به شیوه مرسوم، پس از پایان هر فصل از سریال مد من، مروری برآنچه در قسمت های مختلف آن گذشته است را به رشته تحریر در می آورم. امید که ارائه آموزه های تبلیغاتی این سریال مدنظر اهالی رشته بازاریابی و تبلیغات قرار گیرد.
نخست- چالش میان بخش فروش و خلاقیت
در همان قسمت اول فصل دوم، چالش شدید میان بخش مشتریان و بخش خلاقیت شرکت به چشم می خورد. کارکنان بخش مشتریان برای جلب رضایت مشتریان شرکت به شیوه های گوناگون متوسل می شدند اما بخش خلاقیت به رهبری دان دریپر، سعی داشت تا با اجرای شیوه های درست تبلیغاتی، شرکت استرلینگ-کوپر را در زمره شرکت های طراز اول تبلیغاتی نگاه دارد.
هرمان فیلیپس عقیده داشت بخش تبلیغات نیازمند جاری شدن خون تازه ای در رگ های آن است اما دان دریپر با توجه به عملکرد زیردستانش اضافه شدن نیروهای پاره وقت ناشناخته را قبول ندارد. عقب نشینی دان دریپر و قبول پرسنل جدید، باعث دغدغه و تشویش در نیروهای قدیمی شرکت شده و آنها خود را در یک قدمی اخراج از شرکت می بینند که این مسئله باعث کاهش بهره وری شرکت در مقطع خاصی شد. موضوعی که در نوع خود می تواند برای تبلیغاتچی ها حائز اهمیت باشد.
دوم- اجرای تبلیغات در زمان درست
در قسمت دوم از فصل دوم سریال مد من، سقوط هواپیمای خط هوایی امریکن ایرلاین باعث می شود تا دان دریپر مدیر خلاقیت شرکت، تبلیغات رسانه ای خط هوایی موهاک (Mohawk) را به حالت تعلیق درآورد. نکته مهم در این زمینه شاید در جواب او به یکی از پرسنل شرکت نهفته باشد: «نمی خواهم فردا زمانی که روزنامه ها پر از خبر سقوط هواپیماست، تبلیغات شرکت هوایی Mohawk چاپ شود.»
سوم- قربانی کردن مشتری قدیمی برای همکاری با مشتری معروف تر
در همان قسمت دوم می بینیم که هرمان فیلیپس مدیر فرصت طلب بخش مشتریان شرکت، با توجه به شرایط به وجود آمده برای امریکن ایرلاین، فضا را برای همکاری با این شرکت مناسب می بیند و برای نیل به این منظور حاضر است هر مانعی را از سر راه بردارد. او که می داند همکاری با شرکت نوپای موهاک سد راه عقد قرارداد با امریکن ایرلاین است، حس طمع ورزی مدیران ارشد استرلینگ –کوپر را برمی انگیزد و دان دریپر را مجبور می کنند تا خبر قطع همکاری با موهاک را به ایشان ابلاغ کند.
مدیران خط هوایی موهاک با ناراحتی فراوان این مسئله را می پذیرند و دان دریپر را متهم به فریبکاری می کنند. نتیجه چه می شود؟ هیچ. چند قسمت بعد در سریال می بینیم که به خاطر اخراج رابط آقای هرمان فیلیپس از امریکن ایرلاین، قرارداد آنها هم در همان مراحل ابتدایی فسخ می شود. شاید ریسک حفظ مشتری کنونی اما کوچک بسیار کمتر از مخاطره قطع همکاری با آنها به جهت ارتباط با مشتری صاحب نام تر باشد.
چهارم- چگونه استخدام کنیم، چگونه استخدام شویم
سازندگان سریال مد من در قسمت سوم از فصل دوم سریال مد من نگاهی عمیق به شیوه استخدام و جبران خدمت کارکنان در شرکت تبلیغاتی دارند. در این قسمت می بینیم که آقای هری کرین (Harry Crane) یکی از کارکنان بخش خلاقیت، شرکت استرلینگ کوپر به طور کاملا اتفاقی متوجه می شود که همکارش، آقای کن کاسگراو،( Ken Cosgrove) 300 دلار در هفته دستمزد دریافت می کند، در حالی که او تنها 200 دلار در هفته حقوق می گیرد. این مسئله باعث به وجود آمدن حاشیه هایی در شرکت می شود.
او سعی می کند با تعریف جایگاه مدیر بخش تبلیغات تلویزیونی به حقوقش سروسامان دهد. هرچند این مسئله با اجرای خواسته او تا حدی تعارضات را در شرکت کاهش می دهد، اما این نکته را به مدیران شرکت های تبلیغاتی خاطرنشان می سازد تا نگاه ویژه ای به نحوه استخدام پرسنل و شیوه پرداخت حقوق و مزایا داشته باشند.
همچنین حفظ کارکنان ممتاز در شرکت نیز یکی از مسائلی است که باید همواره به عنوان یک اصل پذیرفته شده و برای رسیدن به آن اقدامات مورد نیاز انجام پذیرد تا سرمایه های معنوی به سادگی شرکت را ترک نکنند. ادامه دارد...
مشاور تبلیغات و برندسازی
ارتباط با نویسنده: alijah. ir