تاوان پس دهند و با مشکلات بسیاری مواجه شوند. GM فود یا غذاهایی که از راه تغییر ژنتیک تولید می‌شوند، نه‌تنها مفید نیستند بلکه مضرند و ما همچنان از تولید، واردات یا مصرف این‌گونه محصولات جلوگیری و مخالفت می‌کنیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0DoybwlP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه