پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
نایب رئیس اتاق ایران در گفت وگو با «فرصت امروز» از جزییات برنامه‌های اتاق در سال 95 گفت

مرکز ملی رتبه بندی در فصل بهار افتتاح می‌شود

8 سال پیش ( 1395/1/16 )
پدیدآورنده : مینو گله  

بهبود محیط کسب‌و‌کار مهم‌ترین اولویت اتاق ایران در سال 95 است؛ موضوعی که بیشترین سهم از تمرکز اتاق را جلب کرده و به گفته نایب رئیس اتاق ایران تمامی کمیسیون‌های تخصصی اتاق سه تا پنج دغدغه اول خود را به این مسئله اختصاص داده‌اند. در آخرین نشست هیات نمایندگان در آخر سال گذشته، هیات رئیسه اتاق ایران اهداف و برنامه‌های این نهاد خصوصی در سال 95 را اعلام کرد و به تصویب اعضا رسید.

پدرام سلطانی در گفت‌وگویی با «فرصت امروز» از جزییات این برنامه‌ها در سال 95 گفته است؛ برنامه‌هایی که به گفته وی به شکلی تنظیم شده‌اند تا در هر پیشامدی بنگاه‌های بخش‌خصوصی را دررسیدن به اهداف‌شان حمایت کنند.

***

اتاق برنامه‌هایش را در سال 95 اعلام کرد و البته مشکلات و موانع ساختاری که به نظر می‌رسد کار این نهاد را کمی سخت کند. اولویت‌های اتاق در اجرا در کدام بخش‌هاست؟

ما طبیعتا بر مسیر برنامه‌ای که در زمان انتخابات ارائه کردیم حرکت می‌کنیم و سعی داریم در هر سال برشی از آن را اجرا کنیم و به نتیجه برسانیم. مبتنی بر این برنامه در چند بعد کارهایی را باید انجام دهیم. یک بعد بر می‌گردد به اقدامات راهبردی و ساختاری که در خود اتاق ایران باید انجام شود. در سال 95 مرکز ملی رتبه‌بندی را در اتاق ایران راه‌اندازی می‌کنیم. همه کارهای لازم برای این مرکز انجام شده و امسال افتتاح می‌شود. همین‌طور شروع به کار مرکز آماراطلاعات اقتصادی اتاق ایران را در برنامه داریم.

7357234764734734573462463473478345835263623623473434584

مرکز رتبه‌بندی در بهار و مرکز آمار در نیمه نخست سال افتتاح خواهند شد. طبیعتا این دو مرکز خدماتی را به اتاق و ذی‌نفعان‌شان ارائه می‌دهند که ما را در انجام ماموریت‌ها بسیار کمک می‌کند. اتاق این بار خودش و براساس قانون آمار را جمع‌آوری خواهد کرد، اگر لازم باشد راستی‌آزمایی کرده و مبتنی بر آن گزارش‌های خودش را منتشر خواهد کرد و مسئولان اتاق براساس آن اظهار نظر و اعلام موضع می‌کنند.

یکی از موضوعاتی که در اعلام برنامه روی آن تاکید داشتید محیط کسب‌و‌کار بود، اتاق مشخصا در این مورد چه کاری را انجام خواهد داد؟

در سال 95 ما شاخص‌های ملی سنجش محیط کسب‌و‌کار که تدوین آن را از سال گذشته آغاز کردیم به پایان می‌بریم. این شاخص‌ها را معرفی و رونمایی می‌کنیم و اتاق در اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار شروع به پایش خواهد کرد و گزارش‌های فصلی و سالانه خواهیم داد. همچنین امسال یک اتفاق مهم تقنینی دیگر تصویب برنامه ششم توسعه را در پیش داریم. اتاق در این زمینه از سال گذشته فعالیت جدی را آغاز کرده است و با حضور در کمیسیون‌های مربوطه و در مجلس امیدوارم که بتوانیم نظرات خودمان را اعمال کنیم.

همه کمیسیون‌های تخصصی اتاق هر کدام سه تا پنج اولویت را برای خودشان تعریف کرده‌اند که معضلات تخصصی در محیط کسب‌و‌کار است. در سال 95 ما پیگیر اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده و همچنین اصلاح قانون امور گمرکی خواهیم بود. اتاق همچنین درصدد است در سال 95 پیش‌نویسی را در خصوص ایرادات قانون بیمه تامین اجتماعی تهیه و آن را به دولت ارائه کند. در کنار آن برنامه‌هایی هم در زمینه مبارزه با فساد اداری خواهیم داشت. 

برای هیات‌های اعزامی به کشورهای خارجی چه برنامه‌ای تدوین شده است؟

سال گذشته از حیث رفت‌و‌آمد هیات‌ها به ایران و شناسایی ظرفیت‌ها و کار با ایران سال پرتراکم و پرمشغله‌ای بود. امسال طبیعتا این رفت‌و آمدها با هدفمندی بیشتر و نگاه بیشتر به نتایج انجام می‌شود. اتاق ایران اعزام 20 هیات به بازارهای هدف را برنامه‌ریزی کرده است و این کار را در مقایسه با سال‌های گذشته شدت خواهیم داد. تعداد اعزام هیات‌ها را افزایش می‌دهیم. در پذیرش هیات‌ها سعی خواهیم کرد آن را به سمت تخصصی، حرفه‌ای و عملیاتی شدن سوق دهیم.

بعد دیگر برنامه‌های ما به تشکل‌ها بر می‌گردد. در سال جدید از ظرفیت ارتباطات بین‌المللی اتاق و برقراری ارتباط آنها با سایر همتایان‌شان در سایر کشورها استفاده می‌کنیم. سعی خواهیم کرد، مسیر توسعه و گسترش تشکل‌ها را که برای اتاق بسیار مهم است ادامه دهیم، به‌خصوص تشکــل‌هــای بــالادستی فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها امسال به تعداد زیادی شکل خواهند گرفت.

اما با وجود این برنامه‌ها، مشکلات غیر‌قابل پیش‌بینی هم در داخل کشور یا در منطقه ممکن است این برنامه‌ها را تهدید کند و سرمایه‌گذاری و تجارت را برای فعالان اقتصادی با مشکل مواجه سازد، اتاق چه پیش‌بینی‌هایی کرده است؟

از طرفی دیگر ما تغییر و تحولات در آغاز سال را هم‌جهت با بخش خصوصی مـــی‌بینیم. بسیــاری از برنامه‌های اتاق طوری طراحی و تدوین شده که مبتنی بر ظرفیت‌های اتاق قابل اجرا و پیاده کردن باشد. اگرچه ما تغییر و تحولاتی را که در سال جدید اتفاق می‌افتد در جهت عکس برنامه‌های خودمان نمی‌بینیم و آنها را همراه می‌بینیم. البته انکار نمی‌کنم این موضوعات روی کسب‌و‌کار بخش خصوصی و رونق محیط کسب‌و‌کار و برنامه‌هایی که بنگاه‌ها برای توسعه کسب‌و‌کار طراحی کردند، می‌تواند اثرات کم یا شاید جدی داشته باشد، اما اتاق به‌عنوان ستاد حمایتی و کمک‌کننده به بنگاه‌های اقتصادی طبیعتا برنامه‌هایش را به شکلی تنظیم می‌کند که در هر شرایطی بتواند آنها را به اهداف و برنامه‌هایشان نزدیک کرده و برساند.

73573573473473458453473473453458345743734345845946

ارتباط با جامعه جهانی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در تقویت رشد اقتصاد، خروج از رکود، ورود فناوری‌های جدید، گسترش تولیدات صنعتی در ترکیب تولید ناخالص داخلی، گسترش خدمات مولد و نهایت افرایش درآمد برای بنگاه‌های اقتصادی و افزایش رفاه برای شهروندان بسیار تاثیر‌گذار است. اتاق ضمن توجه به مصالح کشور و با رعایت عزت کشور به این ارتباطات اعتقاد دارد. شرایط تعامل ما با جهان به لطف دولت در وضعیت خوبی است. آنچه ما را بیشتر نگران می‌کند، محیط کسب‌و‌کار است که همچنان بسیار نامساعد است و دولت امسال باید تلاش جدی در بهبود محیط کسب‌و‌کار داشته باشد.

* ارتباط با کارشناس: minoo.galeh@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rF0DaHYE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه