بهزودی انحصار شرکتهای تویوتا و هوندا در ساخت و ارائه خودروهای هیدروژنی به بازار شکسته خواهد شد. دکتر توماس وبر، مدیر بخش تحقیق و توسعه مرسدس بنز در گفتوگویی که اخیر با خبرنگاران داشت اعلام کرد که شرکت متبوعش در سال آینده یک نسخه هیدروژنی از مدل کراس اوور GLC خود را به بازار عرضه خواهد کرد. با تحقق این امر، مرسدس بنز به جمع شرکتهای BMW، آئودی و سایر خودروسازان در زمینه سرمایهگذاری در بخش طراحی و توسعه خودروهای برقی و هیدروژنی به بازار خواهد پیوست.
لازم به ذکر است که پیش از این نیز مرسدس بنز نسخه هیدروژنی از مدل B-Class خود را با نام F-Cell را به بازار عرضه کرده بود. گفتنی است که عرضه مدل مذکور بسیار محدود بوده و تنها در منطقه کالیفرنیای جنوبی در ایالات متحده صورت پذیرفته است. وبر که پا جای پای سلف خود گذارده است اعلام کرد که نام مدل هیدروژنی GLC این شرکت به GLC F-Cell تغییر خواهد یافت.
مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت مرسدس بنز در گفتوگوی خود با رسانهها اظهار داشت: «در سالهای اخیر پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه استفاده از تکنولوژی سلولهای سوختی هیدروژنی صورت گرفته است و قطعات مورد نیاز جهت تولید نیرو از هیدروژن کوچکتر و کاربردیتر شدهاند. " گفتنی است که GLC F-Cell تنها در مدت 3 دقیقه سوخت مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد و سلولهای سوختی مدل هیدروژنی دقیقا در جایی قرار خواهند گرفت که پیشرانه خودرو در مدلهای معمولی قرار میگیرد.
همانند تویوتا Mirai، نسخه هیدروژنی GLC نیز به دلیل عدم وجود زیرساختهای مورد نیاز جهت سوختگیری خودرو تنها در بازارهای محدودی عرضه خواهد شد. در راستای حضور مرسدس بنز در میان تولیدکنندگان خودروهای برقی و هیدروژنی، پس از عرضه مدل هیدروژنی GLC F-Cell، چهار خودروی برقی را نیز به بازار عرضه خواهد کرد که نخستین مدل آن در سال 2018 در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. آقای وبر جزئیات بیشتری از مشخصات فنی خودروی برقی مذکور را در اختیار خبرنگاران قرار نداد اما اعلام کرد که ماشینهای برقی مرسدس بنز با یک بار شارژ کامل مسافتی معادل 250 الی 300 مایل را طی خواهند کرد.
ورود شرکت خودروسازی مرسدس بنز به عرصه تولید خودروهای با سوخت پاک در حالی صورت میپذیرد که کارشناسان معتقدند خودروهای برقی و هیدروژنی هر دو آینده صنعت اتومبیلسازی محسوب میشوند. بنابراین وقتی مرسدس بنز در هر دو بخش تولید خودروهای هیدروژنی و برقی سرمایهگذاری مینماید، این موضوع توجه بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه صنعت خودروسازی را به خود جلب میکند.
در این رابطه کارشناسان معتقدند مدیران مرسدس بنز نمیخواهند در صورت غالب شدن یکی از دو تکنولوژی خودروهای هیدروژنی و برقی در آینده، از قافله تولیدکنندگان این خودروها عقب بماند. به این منظور این غول خودروسازی آلمانی تصمیم گرفته است تا در هر دو بخش سرمایهگذاری نموده و خودروهای متنوعی را به بازارهای بینالمللی عرضه کند.