پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در کانال 66 هزار واحد باقی ماند تا روزهای کم‌نوسانی را سپری کند. گرچه کاهش نوسان شاخص کل نه‌تنها فعالیت نوسان‌گیران را کم نکرده که بسیاری دیگر از سهامداران را با توجه به بی‌انگیزگی و نبود اعتماد برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت، به نوسان‌گیری سوق داده است. چنان‌که انتظار سهامداران برای مشاهده آثار لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن توافق هسته‌ای مهم‌ترین دلیل رفتار این روزهای فعالان بورس عنوان می‌شود.

اما بسیاری انتظار دارند با تأیید توافق هسته‌ای در کنگره و مجلس سنای آمریکا، به‌طور میانگین رشد 10 تا 15 درصدی در روند قیمتی سهام شرکت‌ها رخ دهد. بخش عمده اتفاقات و افت‌های بعد از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 ناشی از برداشت‌های نادرست از چگونگی اثرگذاری نتیجه مذاکرات بر بازار سهام بوده است. از سوی دیگر یک روز پس از انتشار خبر توافق نماد حدود 80 شرکت در بازار سهام به دلایل گوناگون از جمله برگزاری مجمع و تقسیم سود متوقف بوده‌اند و این موضوع درحالی‌که حدود 450 نماد معاملاتی در بازار سهام روی تابلو هستند، در افت بورس بی‌تأثیر نبوده است.

با این حال از نگاه اکثر فعالان بازار سهام، مهم‌ترین و بیشترین تأثیر توافق هسته‌ای در میان تمام بازارهای موجود در کشور مربوط به بازار بورس بوده است و این تأثیر ادامه‌دار خواهد بود. این در حالی است که بلومبرگ با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای به‌تدریج درهای اقتصاد ایران را باز می‌کند، نوشت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۶ و با برداشته شدن تحریم‌ها یک میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد بورس تهران شود. اقتصاددان ارش‌کپیتال‌رسیستنس نیز در این باره گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم در سال 2016 و با برداشته شدن تحریم‌ها یک میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد بورس ایران شود. ارزش بورس ایران در حال حاضر 95 میلیارد دلار است. شاخص بورس از ابتدای آغاز دور پایانی مذاکرات هسته‌ای یعنی طی 40 روز گذشته 3 درصد رشد داشته است.

گفته‌های فوق و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در بورس ایران این امید را در دل بسیاری از فعالان بازار سهام برای رونق آینده بورس ایجاد کرده است گرچه اغلب آنها منتظر تأثیر رفع تحریم‌ها بر صنایع در ماه‌های آینده هستند و این انتظار بر رکود این روزهای بازار سهام بی‌تأثیر نبوده است.

صنعت قند و شکر در صدر بیشترین تغییر مثبت

افت نیم‌درصدی شاخص بورس در هفته گذشته و رسیدن به کانال 66 هزار و 451 واحدی موجب شد تا بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون در سطح 6.3 درصدی متوقف شود. در پایان معاملات هفته منتهی به 14 مردادماه 1394، شاخص کل با 330‌واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 66451 واحد رسید. شاخص بازار اول با 438 واحد کاهش به رقم 47405 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 510 واحد افزایش عدد 140402 واحد را تجربه کرد و با 0.92 درصد کاهش و 36 درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در پنج روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 8315 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 69 درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد 2739 میلیون سهم و حق تقدم در 188 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 8 درصد افزایش و 0.3 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به 7970 میلیارد ریال و حجم معاملات نرمال به 2650 میلیون سهم و حق تقدم رسید و به‌ترتیب 62 درصد و 4.5 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته ثبت کردند. طی هفته جاری قند و شکر با 5.13 درصد، محصولات چوبی با 3.38 درصد، حمل‌و‌نقل، انبارداری و ارتباطات با 27.3 درصد، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با 2.58 درصد و ساخت محصولات فلزی با 80.2 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.

رشد 93 درصدی حجم معاملات فرابورس در هفته بیستم سال‌جاری

حجم و ارزش معاملات سهام در هفته بیستم سال 1394 در فرابورس ایران افزایش داشت و حجم معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن به میزان 93درصد رشد نشان داد. بازار فرابورس ایران هفته بیستم سال 1394 را با افزایش 93‌درصدی حجم و 14درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به پایان رساند و یک‌هزار و 259‌میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 867 میلیارد ریال دست‌به‌دست شد. بازار اول در هفته‌ای که گذشت، شاهد معامله 93 میلیون ورقه بهادار به ارزش 274 میلیارد ریال بود و در بازار دوم هم 285 میلیون ورقه بهادار به ارزش 644 میلیارد ریال خریدوفروش شد که این وضعیت در قیاس با هفته قبل از آن، حکایت از رشد 35درصدی حجم و 59درصدی ارزش در بازار اول و افزایش 38 درصدی حجم و 21درصدی ارزش در بازار دوم دارد.

همچنین حجم و ارزش معاملات بازار پایه با افزایش 150 و 123درصدی همراه شد و 866 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 50‌میلیارد ریال در این بازار مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این، آیفکس در روز پایانی معاملات هفتگی با 0.9 درصد کاهش نسبت به هفته قبل از آن عدد 778 واحد را نشان داد. این گزارش حاکی‌است، بانک‌ها، متل و رستوران و محصولات شیمیایی صنایع پیشرو در معاملات بیستمین هفته سال 94 بودند و به ترتیب سهم 17، 16 و 14 درصدی از معاملات هفتگی فرابورس را به خود اختصاص دادند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nFYq3LDr
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه