دوشنبه, ۱۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 8 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در حالی که حدود یک‌ماه از اعلام نرخ رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی می‌گذرد، مرکز آمار هنوز نرخ مربوط به بهار سال جاری را اعلام نکرده است. به گزارش ایسنا، این در حالی است که رییس مرکز آمار ایران در روز افتتاحیه سرشماری عمومی کشاورزی برابر با 5مهر به ایسنا گفت که برآوردهای مرکز آمار نشان از رشد اقتصادی مثبت در بهار امسال دارد، اما هنوز به رقم دقیقی نرسیده‌ایم و پس از محاسبه رقم دقیق، آن را اعلام می‌کنیم.

از سوی دیگر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در 10شهریور ماه سال جاری در یک نشست خبری از افزایش رشد اقتصادی به مثبت یک درصد تا پایان شهریورماه خبر داده بود. نوبخت همچنین در این نشست تاکید کرده بود که آخرین آمارهای مرکز آمار ایران بیانگر افزایش رشد اقتصادی به نیم درصد و خروج از رشد‌ اقتصادی منفی سال گذشته است.

اما با گذشت حدود 60 روز از اظهارات معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور، آماری که از سوی مرکز آمار به نوبخت اطلاع داده شده بود، هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. ضرورت اعلام این نرخ توسط مرکز آمار زمانی بیش از پیش نمایان می‌شود که رقمی که نوبخت از آن به‌عنوان نرخ رشد محاسبه شده توسط مرکز آمار در نشست خبری خود یاد کرده بود، تفاوت چشمگیری با آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی دارد و در حال حاضر نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی را مورد نقد قرار داده و آن را «خلاف واقع» می‌خوانند.

همچنین رییس مرکز آمار ایران در مصاحبه‌های خود اعلام کرده که باوجود محاسبه آمار مختلف کشور توسط نهادها و سازمان‌های مختلف، مرجع رسمی اعلام آمار کشور مرکز آمار ایران است؛ به این ترتیب، از این مرکز به‌عنوان مرجع رسمی آمار انتظار می‌رود که با اعلام نرخ رشد بهار امسال به تمامی این حرف و حدیث‌ها خاتمه دهد.

اما در عین‌حال باید به این نکته توجه داشت که با توجه به گفته‌های معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور انتظار می‌رود که نرخ رشد اقتصادی اعلامی از سوی مرکز آمار رقمی بین نیم تا یک درصد باشد. به این ترتیب، می‌توان گفت تا زمانی که مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را اعلام نکند، همچنان شک و شبهه‌ها نسبت به آمار بانک مرکزی وجود خواهد داشت که قطعا تاثیر خوبی در نگاه مردم و اعتماد جامعه به آمارهای اعلامی نخواهد داشت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LtzSBKcn
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه